رمز ارزمقالات

کیف پول متامسک چیست؟ بررسی مزایا و معایب این کیف پول دیجیتالی

کیف پول متامسک چیست؟ بررسی مزایا و معایب این کیف پول دیجیتالی

در این مقاله به بررسی کیف پول متامسک و مزایا و معایبش می پردازیم. در ادامه با ما (تترفا) همراه باشید.

حتی اگر علم و دانش شما از دنیای رمزارزها بسیار محدود و ابتدایی هم باشد، باز هم حتماً به کیف پول‌ها یا wallet ها آشنایی دارید.

یکی از انواع کیف پول‌هایی که تاکنون برای فعالان حوزه کریپتو ارائه شده، نوع نرم‌افزاری یا موبایلی است و در این بین، کیف پول متامسک (MetaMask Wallet) از جمله محبوب‌ترین و معتبرترین آنها است.

معرفی کیف پول متامسک
معرفی کیف پول متامسک

ما هم در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی کامل کیف پول متاسک بپردازیم و به سؤالاتی همچون نحوه کار کیف پول متامسک، کارایی این کیف پول و نحوه ثبت نام و استفاده از کیف پول MetaMask پاسخی کامل ارائه دهیم.

در پایان این مقاله شما به طور کامل با این کیف پول مهم و معتبر آشنا خواهید شد و می‌توانید بدون مشکلی با آن کار کنید. با ما همراه باشید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

برخی از افراد و حتی فعالان برجسته حوزه رمزارزها تصور می‌کنند که کیف پول‌ها محلی برای ذخیره رمزارزها هستند.

متأسفانه چنین تصوری درست نیست؛ زیرا کیف پول‌های دیجیتالی فقط محلی برای ذخیره اطلاعات مربوط به یک رمزارز است.کیف پول متامسک

در واقع ارزهای دیجیتال فقط در پایگاه‌های داده‌های عظیمی به نام دفتر کل (Ledger) قرار گرفته‌اند و این دفتر کل‌ها تاریخچه همه تراکنش‌های انجام‌گرفته را در خود ذخیره می‌کنند.

محبوب‌ترین نوع دفتر کل ارز دیجیتال نیز بلاکچین نام دارد.

با توجه به این موضوع، ارزهای دیجیتال هیچ گاه نمی‌توانند بلاکچین خود را ترک کنند.

یعنی شما نمی‌توانید مقداری کوین بخرید و با خود به خانه خود ببرید! کاربران فقط قادر هستند کوین‌ها را در داخل شبکه بلاکچین جابه‌‎جا کنند که این کار نیز فقط با استفاده از کلید عمومی و کلید خصوصی انجام می‌گیرد.

این کلیدها تنها راه اثبات مالکیت ارزهای دیجیتال است. به همین خاطر است که نگهداری از این دو کلید که عبارتی بی‌معنی و متشکل از حروف انگلیسی و اعداد هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد. کیف پول‌های دیجیتال نیز این دو کلید را در خود ذخیره می‌کنند.

به طور کلی کیف پول‌ها به دو نوع کیف پول سرد یا آفلاین (Cold Wallet) و کیف پول داغ یا آنلاین (Hot Wallet) تقسیم می‌شوند، ولی هر کدام از این دو نیز انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

1. کیف پول سخت‌افزاری

این نوع کیف پول‌ها، دستگاه‌های ذخیره‌سازی قابل حمل همانند کارت حافظه‌های USB هستند.

این نوع از کیف پول‌ها از سطح امنیت بالایی برخوردارند ولی از طرفی قیمت بالایی هم دارند.

این گونه کیف پول‌ها از نوع سرد هستند و کلید خصوصی فرد را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند.

2. کیف پول تحت وب

همان‌طور که از نام آنها پیدا است، این نوع کیف پول‌ها تحت وب هستند و می‌توان با دستگاه‌های مختلفی به آنها متصل شد ولی از طرفی می‌توانند در برابر حملات هکرها نیز آسیب‌پذیر باشند.

3. کیف پول‌های نرم‌افزاری

این نوع کیف‌ها، نرم‌افزارهایی هستند که در رایانه یا موبایل افراد نصب می‌شوند.

برای استفاده از این نوع کیف پول‌های آنلاین حتماً باید آن را در رایانه یا گوشی هوشمند خود نصب کنید. سطح امنیت این نوع والت‌ها بالاتر از نوع تحت وب و پایین‌تر از نوع سخت‌افزاری یا کاغذی است.

4. کیف پول کاغذی

نوع دیگر کیف پول‌های سرد که از انواع دیگر بسیار امن‌تر است، کیف پول کاغذی است؛ یعنی کاغذی که کلیدهای خصوصی و عمومی روی آن نوشته شده باشد! فقط کافی است این کاغذ را در جای امنی نگه دارید.

کیف پول متامسک (MetaMask Wallet) چیست؟

متامسک (MetaMask) کیف پولی نرم‌افزاری است که هم به صورت افزونه برای مرورگرهای Chrome، Firefox، Brave و Microsoft Edge و هم به صورت اپلیکیشن موبایلی عرضه شده است.

در واقع کیف پول متامسک به عنوان پلی بین مرورگر شما و بلاکچین اتریوم و بلاکچین هوشمند شبکه بایننس عمل می‌کند.کیف پول متامسک

بلاکچین اتریوم، شبکه‌ای بسیار گسترده است که به کاربران امکان ساخت اپلیکیشن –که به آنها اپلیکیشن غیر متمرکز یا DApps می‌گویند– و ارزهای دیجیتال اختصاصی را می‌دهد.

اتریوم همچنین امکان تعیین راهبردهای انجام تراکنش توسط کاربر را فراهم کرده و آن را قرارداد هوشمند نامیده است.

کیف پول متامسک فقط برای ذخیره کلیدهای خصوصی و عمومی ارزهای دیجیتال درون شبکه اتریوم و بلاکچین هوشمند شبکه بایننس کاربرد دارد.

ارزهای دیجیتالی که در شبکه اتریوم قرار دارند (به جز اتر (ETH)) توکن نام دارند به توکن‌های درون شبکه اتریوم، ECR-20 Token گفته می‌شود. با توجه به این موضوع،کیف پول MetaMask برای ذخیره اتر و توکن‌های ERC-20 کاربرد دارد.

مزایا و معایب کیف پول متامسک

در این بخش قصد داریم به مزایا و معایب استفاده از کیف پول MetaMask بپردازیم تا به خوبی با نکات مثبت و منفی انتقال سرمایه خود به این کیف پول آشنا شوید.

در ابتدا به سراغ مزایای استفاده از کیف پول متامسک می‌رویم:

1. متن باز

این یعنی کدهای برنامه‌نویسی‌شده برای کیف پول متامسک آنلاین و قابل دسترسی برای همگان است.

مزیت نرم‌افزارهای متن باز این است که جامعه مصرف‌کنندگان آن نرم‌افزار می‌توانند به مرور کدهای برنامه را بازبینی و آن را به‌روزرسانی کنند؛ یعنی نرم‌افزار رفته‌رفته بهبود می‌یابد.

2. تنظیمات HD

کیف پول‌های HD (Hierarchical deterministic) امکان پشتیبان‌گیری از حساب را به کاربر می‌دهند.

این گونه کیف پول‌ها با ارائه لیستی از عبارت‌های تصادفی به کاربر، این کار را انجام می‌دهند. این عبارت‌ها برای دستیابی دوباره به کیف پول به کار می‌روند، بنابراین حفاظت از آنها اهمیت بالایی دارد.

3. فروشگاه داخلی برای خرید توکن

کیف پول متامسک به صورت مستقیم به دو صرافی معتبر متصل است تا کاربران بتوانند به صورت آنی به خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال خود بپردازند.

کاربران می‌توانند برای خرید اتر از Coinbase استفاده کنند و ShapeShift را هم برای خرید اتر یا توکن‌های ERC-20 و بلاکچین هوشمند شبکه بایننس به کار بگیرند.

لازم به ذکر است که این دو صرافی برای کاربران ایرانی مسدود است و استفاده از آنها نیاز به استفاده از نرم‌افزار تغییر IP و احراز هویت دارد.

4. پشتیبانی فنی

هدف MetaMask wallet آشنایی افراد بیشتر با شبکه اتریوم و توکن‌های آن است.

از این رو برای استفاده از این کیف پول ویدیویی آموزشی ارائه می‌کند و همچنین صفحه اختصاصی برای پشتیبانی فنی دارد.

5. رابط کاربری ساده

استفاده از متامسک بعد از نصب و راه‌اندازی بسیار ساده است. طراحی این کیف پول بسیار ساده است تا حتی کاربران مبتدی و بی‌تجربه هم به راحتی بتوانند به دریافت، انتقال، خرید و فروش توکن‌ها و دارایی‌های خود بپردازند.

6. ذخیره محلی کلیدها

برخی از ارائه‌دهندگان کیف پول کلیدهای خصوصی و عمومی افراد را در سرورهای خود ذخیره می‌کنند.

اغلب صرافی‌ها مثل صرافی بایننس یا Coinbase به این صورت هستند. کلیدهای کیف پول MetaMask اما در مرورگر کاربر ذخیره می‌شوند و این، سطح امنیت و کنترل افراد روی کیف پول و کلیدهای خصوصی و عمومی خود را بیشتر می‌کند.

7. جامعه

کیف پول MetaMask wallet عضوی مهم در جامعه فعالان در شبکه اتریوم و بلاکچین شبکه بایننس است. این کیف پول بیش از 10.5 میلیون کاربر دارد و تعداد کاربران فعال در ماه این کیف پول نیز به بیش از 700.000 عدد می‌رسد.

کیف پول متامسک

در کنار مزایای جذاب و مهمی که بیان کردیم، کیف پول متامسک معایبی هم دارد که می‌تواند در انتخاب شما تأثیرگذار باشد.

از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. دسترسی مرورگر

کیف پول متامسک به هیچ یک از اطلاعات شما دسترسی ندارد ولی مرورگری که این کیف پول روی آن نصب شده، این اطلاعات را در اختیار دارد!

البته لازم به ذکر است که کمپانی ارائه‌دهنده مرورگر به کلید خصوصی شما دسترسی نخواهد داشت ولی می‌تواند از زمان و نحوه استفاده شما از این کیف پول باخبر شود.

شرکت‌های Mozilla و گوگل محبوبیت چندانی در بین فعالان حوزه رمرزارزها ندارند.

از این رو کاربران بسیاری نمی‌خواهند این دو کمپانی به اطلاعات شخصی آنها دسترسی داشته باشند.

این مسئله می‌تواند باعث شود که برخی از کاربران به طور کلی از کیف پول متامسک استفاده نکنند.

2. آنلاین بودن

به طور کلی کیف پول‌های آنلاین مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. یکی از اصلی‌ترین معایب این گونه از والت‌ها به بحث امنیت مربوط می‌شود.

بدیهی است که هر اطلاعاتی که در بستر وب ذخیره می‌شود، نسبت به حمله هکرها آسیب‌پذیری دارد.

از طرفی کسف پول MetaMask راهکار امنیتی به‌خصوصی را به کاربر ارائه می‌کند. از این رو بهتر است از چند نوع کیف پول استفاده کنید.

کیف پول MetaMask

مهم‌ترین سؤالی که این مقاله باید به آن پاسخ دهد این است: آیا کیف پول متامسک امن است؟

در پاسخ به این پرسش در ابتدا باید بگوییم که متامسک تاکنون توسط هیچ فردی هک نشده است.

این کیف پول پشتیبانی HD (عبارت امنیتی) دارد و جامعه بزرگی نیز در پشت آن قرار دارند و توسعه‌دهندگان نیز همواره در حال به‌روزرسانی و بهبود کد متن باز آن هستند.

با این‌حال دوباره می‌گوییم که این کیف پول از نوع آنلاین است و بنابراین از انواع کیف پول سخت افزاری و کاغذی، سطح امنیت کمتری دارد.

در ادامه کیف پول MetaMask را با کیف پول داخلی صرافی معتبر Coinbase مقایسه کرده‌ایم تا با سطح امنیتی این والت بهتر آشنا شوید:

کیف پول CoinBase کیف پول MetaMask

سطح امنیتی (1 تا 5) 4 3
احراز هویت 2 مرحله‌ای دارد دارد
امضای چندگانه دارد دارد
پشتیبانی از Pin Code دارد دارد
سطح حفاظت از اطلاعات (1 تا 5) 4 1
نوع پشتیبان‌گیری عبارت امنیتی عبارت امنیتی
صاحب کلید خصوصی کاربر کاربر
کنترل کامل کاربر روی کیف پول بله تا حدودی

مهم‌ترین خطر در هنگام استفاده از کیف پول متامسک، حملات فیشینگ است.

در حملات فیشینگ، هکرها با شبیه‌سازی یک وب‌سایت نام کاربری و رمز عبور فرد را به سرقت می‌برند. این گونه از حملات در کیف پول‌های آنلاین بسیار رایج هستند.

با اینکه تیم سازنده متامسک در حال رفع این مشکل است، ولی کاربر مسئول حفاظت از کلیدهای خصوصی و عمومی خود در این کیف پول است.

توصیه می‌شود که در هنگام ایجاد تراکنش و استفاده از کیف پول MetaMask هر بار یک تب در مرورگر خود باز کنید و وقتی از متامسک استفاده نمی‌کنید، آن را قفل کنید.

ثبت نام در کیف پول MetaMask

برای استفاده از نسخه دسکتاپ کیف پول متامسک باید یکی از مرورگرهای Chrome، Firefox، Brave یا Edge را در رایانه خود داشته باشید.

برای نصب و راه‌اندازی این کیف پول، ابتدا مرورگر خود را باز کنید و سپس به وبسایت اصلی MetaMask به آدرس metamask.io بروید.کیف پول MetaMask

بعد از باز شدن صفحه اصلی، کافی است روی دکمه «Download Now» کلیک کنید.

لازم به ذکر است که این دکمه برای نصب افزونه کیف پول برای مرورگر Chrome است.

برای نصب افزونه‌های بعدی باید روی آیکون مرورگر مورد نظرتان در پایین صفحه کلیک کنید.

ما قصد داریم نسخه کروم این افزونه را نصب کنیم. بعد از کلیک روی آیکون Chrome و باز شدن صفحه فروشگاه افزونه گوگل، روی دکمه “Add to Chrome” کلیک کنید.

در پنجره بازشده نیز باید روی دکمه “Add extension” کلیک کنید.کیف پول MetaMask

بعد از نصب افزونه، صفحه اصلی کیف پول متامسک باز خواهد شد که البته بقیه مراحل آن به زبان فارسی است.

تنها نکته‌ای که اهمیت زیادی دارد، لزوم حفظ عبارت‌های امنیتی است؛

چراکه داشتن این عبارت‌ها به منزله دسترسی به کیف پول و تمام دارایی‌های ثبت‌شده در آن است.

استفاده از این کیف پول نیز بسیار ساده و سریع است. دریافت و انتقال کوین‌ها فقط با کپی و وارد کردن آدرس و همچنین انتخاب شبکه ERC-20 صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است که برای انتقال توکن‌ها در شبکه اتریوم یا ERC-20، باید کارمزد نسبتاً زیادی پرداخت کنید که خود یکی از معایب استفاده از این کیف پول و به طور کلی شبکه اتریوم و بلاکچین هوشمند شبکه بایننس است.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شد، اتریوم یکی از اجزای حیاتی شبکه اتریوم است.

کیف پول متامسک یکی از اولین قدم‌های ورود افراد مبتدی به دنیای کریپتو است.

برخی معتقدند که عملکرد متامسک به عنوان پلی به شبکه اتریوم، مهم‌تر از کیف پول بودن آن است.

به عنوان کیف پول، MetaMask یک همراه عالی برای محصولاتی مثل MyEtherWallet است.

به طور کلی نمی‌توان به امنیت این کیف پول اطمینان چندانی داشت. از این رو بهتر است برای ذخیره مقادیر زیاد، از این کیف پول استفاده نکنید.

می‌توان گفت که بهترین راه برای استفاده از کیف پول متامسک، ذخیره توکن‌هایی است که در DApp های اتریوم هزینه می‌شود. MetaMask wallet را می‌توان به عنوان کیف پولی برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای در این گونه کیف پول‌ها دانست.

امیدواریم این مقاله مرجع خوبی برای آشنایی با کیف پول متامسک باشد.

اما اگر می‌خواهید کوین‌های دیگری به جز توکن‌های موجود در شبکه اتریوم و شبکه بایننس را ذخیره کنید، می‌توانید به گزینه‌هایی مثل کیف پول تراست (Trust Wallet) نیز فکر کنید.

این مقاله صرفاً جنبه آموزشی دارد و به هیچ عنوان به معنی توصیه به سرمایه گذاری یا استفاده از این کیف پول نیست.

گردآوری : وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا