آموزشرمز ارزمقالات اختصاصی

ارز دیجیتال ایاس EOS چیست + کاربرد و تاریخچه ارز EOS

ارز دیجیتال ایاس EOS چیست + کاربرد و تاریخچه ارز EOS

ارز دیجیتال ایاس EOS چیست که در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد همچنین درباره کاربرد ارز ایاس و همچنین تاریخچه ارز دیجیتال EOS صحبت خواهیم کرد.

ارز EOS چیست
ارز EOS چیست

ارز دیجیتال ایاس EOS

ایاس ( EOS ) رمز ارز اصلی شبکه EOSIO است. EOS یک شبکه کاملاً غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که توسعه، میزبانی و اجرای برنامه‌ های غیرمتمرکز در مقیاس تجاری را امکان‌ پذیر می‌ سازد.

به زبان ساده تر می توان گفت که این شبکه نوعی فناوری بلاک چین است که مجموعه ای از ابزارها و خدمات لازم را برای ساخت و مقیاس گذاری برنامه های غیر متمرکز، به توسعه دهندگان بلاک چین ارائه می دهد.

EOS، توانایی ارائه دسترسی ایمن و احراز هویت، میزبانی داده، مدیریت استفاده، امکان توسعه، میزبانی و اجرای برنامه های غیرمتمرکز در مقیاس تجاری (dApps) را در سیستم عامل خود فراهم می کند.

هدف شبکه ایاس این است که یک بلاک چین غیرمتمرکز ایجاد کند که بتواند تراکنش ها را سریع و رایگان پردازش کند و همچنین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند.

ساده سازی هرچه بیشتر فرایند پذیرش فناوری بلاک چین توسط برنامه نویسان و اطمینان از استفاده آسانتر از شبکه نسبت به رقبا هدف همه این شبکه است.

در واقع این شبکه به دنبال حذف هزینه معاملات است.

برخی حتی نحوه عملکرد EOS را با فروشگاه Play Google یا اپ استور اپل مقایسه می کنند.

EOS چگونه کار می کند؟

EOS به گونه ای طراحی شده است که عملکرد یک کامپیوتر واقعی را دارد، حتی خود نرم افزار نیز از برخی مفاهیم آشنای محاسباتی استفاده می کند.

مدیریت ایاس EOS از طریق مکانیسمی انجام می‌ شود که به آن اجماع اختصاصی می‌ گویند.

در این سیستم، هر روز 21 نفر انتخاب می‌ شوند تا تراکنش‌ ها را تایید نمایند.

این افراد را جامعه کاربران ارز ایاس با رای دادن انتخاب می‌ کنند.

کاربرد EOS
کاربرد EOS
اما شاید پیش خود بپرسید که دلیل این امر چیست؟

این کار چند مزیت دارد؛ مثلا وقتی تعداد تاییدکننده‌ ها محدود باشد، آنها در مقابل عملکرد خودشان پاسخگو خواهند بود.

مزیت دیگر آن است که با داشتن استخری کوچک از تاییدکننده‌ ها، سرعت تایید تراکنش‌ ها بیشتر می‌ شود.

از سوی دیگر، چون این افراد هر روز انتخاب می‌ شوند و تغییر می‌ کنند، احتمال بروز مشکل در سیستم کاهش خواهد یافت.

سه نوع منبع اصلی وجود دارد که بلاک چین EOS را تامین می کند:

• پهنای باند: که مسئول انتقال اطلاعات در سراسر شبکه است.
• محاسبات (CPU): که قدرت پردازش واقعی مورد نیاز برای اجرای dApp.
• ذخیره‌سازی حالت (RAM): که داده‌ هایی را روی بلاک چین ذخیره می‌ کند که می‌ توان فوراً به آنها ارجاع داد.

پلتفرم Utility و توکن های EOS

دارندگان EOS می توانند توکن های خود را قفل کنند تا در فرآیندهای مختلف شرکت کنند.

کاربرانی که EOS را به اشتراک می گذارند، توانایی رای دادن و تصمیم گیری برای تغییر قوانین نرم افزار یا شرکت در فرآیند اعتبارسنجی بلاک چین را دارند.

این توکن ها همچنین می توانند برای تراکنش در پلتفرم EOS مورد استفاده قرار گیرند و شبکه تا 1 میلیون تراکنش در ثانیه را پشتیبانی می کند.

تاریخچه EOS
تاریخچه EOS

بنیانگذاران EOS چه کسانی هستند؟

پروتکل EOS در سال 2017 توسط شرکتی به نام Block.one تاسیس شد.

این شرکت توسط دن لاریمر و برندان بلومر رهبری می شد (و هنوز هم میشه).

دانیل لاریمر ( Larimer ) نام بسیار قابل توجهی در میان توسعه دهندگان بلاک چین است زیرا او (قبل از توسعه EOS) اولین صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال BitShares و همچنین اولین پروژه رسانه اجتماعی رمزنگاری Steemit را طراحی کرده بود.

دانیل لاریمر در حال حاضر سمت مدیر ارشد فناوری Block.one را برعهده دارد، جایی که او معمار اصلی نرم افزار EOS است.

پروژه EOS از طریق یک ICO یک ساله که در 26 ژوئن 2017 آغاز شد، به حیات خود ادامه داد. Block.one در نهایت 1 میلیارد توکن به فروش رساند که به شرکت 4 میلیارد دلار سود رسید.

این فروش توکن یکی از بزرگترین رویدادهای ICO در تاریخ صنعت ارزهای دیجیتال بود.

اما چه اتفاقی افتاد که ایده راه‌ اندازی این پلتفرم به فکر سازندگان آن رسید؟

برای پاسخ به این سوال باید کمی به عقب‌ برگردیم یعنی آن زمانی که پلتفرم اتریوم شکل گرفت.

این شبکه از روش گواه اثبات کار (PoW) استفاده می‌ کرد؛ به همین دلیل وقتی توسعه‌ دهنده‌ ها برنامه‌ های خود را روی این پلتفرم راه‌ اندازی می کردند، از تاخیر و وقفه های طولانی مدت برای تایید تراکنش‌ ها شکایت داشتند، همچنین هزینه بالای هر تراکنش آن ها را ناراضی کرده بود.

همین نارضایتی باعث شد تا بنیان‌ گذاران اتریوم تصمیم به ایجاد تغییرات اساسی در این پلتفرم بگیرند و به روش اثبات سهام (PoS) مهاجرت کنند.

اما با وجود اصلاحاتی که در شبکه اتریوم به‌ وجود آمد، بعضی از افراد فعال در حوزه بلاک چین تصمیم گرفتند که یک جایگزین برای آن ایجاد کنند.

برای مثال، برخی از بنیان‌ گذاران اولیه اتریوم که بعدها از این پروژه جدا شدند، تصمیم گرفتند که پلتفرم‌ های دیگری را به‌ وجود آورند که نتیجه آن هم شکل‌ گیری پلتفرم‌ هایی مثل پولکادات (Polkadot) و کاردانو (Cardano) بود.

اما از سوی دیگر، دانیل لاریمر معتقد بود که مدل‌ های سنتی اجماع بلاک‌ چین مثل اثبات کار و اثبات سهام، کارآمدی لازم برای اهداف بزرگتر را ندارند و به همین دلیل، روش اجماع جدیدی را تحت عنوان اثبات سهام نمایندگی‌ شده (Delegated Proof of Stake یا همان DPoS) ایجاد کرد.

همین مکانیسم جدید، بعدا به عنوان ایده اصلی برای راه‌ اندازی پروژه EOS مورد استفاده قرار گرفت.

چه چیزی EOS را منحصر به فرد می کند؟

EOS یک پروژه رمزنگاری منحصر به فرد است زیرا چندین ویژگی مهم را در بر می گیرد، مانند:

  1. مقیاس پذیری: یکی از بزرگترین مشکلات ارزهای رمزنگاری شده عدم تمرکز و مقیاس پذیری است. اکوسیستم EOS به دلیل مکانیزم اجماع Delegated Proof of Stake (DPoS) با توانایی پردازش حدود 1 میلیون تراکنش در ثانیه را دارد. پروژه EOS با استفاده از پردازش موازی به چنین توان عملیاتی بالایی دست می یابد.
  2. انعطاف پذیری: برخلاف اتریوم که به طور بالقوه می تواند قربانی حملات DAO شود، EOS راه حلی برای این مشکل ایجاد کرده است. این پلتفرم می تواند گره ای را که چنین تراکنشی را پردازش میکند متوقف کند و تنها پس از رفع این مشکل به پردازش تراکنش های جدید بازگردد.
  3. تمرکز زدایی: در حالی که اتریوم اغلب به عنوان ابررایانه غیرمتمرکز شناخته می شود، پلتفرم EOS را می توان یک سیستم عامل غیرمتمرکز در نظر گرفت.

چه چیزی به EOS ارزش می دهد؟

ارزش EOS از توانایی آن برای عمل به عنوان پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند و ایجاد dApp ناشی می شود.

این ویژگی آن را به یکی از معدود پلتفرم‌ هایی تبدیل می‌ کند که می‌ توان آن را یک «معامله بسته کامل» در نظر گرفت.

علاوه بر این، اقتصاد توکن و ساختار آن به کاربرانش این امکان را می‌ دهد تا به طور فعال بخشی از فرآیند تصمیم‌ گیری باشند، که این ویژگی در فضای بلاک چین است.

آیا خرید ارز ایاس از صرافی ایرانی امکان پذیر است؟

امکان خرید ارز ایاس از طریق صرافی‌ های ایرانی هم وجود دارد. بیشتر صرافی‌ های داخلی اقدام به فروش ارزهای رایج‌ تر مانند تتر، بیت‌ کوین، اتریوم و … می‌ کنند.

اما برخی از آنها هستند که امکان خرید مستقیم ارز ایاس را نیز برای کاربران خود فراهم کرده‌ اند. از طریق این صرافی‌ ها می‌ توانید با کارت بانکی خودتان، برای خرید ارز ایاس اقدام کنید.

جمع بندی

ارز دیجیتال EOS یکی از امیدوارکننده‌ ترین پلتفرم‌ ها در بخش کریپتو است، زیرا این پتانسیل را دارد که هم به‌ عنوان وسیله‌ ای برای پرداخت فوری و بدون هزینه و هم به‌ عنوان یک پلتفرم پشتیبان dApp کار کند و قادر به انجام تراکنش‌ های فوری و رایگان است.

در حالی که برخی از تحلیلگران استدلال می کنند که سیستم رای گیری می تواند مشکلات امنیتی ایجاد کند، برخی دیگر استدلال می کنند که این پلتفرم کم ارزش است و کاملاً منحصر به فرد و درخشان است (از این رو نام “قاتل اتریوم” را بر روی آن گذاشته اند).

ارز دیجیتال ایاس یکی از پروژه‌ های دنیای رمز ارزها محسوب می‌ شود که با هدف توسعه برنامه‌ های غیرمتمرکز، آن هم بدون پرداخت هیچ کارمزدی برای تراکنش‌ ها ایجاد شده است.

عوامل متعددی بر قیمت EOS تأثیر می‌ گذارند، از جمله جریان‌ های ورودی و خروجی مبادلات، تحولات فنی و اساسی، چرخه اخبار و محیط کلی اقتصادی.

ارز EOS را می‌ توان یک رقیب جدی برای اتریوم در نظر گرفت که ویژگی‌ های مثبت زیادی دارد و تا به اینجا هم عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته است.

به هر حال باید ببینیم توسعه دهندگان این پلتفرم در ادامه چه برنامه‌ هایی برای پیشرفت آن دارند.

گردآوری: تیم تولید محتوای وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا