آموزشمقالات اختصاصی

تعریف توکن رپد Wrapped Token در بلاک چین و ارز دیجیتال

تعریف توکن رپد Wrapped Token در بلاک چین و ارز دیجیتال

تعریف توکن رپد Wrapped Token در بلاک چین و ارز دیجیتال که رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) با نام اختصاری wBTC اولین توکن رپد بیت کوین بود که درباره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

توکن رپد Wrapped Token
توکن رپد Wrapped Token

تعریف توکن رپد Wrapped Token

توکن رپد به دارایی های پشتیبانی نشده مانند بیت کوین و اتر امکان داد و ستد، قرض دادن و قرض گرفتن در پلتفرم های DeFi را می دهند.

توکن‌ رپد، ارز دیجیتالی است که ارزش آن به ارز دیجیتال یا دارایی فیزیکی اصلی دیگری مانند طلا و سهام و املاک پیوند خورده است.

توکن‌ های رپد امکان به‌ کارگیری دارایی‌ های غیربومی در بلاک چین‌ ها و ایجاد پل یا رابط بین شبکه‌ ها و تعامل‌ پذیری در فضای ارزهای دیجیتال را فراهم می‌ کنند.

تلاش برای مبادله بیت کوین در بلاک چین اتریوم کمی شبیه تلاش برای اجرای یک بازی رایانه شخصی در مک است یعنی تا زمانی که نرم افزار خاصی را نصب نکنید، کار نخواهد کرد.

خوشبختانه، در بلاک چین، این فرآیند به لطف چیزی به نام توکن رپد، بسیار ساده است. اما توکن رپد چیست و چگونه کار می کند؟

به زبان ساده، یک توکن رپد، توکنی است که نشان دهنده یک ارز دیجیتال از یک بلاک چین یا استاندارد توکن دیگر است و ارزشی برابر با ارز دیجیتال اصلی دارد.

برخلاف ارز دیجیتال اصلی، توکن رپد شده را می‌ توان روی بلاک چین‌ های غیربومی خاص استفاده کرد و بعداً آن را برای ارز دیجیتال اصلی بازخرید کرد.

یکی از بزرگترین مزایای توکن های رپد این است که آنها قابلیت همکاری بیشتری بین ارزهای رمزپایه ناسازگار و بلاک چین ایجاد می کنند.

این امر نقدینگی بیشتری را برای خدمات غیرمتمرکز فراهم می‌ کند و کاربرد دارایی‌ های کریپتو را افزایش می‌ دهد.

تاریخچه توکن رپد
تاریخچه توکن رپد

تاریخچه توکن رپد

رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) با نام اختصاری wBTC اولین توکن رپد بیت کوین بود که ازطریق قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم به کار گرفته شد.

از 1 فوریه 2022، ارزش بازار این توکن بیش از 10 میلیارد دلار است و توسط متولی ارزهای دیجیتال BitGo ایمن شده است.

بیت کوین پیچیده 81 درصد از بازار توکن های رپد را در اختیار دارد.

بزرگترین توکن بعدی، renBTC، دارای ارزش بازار 672 میلیون دلار است.

WBTC توسط BitGo، Kyber و Ren در سال 2019 ایجاد شد.

بیت‌ کوین رپد خیلی مفید است زیرا به سرمایه‌ گذاران بیت‌ کوین اجازه می‌ دهد تا دارایی‌ های خود را به پروتکل‌ های مالی غیرمتمرکز (DeFi) در اتریوم متصل کنند.

این پتانسیل تبدیل بیت کوین به دارایی با بازده را باز می کند، دارایی که می تواند از چیزی مانند استخرهای نقدینگی در Uniswap یا Yearn Finance سود کسب کند.

برای به دست آوردن بیت کوین رپد، می توانید با پیدا کردن یک تاجر wBTC مانند DeversiFi، Kyber یا Ren، BTC خود را در این مسیر سوق دهید.

تاجر بیت کوین شما را به متولی می فرستد که بیت کوین تازه رپد شده را با نسبت 1:1 ضرب می کند و بیت کوین سپرده شده شما را ذخیره می کند.

زمانی که می‌ خواهید wBTC خود را برای بیت‌ کوین بازخرید کنید، تاجر یک درخواست رایت را به متولی ارسال می‌ کند که سپس wBTC را از بین می‌ برد و بیت‌ کوین شما را به شما باز می‌ گرداند.

بیت کوین رپد تنها توکن پیچیده مفید نیست. یکی دیگر از نشانه‌ های توکن رپد، اتر پیچیده (wETH) است که توسط آزمایشگاه‌ های 0x در سال 2017 راه‌ اندازی شد.

انواع توکن های رپد بیت کوین

توکن‌ های رپد برداشت نقدی (Cash-settled): توکن‌ هایی که قابلیت تبدیل به دارایی پایه خود را ندارند.

توکن‌ های رپد برداشت غیرنقدی (Redeemable): توکن‌ هایی که به سرمایه‌ گذاران اجازه می‌ دهند توکن رپد را با دارایی اصلی مبادله و معاوضه کنند.

NFT های رپد: همه توکن‌ های غیرمثلی (NFT) تابع استاندارد یکسانی نیستند.

هدف توکن های رپد بیت کوین

هدف از تولید توکن‌ های رپد این است که دارایی‌ های مختلف بتوانند در بلاک چین‌ ها و پلتفرم‌ های دیگر نیز به‌ کار گرفته شوند.

به‌ عنوان مثال، رپد بیت کوین می‌ تواند در پلتفرم‌ های دیفای یا بلاک چین اتریوم با اهداف مختلف به‌ کار رود.

گردآوری: تیم تولید محتوای وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا