آموزشمقالات اختصاصی

تزوس (Tezos)؛ یکی از بهترین پلتفرم های خود اصلاح گر در دنیای ارزهای دیجیتال

تزوس (Tezos)؛ یکی از بهترین پلتفرم های خود اصلاح گر در دنیای ارزهای دیجیتال

تزوس (Tezos) را می توان به عنوان یکی از بهترین پلتفرم های خود اصلاح گر به دنیای ارزهای دیجیتال معرفی نمود. Tezos، یک رمز ارز مبتنی بر بستر بلاکچین است که از مکانیزم های داخلی جهت ارتقای شبکه خود استفاده می کند. در این مطلب از تترفا، ما را همراهی کنید تا شما را با پلتفرم خود اصلاح گر مبتنی بر بلاکچین و ویژگی های آن آشنا نماییم.

مقدمه

تزوس (Tezos)، یکی از بهترین پلتفرم های خود اصلاح گر (Self-Amendment) بوده که در بین سایر ارزهای دیجیتال از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. Tezos، یک ارز دیجیتال مبتنی بر بستر بلاکچین است که از مکانیزم های داخلی جهت ارتقای شبکه خود استفاده می کند. در این روزها، این ارز دیجیتال پرحاشیه توجه علاقه مندان به این حوزه را به خود جلب کرده است. جهت شناخت بیشتر شما عزیزان در این مطلب از تترفا با ما همراه باشید تا اطلاعات کاربردی مهمی را در اختیارتان قرار دهیم.

در مورد تزوس (Tezos)
در مورد تزوس (Tezos)

در مورد تزوس (Tezos)؛ اولین پلتفرم خود اصلاح گر در دنیای ارزهای دیجیتال چه می دانید؟

تزوس در همان ابتدا خود را به عنوان پلتفرم خود اصلاح گر به دنیای ارزهای دیجیتال معرفی نمود. Tezos در حوزه قراردادهای هوشمند به مانند اتریوم عمل کرده که امکان ایجاد برنامه های غیر متمرکز را برای کاربران فراهم می کند. یکی از مهمترین تفاوت های Tezos با اتریوم، پیروی از الگوریتم اجماع ثبات سهام می باشد. بدین صورت امکان ثبت رای برای سهامداران جهت انجام تغییرات دلخواه امکان پذیر می شود. پروتکل این ارز XTZ، بوده که هدف خود را بر تصمیم گیری دارندگان توکن ها جهت بهبود شرایط عنوان کرده است. در ادامه شما را با مهمترین ویژگی های Tezos که در سایت رسمی این پلتفرم مطرح شده است، آشنا خواهیم کرد.

ویژگی های اساسی پلتفرم تزوس

Self-Amendment

ویژگی خود اصلاحی تزوس باعث شده تا این پلتفرم امکان بروز رسانی را بدون نیاز به جدا شدن زنجیره ها به دو بلاکچین مختلف فراهم کند. این ویژگی از چند قسمت شدن جامعه، تغییر انگیزه های سهامداران و اختلال در شبکه به مرور زمان جلوگیری خواهد کرد. همین امر می تواند در کاهش هزینه های اجرای بروزرسانی در پروتکل و اجرای نوآوری ها در آینده نقش مهمی داشته باشد.

ویژگی های اساسی پلتفرم تزوس
ویژگی های اساسی پلتفرم تزوس

On-Chain Governance

یکی از مهمترین ویژگی های Tezos این است که سهامداران می توانند در مدیریت پروتکل دخیل باشند. در واقع با ترکیب ویژگی هایی چون: مدیریت درون زنجیره ای و خود اصلاحگری، شرایط رای گیری برای سهامداران جهت کشف مکانیزم های بهتر مدیریتی وجود خواهد داشت.

Decentralized Innovation

اصلاحات پیشنهادی پذیرفته شده مشمول پرداخت به آن دسته از افرادی که خواهان اصلاح و بهبود پروتکل هستند، می باشد. همین امر موجب فراهم شدن مسیر جهت نگهداری از شبکه به صورت غیر متمرکز خواهد شد.

Smart Contracts

پلتفرم تزوس با ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز از هر گونه دستکاری و اختلال توسط نهادهای غیر متمرکز و اشخاص ثالث جلوگیری خواهد کرد. این پلتفرم با بررسی رفع خطاها و بهبود امنیت برنامه ها از باگ های پرهزینه و مشکل آفرین در آینده جلوگیری خواهد کرد.

Proof-of-Stake

یکی از مهمترین ویژگی های تزوس اثبات سهام بوده که بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال هر سهامدار می تواند از سوی پلتفرم به دلیل مشارکت در تامین امنیت و پایداری شبکه، جایزه دریافت نماید.

Delegation

آن دسته از افرادی که تمایل به شرکت در پروتکل اجماع ندارند قادر به انتخاب نمایندگان جهت سپردن حقوق خود به آنها می باشند.

قیمت ارز دیجیتال تزوس

ارز دیجیتال تزوس برای اولین بار در سال 2017 به بازار رمز ارزها ورود نمود. در همان سال، این ارز به همراه بیت کوین شاهد رشد قیمتی فوق العاده ای بود. در سال 2017 ارزش هر سکه آن به 10 دلار رسید. در سال 2019 با افزایش حجم معاملاتی، قیمت Tezos  3 برابر شد. اما بعد از مدتی، به دلیل اختلافات درونی و ضعیف شدن مجموعه Tezos قیمت آن کاهش یافت و مجددا به اوج اولیه خود رسید.

بلاک چین موازی و Network Shell (پوسته شبکه)

تمام ویژگی های حاکمیتی و منحر به فرد تزوس از طریق پوسته شبکه این پلتفرم میسر می شود. جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان با چگونگی نحوه فعالیت پوسته شبکه این پلتفرم بهتر است پروتکل بلاکچین های معمولی را در دسته بندی های زیر مورد بررسی قرار دهیم.

  • چگونگی مخابره و پخش شدن تراکنش ها بین مشارکت کنندگان، نحوه دانلود کردن بلاک چین، کشف سایر نودها و نحوه اعلام بلاک های کشف شده به شبکه از طریق پروتکل شبکه امکان پذیر می شود. نوآوری ها و فعالیت های مربوط به شبکه در پروتکل این شبکه اتفاق می افتد.
  • فرایند استخراج رمز ارز تا به کارگیری امضاهای دیجیتال جهت تایید تراکنش ها در پروتکل تراکنش اتفاق می افتد. از آنجا که برخی از این تغییرات با پروتکل قبلی سازگاری داشته از آن به عنوان یک سافت فورک یاد می شود.
  • پروتکل اجماع جهت حفظ پایداری و امنیت بلاکچین ضروری می باشد. زیرا این پروتکل می تواند به راحتی از وقوع اتفاقاتی چون: دو بار خرج کردن و تغییر ناپذیر بودن بلاک چین تزوس جلوگیری نماید.

هر گونه تغییرات در پروتکل اجماع به عنوان یک هاردفورک نام برده می شود که در پی آن، زنجیره های دیگری به وجود خواهند آمد. این گونه تغییرات باعث جدایی جوامع ارزهای دیجیتال از همدیگر شده که تمام تلاش این پلتفرم، حل چنین مشکلاتی می باشد. این پروتکل ها با قابلیت اصلاح پذیری خود می توانند مشکلات جوامع ارزهای دیجیتال را رفع نمایند.

آشنایی با کیف پول های دیجیتالی تزوس
آشنایی با کیف پول های دیجیتالی تزوس

آشنایی با کیف پول های دیجیتالی تزوس

کاربران جهت خرید و فروش این ارز نیاز به استفاده از کیف پول های دیجیتالی دارند. در واقع، استفاده از کیف پول هایی که این ارز دیجیتال را پشتیبانی می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. از جمله این کیف پول ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • LEDGER NANO S: لجر نانو اس، یک کیف پول سخت افزاری می باشد که از طریق کلیدهای مخصوص آن می توان تراکنش ها را مدیریت نمود.
  • TREZOR MODEL T: تروزود مدل تی، یکی دیگر از والت های سخت افزاری بوده که امکان نگهداری آفلاین ارز دیجیتال از طریق آن وجود دارد. یکی از مهمترین ویژگی های این والت، امنیت فوق العاده آن در برابر حملات هکری می باشد.
  • TRUST WALLET: تراست والت یکی از بهترین کیف پول های دیجیتالی بوده که به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که داشته استفاده از آن در بین اکثر کاربران رایج می باشد.
  • AIRGAP: ایرگپ، بهترین کیف پول جهت ذخیره تزوس می باشد که به دلیل برخورداری از یک صرافی داخلی می توان ارزهای دیجیتال را به یکدیگر تبدیل نمود.
گفتار پایانی

در این مطلب از تترفا سعی نمودیم شما را با پلتفرم تزوس، یکی از بهترین پلتفرم های خود اصلاح گر در جوامع ارزهای دیجیتال آشنا نماییم. ویژگی های خاص این پلتفرم باعث شده که به عنوان رقیبی جدی برای اتریوم، ایاس و سایر شبکه های بلاکچینی مطرح شود. Tezos با ایمن کردن قراردادهای هوشمند و رفع مشکلات موجود در دنیای ارزهای دیجیتال توانسته برتری خود را به اتریوم نشان دهد. البته جا دارد بگوییم که عملکرد موفقیت آمیز این پلتفرم به تلاش های جامعه آن بستگی دارد.

گردآوری: تیم تولید محتوای وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا