آموزشرمز ارز

بررسی بیشترین و رایج ترین اشتباهات در تحلیل تکنیکال در زمان ترید

بررسی بیشترین و رایج ترین اشتباهات در تحلیل تکنیکال در زمان ترید

در این مطلب از تترفا به بررسی این اشتباهات می پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

یکی از پرکاربرد ترین ابزارها توی بازارهای معاملاتی، تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) هست که استفاده های متعددی ازش میشه.

استفاده از این رویکرد تحلیلی در بین تریدر ها به قدری محبوب و معروفه.

که میتونیم بگیم تنها ابزاری که بیشترین کار برد رو توی کسب سودهای کوتاه مدت و مخصوصا معاملات روزانه داره این تحلیل هستش.

اشتباهات رایج در ترید
اشتباهات رایج در ترید

به دلیل پیچیدگی این نوع تحلیل و سخت بودنش، علاوه بر سود کردن ضرر کردن هم بخشی از قسمت بازی تلقی میشه.

که ممکنه در صورت اتفاق افتادن خیلی ها رو به اشتباه بندازه و باعث بشه از تحلیل تکنیکال دست بکشید.

در حالی که کاربرد تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن موقع ضرر کردن، واسه جبران زیان یک ابزار مدیریت ریسک خیلی قوی هست که میتونید ازش استفاده کنید.

اشتباهات رایج در ترید:

با توجه به کاربردهای متعدد تحلیل تکنیکال، همه تریدر ها سعی میکنن که به نوعی از این ابزار استفاده کنن.

حتی اگه به صورت تخصصی و کامل در این زمینه مهارت کسب نکرده باشن.

به خاطر همین استفاده های نادرست، بعضی افراد به جای کسب سود ضرر میکنن و کلاً به تحلیل تکنیکال بی اعتماد میشن.

در حالی که این طور نیست و تحلیل تکنیکال واقعا یک ابزار تحلیل قدرتمند برای کسب سود، چه توی کوتاه مدت و چه در بلند مدت هست.

در این مقاله قصد داریم برای شما 9 اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال موقع ترید رو که اکثر معامله گران چه تازه وارد و چه حرفه ای، توی بازار ارزهای دیجیتال مرتکب میشن بهتون توضیح بدیم.

تا با کسب آگاهی از این اشتباهات رایج خودداری کنید و بتونید سود های بهتر و بیشتری کسب کنید.

اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال در زمان ترید

اغلب اشتباهات رایجی که معامله گران ارزهای دیجیتال موقع معامله کردن دچارش میشن، عبارت هستند از این موارد.

1. تعیین نکردن حد ضرر و سود

اولین و مهم ترین اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال موقع ترید این هست که بعضی از معامله گرها هیچ حد ضرری واسه خودشون تعیین نمیکنن و فکر میکنن که صد در صد سود کسب خواهند کرد.

در صورتی که عوامل و متغییرهای پیش بینی نشده خیلی زیادی وجود داره .

که ممکنه روی بازار تاثیر بزارن و باعث بشن که روند بازار ارزهای دیجیتال نزولی بشه، و بازار نوسان های بالایی پیدا بکنه.

در این صورت اگه حد زیانی رو برای خودتون مشخص نکرده باشید تا در صورت رسیدن به اون میزان ضرر دارایی خودتون رو بفروشید، به شدت ضرر میکنید و ممکنه که دیگه امکان جبرانش وجود نداشته باشه.

همون طور که تعیین کردن حد ضرر میتونه یک ابزار کاربردی باشه، مشخص کردن حد سود هم به همون اندازه میتونه کاربردی و مفید باشه.

بر عکس بازارهای دیگه که در ساعت مشخصی تایم معاملاتیشون شروع میشه.

و در ساعت مشخصی هم بسته میشه، توی بازار ارزهای دیجیتال چنین چیزی وجود نداره و این بازار توی 24 ساعت شبانه روز در نوسانه.

ادامه مطلب :

از اونجایی که شما نمیتونید شبانه روز پای کامپیوترتون باشید و به قیمت ها نظارت کنید.

تعیین حد سود میتونه بهتون کمک بکنه که حتی وقتی پای سیستمتون نیستید، در زمان مناسب داراییتون فروش بره و بتونید سود کسب کنید.

یک نکته مهم که لازمه موقع تعیین حد ضرر و سود رعایت کنید.

اینه که همیشه سعی کنید میزان ضرر و سودتون رو واقع بینانه محاسبه بکنید نه خیال پردازانه و دور از واقعیت.

اگه قله ها و دره های نمودارها رو در کوتاه مدت در نظر داشته باشید.

و از این طریق بتونید یک کانال معاملاتی واسه خودتون رسم کنید.

به راحتی قادر میشید که میزان حد ضرر و یا سودتون رو به صورت واقع بینانه محاسبه بکنید.

و با در نظر داشتن این کانال های معاملاتی خرید ها و فروش هاتون رو انجام بدید.

برای کسب این مهارت لازم هست که کمی زمان بگذارید و تمرین کنید و مطمئن باشید که اگه این اصل رو توی تحلیل های تکنیکالی که انجام میدین رعایت کنید، ریسکتون رو میتونید تا حد زیادی مدیریت کنید و دچار ضررهای خیلی سنگینی نمیشید.

2. خرید و فروش بیش از حد

ایجاد کردن پوزیشن های معاملاتی به تعداد خیلی زیاد و انجام خرید و فروش بیش از حد، یک اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال موقع ترید هست که معامله گر های بازار ارزهای دیجیتال بهش دچار میشن.

علتش هم اینه که با تحلیل تکنیکال نمودار یک رمزارز موقعیت های کسب سود خوبی براش شناسایی میشه.

که تریدر رو وسوسه میکنه تا توی همه این موقعیت ها خرید و فروش انجام بده برای این که سود کسب بکنه، ولی چیزی که معامله گر در این مواقع متوجه نیست دو نکته اصلی اساسی هست.

اولین نکته اینه که تریدر متوجه نیست برای انجام هر معامله یک مبلغ به عنوان کارمزد از حسابش کسر میشه و یا به این مبلغ به دلیل این که مقدارش خیلی پایینه اهمیت چندانی نمیده.

در صورتی که اگه تعداد خیلی زیادی معامله انجام بده، این کارمزد های کوچیک باهمدیگه یک هزینه خیلی بزرگی رو برای تریدر ایجاد میکنن که حتی ممکنه مقدارش از سودی که معامله گر کسب میکنه هم بیشتر باشه.

ادامه مطلب :

دومین نکته هم این هستش که درسته که از طریق تحلیل تکنیکال میشه موقعیت های سودآور رو برای کسب سود و باز کردن یک پوزیشن معاملاتی خوب شناسایی کرد.

ولی شناسایی این موقعیت ها و انجام خرید و فروش توی همه اون ها به این معنی نیست که در آینده همه این معاملات سود دهی خواهند داشت.

انجام خرید و فروش بیش از حد توی این موقعیت ها فقط باعث میشه که تریدر تمرکز خودشو از دست بده و بطبع اشتباهاتش افزایش پیدا میکنه و ضررش بیشتر میشه.

پس به جای انجام خرید و فروش بیش از حد بهتره که تمرکز خودتون رو بر روی تعداد محدودی معامله بگذارید که احتمال میدید به میزان بالایی سود آور هستن.

و از انجام معاملات به صورت پی در پی و بیش از خود داری کنید، تا هم ضریب اشتباهتون پایین بیاد و هم بتونید از این طریق هزینه کارمزدهاتون رو کاهش بدید.

3. اتکای کامل به اندیکاتورها

استفاده از اندیکاتور ها یک ابزار خیلی مهم و کاربردی برای انجام تحلیل تکنیکال هست که آمارها نشون میده اکثر مواقع باعث میشن معامله گر بتونه سودهای خیلی خوبی کسب بکنه.

اساسی ترین اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال موقع ترید دقیقا در همین مواقع پیش میاد.

تریدر به دلیل کسب کردن سود، به جای انجام تحلیل به طور مستقل میاد و به یه تعداد اندیکاتور خاص که بهشون اعتماد داره تکیه میکنه و بعد از مدتی دچار ضررهای جبران ناپذیری میشه.

با توجه به این که اندیکاتور ها میتونن ابزار خیلی مفیدی باشن و کمک میکنن که بعضی محاسبات پیچیده ریاضی رو انجام ندیم.

و خودشون این کار رو میکنن، اما اتکا و اعتماد بیش از حد به این اندیکاتور ها هم میتونه مشکل ساز بشه و باعث میشه که به جای کسب سود ضرر کنید.

ادامه مطلب :

همیشه سعی کنید به جای اتکا به یک اندیکاتور خاص از چند اندیکاتور مختلف اسفاده کنید و در آخر دقت کنید که این شما هستید که قراره ترید انجام بدید نه اندیکاتور ها.

پس اگه احساس کردید در شرایط فعلی با این که اندیکاتور سیگنال خرید یا فروش براتون صادر کرده، زمان مناسبی برای انجام معامله نیست و برای کارتون دلیل خاصی داشتید؛ سعی کنید تحلیل خودتون رو هم در نظر داشته باشید.

و به طور صد در صد به این ابزارها تکیه نکنید.البته برای کمک و راهنمایی به کاربران ما هم در مقاله ای سعی کردیم بهترین اندیکاتور ها رو براتون معرفی کنیم که توصیه میکنیم برای داشتن اطلاعات بیشتر مطالعه کنین.

4. خوش بینی بیش از حد

مشکل دیگه ای که میتونیم یه اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال موقع ترید کردن تلقی کنیم.

این هستش که بعضی افراد فکر میکنن چون از تحلیل تکنیکال توی معاملاتشون استفاده میکنن.

هر تحلیلی که انجام بدن باعث میشه که بتونن سود کسب کنند و به همین دلیل توی بازار خیلی خوش بینانه عمل میکنند.

مثلا به دلیل این که یک ارز دیجیتال خاص پرایس اکشنش الگوی خاصی رو تشکیل داده، تریدر میاد و تحلیل میکنه که این یه موقعیت سیگنال ورود هست برای خرید رمزارز و صد در صد منجر به سود میشه.

اما بعد از این که به مبلغ بالایی از این ارز دیجیتال به امید کسب سود خرید زد، مشاهده میکنه که بر عکس انتظاراتش قیمت اون رمزار کاهش پیدا کرد.

تو این شرایط معمولا معامله گر گول خوش بینی خودش رو میخوره.

چون به جای توجه به روند بازار و انجام محاسبات دقیق، فقط به یک الگوی خاص به صورت تک بعدی توجه میکنه و نتیجه اش رو هم میبینه.

چیزی که اکثر معامله گرها توی اون توافق دارن اینه که یک تریدر حرفه ای به جای خوش بین بودن باید همشیه بد ترین شرایط رو در نظر بگیره.

و همیشه در نظر داشته باشه که در صورت ضرر کردن چه راهکاری رو سریع اتخاذ کنه تا بتونه به سود دهی برسه.

چیزی که مسلمه این هست که به جای خوشبینی بیش از حد، باید سعی کرد به طور واقع بینانه به بازار و قیمت ها توجه کرد تا موقع اتفاق افتادن نوسان های شدید و نزولی غافلگیر نشد.

5. معاملات احساسی و تلافی جویانه

یه اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال موقع ترید که اکثرا معامله گرهای تازه کار مرتکبش میشن، این هستش که بعد از این که اصولی عمل نمیکنن و ضرر قابل توجهی میکنن سعی میکنن که این ضرر رو با انجام یک معامله تلافی جویانه و احساسی جبران بکنند.

انجام این نوع معاملات ریسک خیلی بالایی داره و حتی اگه با اصول تکنیکال هم انجام بشه بازم ممکنه که باعث ضرر کردن معامله گر بشه.

اولین اصلی که موقع ورود به بازارهای مالی و مخصوصا بازار ارزهای دیجیتال باید در نظر بگیرید این هست که هیچ وقت احساسی رفتار نکنید.

علت اکثر معامله های تلافی جویانه و پر ریسکی که بعضی معامله گرها انجام میدن فقط به این دلیله که نمیتونن هیجان های خودشون رو مدیریت بکنن.

و فکر میکنن با انجام رفتار هایی از این قبیل میتونن ضررشون رو جبران کنند.

در حالی متوجه نیستن که فقط دارن باعث میشن تا به میزان بیشتری ضرر بکنند.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که احساسی رفتار میکنید، لازمه که قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال روی مهارت های هوش هیجانی خودتون کار کنید و با مباحثی مثل روانشناسی پول و بازار آشنا بشید.

تا موقع وقوع بحران و حوادث غیر قابل پیش بینی توی بازار بتونید که احساسات خودتون رو کنترل کنید و از رفتارهای خطرناکی مثل معاملات تلافی جویانه پرهیز بکنید.

برای کسب مهارت در این زمینه میتونید که سری کتاب های دامیز و همچنین کتاب های روانشناسی رو برای شروع مطالعه کنید.

6. توجه نکردن به روند کلی بازار

یکی از خطاهای شناختی که به عنوان یه اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال موقع ترید توسط بیشتر معامله گر ها انجام میشه اینه که با غرق شدن توی نمودار تکنیکال هر ارز دیجیتال از روند کلی بازار غافل میشن.

و در صورتی که شاخص کل بازار نزولی شد، بعضی تریدر ها همچنان انتظار دارند که رمزارز انتخابیشون قیمتش رشد بکنه.

این مساله یکی از اشتباهات رایج و اساسی توی انجام تحلیل تکنیکال هست که بعضی ها انجام میدن.

نکته ای که در این جا لازمه بهش دقت بشه این هستش که روند کلی و شاخص بازاری که دارید توی اون کار میکنید باید نمودار تکنیکالش رو به صورت مستقل بررسی بکنید.

چون که شاخص کل و اصلی بازار میتونه روی نمودار تکنیکال کلیه دارایی هایی که توی اون خرید و فروش میشن تاثیر بگذاره.

گاهی پیش میاد که همه شاخص های تکنیکال یک رمزارز نشون میدن که قیمتش صعودی خواهد بود.

ادامه مطلب :

در این مواقع کاهش قیمت ارزهای دیجیتال بزرگی مثل بیت کوین و خارج شدن سرمایه از بازار به میزان زیاد میتونه که تاثیر برعکس بر روی قیمت اون رمزارز بزاره و باعث بشه که قیمتش به جای افزایش پیدا کردن کاهش پیدا بکنه.

پس لازمه که به روند کلی بازار همواره توجه بشه و همیشه تکنیکالش قبل از تحلیل یک دارایی بخصوص توی اون بازار مورد تحلیل قرار بگیره.

توجه کردن به این نکته به قدری مهم هست که به تنهایی میتونه باعث کسب سود های غیرقابل انتظاری براتون بشه.

حتی ممکن هست که در صورتی که در انجام تحلیل یک دارایی خاص دچار اشباه بشید به دلیل این که در موقعیتی وارد بازار شدین که وضعیت مثبت و صعودی هست.

باز هم ارزش داراییتون برخلاف انتظارتون رشد کنه و بتویند که سود کسب کنید.

7. اتکا به تحلیل دیگران

بدترین اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال موقع ترید که میتونید مرتکب بشید اینه که به جای اتکا به تحلیل خودتون به تحلیل های اشخاص دیگه اعتماد کنیدکه خودش یکی دیگه از 9 اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال موقع ترید هستش.

مخصوصا کسایی که تخصص لازم و کافی رو در این زمینه ندارن. در این شرایط ممکنه که ضرر های جبران نشدنی برای خودتون م.

تحمل بشید چون بدون شناخت کافی و صرفا با اتکا کردن به تحلیل اشخاص دیگه ای وارد معاملات پرریسکی مثل بازار ارزهای دیجیتال میشید.

با این که استفاده کردن از نظر افراد مختلف باعث میشه که اطلاعاتتون در مورد یک رمزارز خاص بالاتر بره یک مزیت محسوب میشه.

ولی از طرفی هم کار درستی نیست که فقط صرفا با اتکا به تحلیل یک شخص خاص بدون این که خودمون تحلیلی انجام بدیم و وضعیت رو بررسی بکنیم وارد یک موقعیت معاملاتی بشیم.

شاید شما هم تو انجمن های مختلف با بعضی از مطالب پست شده و یا افرادی برخورد کرده باشید.

که میان و عکس یک نمودار رو میزارن و زیرش تحلیل های عجیب غریبی انجام میدن که اغلب درست از آب در نمیاد.

متاسفانه افراد خیلی زیادی هم با لایک کردن و یا کامنت گذاشتن زیر پست اینگونه افراد باعث میشن که بیشتر دیده بشن.

ادامه مطلب :

چون بازارهای مالی مخصوصا بازار ارزهای دیجتال شوخی بردار نیست.

و یک اشتباه کوچیک باعث میشه که ضررهای متعددی رو به خودتون تحمیل کنید.

همیشه سعی کنید که به صورت مستقل خودتون قیمت هر دارایی و رمزارز رو تحلیل و پیش بینی کنید.

در صورتی هم که قصد داشتید از تحلیل و نظر افراد دیگه ای بهره مند بشید.

فقط به این تحلیل ها واسه کسب اطلاعات بیشتر و بالابردن قدرت تحلیل خودتون تکیه بکنید؛ نه استفاده و تقلید کورکورانه.

8. نداشتن استراتژی

آیا شما برای خودتون استراتژی معاملاتی خاصی دارید؟ یا صرفا بدون هیچ چشم انداز و چارچوب خاصی فقط به امید کسب سود معامله میکنید؟

متاسفانه چیزی که امروزه ما شاهدش هستیم اینه که اغلب تریدرها هیچ استراتژی خاصی برای خودشون در نظر نمیگیرن و صرفا با اتکا به این که اصول و پایه تحلیل تکنیکال رو بلدند وارد معامله میشن.

این در حالی هست که با توجه به وضعیت های مختلف کاربرد تحلیل تکنیکال هم متفاوت میشه.

و بر اساس شرایط اون وضعیت خاص معامله انجام میگیره.

برای مثال اگه که شما استراتژی تون این هست که در بلند مدت سود کسب کنید.

باید الگوی های بلند مدت خاص و اندیکاتورهایی رو برای انجام تحلیلتون در نظر بگیرید که برای بلند مدت کاربرد دارند.

ادامه مطلب :

اما در صورتی که تصمیم دارید از استراتژی های کوتاه مدت برای کسب سودتون استفاده کنید.

باید داینامیک های نمودار خودتون رو بر اساس اصول کوتاه مدت و اصولی تنظیم بکنید که در زمان های کوتاه کاربرد داشته باشه.

قطعا داشتن استراتژی یک ضرورت واجب هست که حتما باید بهش توجه کنید .

و در صورتی که استراتژی خاصی رو برای خودتون توی معاملاتتون در نظر نگیرید، توی دریای عظیم و تنوع رمزارزها سردگم و منفعل خواهید موند.

یکی از استراتژی های رایجی که تریدرها موقع انجام تحلیل تکنیکال ازش استفاده میکنن.

استفاده از پرایس اکشن در کنار سه اندیکاتور ار اس آی (RSI)، موینگ اوریج (Moving Average) و مک دی (MACD) هست.

که یک ابزار تحلیلی مفید رو برای تحلیل قیمت ها توی میان مدت در اختیار معامله گرها قرار میده.

9. آموزش اشتباه

خطرناک ترین اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال موقع ترید اینه که یک معامله گر بدون آگاهی و مهارت کافی به صورت آزمایشی سرمایه اش رو وارد بازار ارزهای دیجیتال بکنه و اقدام به خرید و فروش رمزارزها مختلف توی این بازار پر ریسک و پر نوسان بکنه.

به نظر شما چه سرنوشتی در انتظار این افراد خواهد بود؟

بیشتر این افراد به جای این که با یک هزینه پایین بیان و برای آموزش خودشون هزینه بکنن.

با وارد شدن به بازار بدون مهارت های معاملاتی هزینه هایی رو به خودشون تحمیل میکنن.

که حتی توی کوتاه مدت باعث میشه که پولشون رو از دست بدن و استرس و فشار روانی بالایی رو برای خودشون تحمیل میکنن.

دقت داشته باشید که هیچ وقت! هیچ وقت! هیچ وقت!، بدون آموزش و کسب مهارت کافی وارد معامله توی بازارهای مالی نشید، چون که ضررتون قطعی و حتمی خواهد بود.

با تماشای ویدئوهای کوتاهی که اغلب توی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته میشه.

ادامه مطلب :

بعضی افراد به این نتیجه میرسن که اصول تحلیل تکنیکال رو یاد گرفتن و این توانایی رو تو خودشون میبینن که وارد بازار بشن و خرید و فروش های متعددی انجام بدند.

اما بعد از این که ضرر کردند به کلی نا امید میشن و قید این کار رو برای همیشه میزنن.

اگه که دوست دارید جزو این افراد نباشید، به جای تماشای فیلم های کوتاه چند دقیقه ای توی دوره های تخصصی شرکت بکنید.

یا با تهیه کتاب ها و خرید آموزش های تخصصی برای خودتون، تحلیل تکنیکال رو یک بار برای همیشه به صورت عملی و کاربردی یاد بگیرید تا از این قبیل مشکلات براتون پیش نیاد.

آیا تحلیل تکنیکال واقعا کاربرد دارد؟

اگه درک درستی از تحلیل تکنیکال داشته باشید.

قطعا میدونید که ابزار محاسبات ریاضی مثل گرفتن میانگین و یا استفاده از اعداد فیبوناچی در کنار استفاده از نمودار هایی که نحوه کم و زیاد شدن عدد ها رو نشون میدن.

فلسفه وجودی و پایه تحلیل های تکنیکال هست. در واقع به خودی خود توی عدد ها و نمودار ها هیچ جادویی وجود نداره.

بلکه به این بستگی داره که افراد چطوری و به چه طریقی میتونن از این نمودار ها به عنوان یک ابزار استفاده بکنند.

اجازه بدید با شرح یک مثال موضوع رو بیشتر براتون روش کنیم. همون طور که چاقو یک ابزاره و نحوه استفاده از اون بستگی به این داره که چه کسی اونو در دستش گرفته.

تحلیل تکنیکال
تحلیل تکنیکال

رویکرد تکنیکال هم یک ابزار و وسیله معاملاتی توی بازار های مالی هست که به خودی خود کاربردی نداره.

بلکه شخصی که ازش استفاده میکنه به وجودش معنی میده.

همون طور که اگه استفاده کننده از چاقو اگه یک آدم حرفه ای باشه میتونه با اون مجسمه و اثر هنری خلق بکنه.

و اگه ناشی باشه ممکنه که دستش رو ببره، تحلیل تکنیکال هم به عنوان به رویکرد تحلیلی میتونه که باعث بشه افراد حرفه ای از طریق استفاده از اون بتونن سود کسب بکنن و افرادی که بلد نیستن ازش استفاده بکنن ضرر خواهد کرد.

سخن پایانی

ما توی این مقاله راجع به 9 اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال موقع ترید براتون مطالبی رو ارائه دادیم.

که رعایت کردن اون ها میتونه بهتون کمک بکنه تا از تحلیل تکنیکال مفید تر و کاربردی تر توی معاملات خودتون استفاده کنید.

یادتون باشه انجام تحلیل تکنیکال بیشتر از این که یک دانش خاص باشه یک هنره، برای این که بتونید مهارتتون رو توی این زمینه بالا ببرید لازمه که علاوه بر آموزش دیدن تمرین هم بکنید.

سعی کنید با توجه به مطالبی که براتون ارائه کردیم، از تحلیل تکنیکال توی بازار های مختلف استفاده بکنید .

و ببنید که میتونید قیمت ها و روند ها رو درست پیش بینی کنید یا نه.

اگه چند تا تحلیل خودتون انجام بدید، قطعا متوجه خواهید شد که رعایت کردن اصول بالا چقدر میتونه ضریب اشتباهتون رو موقع انجام دادن تحلیل تکنیکال پایین بیاره.

گردآوری : وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا