آموزشمقالات اختصاصی

همه چیز درباره استخر نقدینگی Liquidity Pool

همه چیز درباره استخر نقدینگی Liquidity Pool

همه چیز درباره استخر نقدینگی Liquidity Pool که در این مطلب راجب سوال استخر نقدینگی چیست و چگونه می‌ تواند به‌ طور خودکار کار کند صحبت می کنیم.

تعریف استخر نقدینگی
تعریف استخر نقدینگی

استخر نقدینگی چیست

استخرهای نقدینگی دارایی‌ های رمزنگاری هستند که برای تسهیل تجارت جفت‌ های معاملاتی در صرافی‌ های غیرمتمرکز نگهداری می‌ شوند.

استخرهای نقدینگی مجموعه‌ ای از توکن‌ های قفل شده در قراردادهای هوشمند هستند

که نقدینگی را در مبادلات غیرمتمرکز در تلاش برای کاهش مشکلات ناشی از عدم نقدینگی معمولی چنین سیستم‌ هایی فراهم می‌ کنند.

استخرهای نقدینگی همچنین نامی است که به تقاطع سفارش‌ هایی داده می‌ شود که سطوح قیمتی را ایجاد می‌ کنند که – پس از رسیدن به آن – می‌ بینید که دارایی تصمیم می‌ گیرد که آیا به حرکت در روند صعودی یا نزولی ادامه دهد.

صرافی‌ های غیرمتمرکز که از استخرهای نقدینگی استفاده می‌ کنند، همان مبادلاتی را انجام می دهند که از سیستم‌ های مبتنی بر بازارسازان خودکار استفاده می‌ کنند.

در این باره بخوانید : استخرهای نقدینگی و کشت سود چیست ؟ و چگونه کار می کند؟

در چنین پلتفرم‌ های معاملاتی، دفتر سفارش با استخرهای نقدینگی زنجیره‌ ای از پیش تأمین‌ شده برای هر دو دارایی جفت معاملات جایگزین می‌ شود.

به‌ بیان ساده، استخر نقدینگی را می‌ توانید شبیه استخر دیجیتالی بزرگی تصور کنید که تمام افراد می‌ توانند بدون نیاز به کسب اجازه یا مجوز، دارایی‌ های دیجیتال خود را در آن واریز کنند و در‌عین‌ حال، مبالغ مشخصی را از این منبع مالی وام بگیرند.

مزیت استفاده از استخر نقدینگی

مزیت استفاده از استخرهای نقدینگی این است که نیازی نیست خریدار و فروشنده تصمیم به مبادله دو دارایی با قیمت معین بگیرند و در عوض از یک استخر نقدینگی که از قبل تامین مالی شده استفاده می‌ کنند.

همچنین این اجازه را می دهد تا معاملات با لغزش محدود حتی برای غیر نقدشونده ترین جفت های معاملاتی، تا زمانی که استخر نقدینگی به اندازه کافی وجود داشته باشد، انجام شود.

وجوه نگهداری شده در استخرهای نقدینگی توسط سایر کاربران تامین می شود که بر اساس درصدی از استخر نقدینگی که ارائه می کنند، از طریق کارمزد معاملاتی نیز درآمد غیرفعال در سپرده خود کسب می کنند.

یکی از اولین صرافی‌ های غیرمتمرکز که چنین سیستمی را معرفی کرد، سیستم معاملاتی مبتنی بر اتریوم Bancor بود، اما پس از محبوبیت Uniswap در این فضا به‌ طور گسترده‌ ای مورد استفاده قرار گرفت.

جمع بندی

همان‌‌ طور‌ که اشاره کردیم، استخرهای نقدینگی برپایه قراردادهای هوشمند بنا شده‌ اند؛

بنابراین، تمام کاربران استخرهای نقدینگی به‌ جای افراد گوناگون، با قراردادهای هوشمند و الگوریتم‌ های رمزنگاری‌ شده سروکار دارند.

پس اگر خریدار هستید، به فروشنده مشخصی نیازی ندارید؛

فقط کافی است استخر نقدینگی پلتفرمی که از آن استفاده می‌ کنید، به‌ اندازه کافی نقدینگی داشته باشد.

اگر فروشنده هستید، الگوریتم‌ های رمزنگاری‌ شده کار فروش دارایی‌ تان را انجام می‌ دهند.

گردآوری: تیم تولید محتوای وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا