مقالات

Osmosis (OSMO) چیست؟ و این صرافی چه ویژگی هایی دارد؟

Osmosis (OSMO) چیست؟ و این صرافی چه ویژگی هایی دارد؟

در این مطلب از تترفا به بررسی Osmosis می پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

صرافی Osmosis یک پروتکل DEX است، به این معنی که از قراردادهای هوشمند برای تعیین قیمت دارایی های دیجیتال، تولید نقدینگی از طریق روش همتا به همتا (P2P) و انجام معاملات دقیق بین کاربران استفاده می کند.

این رویکرد به عنوان یک پلتفرم مبادله ای AMM شناخته می شود، یک پروتکل DEX که دارایی های رمزنگاری شده‌‌‌‌‌‌‌‌ را در استخرهای نقدینگی قیمت گذاری می کند.

در این مطلب در مورد صرافی غیرمتمرکز Osmosis بیشتر صحبت خواهیم کرد.

Osmosis (OSMO) چیست؟

صرافی غیرمتمرکز Osmosis یک پروتکل بازارساز خودکار زنجیره ای متقابل (AMM) است .

که با استفاده از کازماس SDK ساخته شده است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد AMM های سفارشی شده خود را طراحی کرده، بسازند و به کار گیرند.

در واقع بازارساز خودکار Osmosis به کاربران این امکان را می‌دهد که استخرهای نقدینگی جدید و منحصربه‌فردی ایجاد کنند که توسط شرکت‌کنندگان کنترل و رأی‌گیری می‌شوند.

توکن Osmosis (OSMO) برای رای دادن، سهام دادن و تامین نقدینگی در سراسر استخرها استفاده می شود.

صرافی Osmosis چیست؟
صرافی Osmosis چیست؟

Superfluid staking، (یک فرآیند جدید برای این پروتکل)، به کاربران اجازه می دهد تا دارایی ها را برای ایمن سازی شبکه به اشتراک بگذارند و همزمان دارایی ها را در یک استخر نقدینگی ارائه دهند.

اکوسیستم کازماس

Osmosis یک پروتکل مبادله غیرمتمرکز (DEX) و بازارساز خودکار (AMM) برای اکوسیستم Cosmos است.

برای درک ویژگی‌های صرافی Osmosis، دانستن زمینه اکوسیستم کازماس که بر آن و برای آن ساخته شده است برای شما مفید است.

کازماس یک اکوسیستم فراگیر از شبکه های بلاک چین است که می تواند به عنوان بخشی از ماموریت کازماس برای ایجاد “اینترنت بلاک چین” با یکدیگر ارتباط برقرار کند.

برنامه‌های غیرمتمرکز قابل تعامل (dApps) در این شبکه‌های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و از طریق پروتکل ارتباطات بین بلاک چین کازماس (IBC) ، توکن‌ها و داده‌ها را به شبکه می‌فرستند.

Cosmos Hub زنجیره اصلی است که به عنوان دفتر کل مرکزی و پروتکل بلاک چین اولیه برای اتصال با سایر بلاک چین ها در شبکه کازماس عمل می کند.

این یک بلاک چین Proof-of-Stake یا اثبات سهام (PoS) است که توسط تیم Ignite ساخته شده است و از ATOM به عنوان توکن اصلی برای رای دادن، استیکینگ و تراکنش ها استفاده می کند.

کازماس همچنین یک کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) ارائه می‌کند تا پروژه‌ها و تیم‌ها را در شبکه خود بسازند.

اکنون که درک سطحی از کازماس و نحوه عملکرد آن داریم، می‌توانیم به صورت عمیق تری به شناخت صرافی Osmosis بپردازیم.

بازارساز خودکار Osmosis

Osmosis یک پروتکل DEX است، به این معنی که از قراردادهای هوشمند برای تعیین قیمت دارایی های دیجیتال، تولید نقدینگی از طریق روش همتا به همتا (P2P) و برای انجام معاملات دقیق بین کاربران استفاده می کند.

این رویکرد به عنوان یک پلتفرم مبادله به عنوان یک پروتکل AMM شناخته می شود.

مشارکت توکن ها در این استخرها به تقویت نقدینگی غیرمتمرکز کمک می کند که سپس برای تسهیل معاملات استفاده می شود.

شرکت به‌عنوان یک تامین‌کننده نقدینگی (LP) می‌تواند هم کارمزد معاملاتی و هم توکن‌های LP تازه‌ای را به‌عنوان مشوق‌هایی برای مشارکت به‌دست آورد.

این بازارساز خودکار از این نظر منحصر به فرد است که به کاربران این امکان را می دهد تا استخرهای نقدینگی خود را ایجاد کنند یا موارد موجود را با پارامترهای منحصر به فرد خود کپی کنند.

از آنجایی که Osmosis بر روی اکوسیستم کازماس ساخته‌‌‌‌‌‌‌‌ شده‌‌‌‌‌‌‌‌ است.

کاربران می توانند دارایی های بیش از 47 زنجیره مختلف را به صورت بومی معامله کنند.

در حالی که امروزه اکثر AMM ها در ارائه نقدینگی به صورت غیرمتمرکز نسبتاً کارآمد هستند اما همچنان به عنوان محصولات مبتنی بر خدمات عمل می کنند: این پلتفرم استخرهایی را ایجاد می کند که امکان پیوستن به آنها رایگان است.

ادامه مطلب:

در چشم‌انداز پویای مالی غیرمتمرکز (DeFi)، این امر می‌تواند کارایی استخرهای نقدینگی موجود برای استفاده را به خطر بیاندازد.

برای کمک به حل این مشکلات، Osmosis AMM به عنوان یک «زیرساخت سرویس‌دهی شده» در نظر گرفته شد.

که به کاربران امکان می‌دهد تا مقادیر توکن‌ها و عرضه را تغییر دهند، بنابراین موانع ایجاد AMMهای سفارشی‌سازی شده را کاهش می‌دهند.

دو مفهوم اصلی که پروتکل را هدایت می کنند، حاکمیت و ناهمگنی هستند.

برای این منظور، Osmosis از استخرهای نقدینگی خودگردان استفاده می کند. این استخرهای نقدینگی که در این پلتفرم وجود دارند.

کدگذاری سختی ندارند و کاربران می‌توانند از توکن بومی (OSMO) برای رای دادن به پارامترها و پروتکل‌های استخر، تامین نقدینگی و سهام استفاده کنند.

اساساً، به دارندگان توکن اجازه می‌دهد تا در مورد ترکیب استخرهای نقدینگی خاص تصمیم بگیرند، علاوه بر این، نقشی محوری در نظارت گسترده‌تر پروتکل ایفا می‌کند.

OSMO Token

OSMO توکن اصلی صرافی Osmosis است. در درجه اول، OSMO برای استقرار ایمن سازی زنجیره استفاده می شود.

به عنوان یک توکن PoS، OSMO تورمی است. با گذشت زمان، توکن های جدید ضرب شده‌‌‌‌‌‌‌‌ و وارد گردش می شوند.

حداکثر تعداد توکن ها 1 میلیارد تعیین شده‌‌‌‌‌‌‌‌ است. تا می 2022، 282 میلیون OSMO در گردش وجود دارد.

موارد استفاده توکن

توکن Osmo (OMSO) یک توکن حاکمیتی است که به دارندگان توکن اجازه می‌دهد در مورد جهت استراتژیک پروتکل و تغییرات آتی تصمیم بگیرند.

انتظار می رود Osmo عمدتاً برای اهداف زیر مورد استفاده قرار گیرد (اما حاکمیت ممکن است تصمیم بگیرد برخی از آنها را اضافه یا حذف کند):

Staking: در سطح اجماع، OSMO توکنی است که توسط اعتبار سنجی ها و نمایندگان برای تأیید تراکنش ها و تولید بلوک های جدید استفاده می شود.

این مشارکت‌کنندگان برای مشارکت منابع در شبکه، پاداش‌های تورمی دریافت می‌کنند.

حاکمیت: دارندگان توکن OSMO می توانند با ایجاد و رای دادن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به پیشنهادات حاکمیتی در حاکمیت زنجیره ای شرکت کنند.

مانند تخصیص پاداش استخراج نقدینگی برای استخرهای نقدینگی یا تعیین کارمزد سوآپ شبکه پایه.

مفهوم Superfluid Staking

یک نوآوری کلیدی در ساختار این پروتکل، Superfluid Staking است.

که به کاربران اجازه می دهد تا هر دو توکن را به اشتراک بگذارند.

و همزمان از آنها برای ارائه دارایی به استخر نقدینگی استفاده کنند.

این بدان معناست که کاربران Osmosis برای کمک به ایمن سازی بلاک چین در حین استیکینگ و دریافت هزینه های پاداش مرتبط با تراکنش های استخر نقدینگی، پاداش دریافت می کنند.

اولین مخزن توکن (OSMO) که امکان Superfluid Staking را فراهم می‌کند، استخر ATOM/OSMO است که از نظر حجم، بالاترین استخر رمزنگاری این پروتکل است و شامل OSMO و ATOM توکن کازماس است.

استفاده صرافی Osmosis از superfluid staking نه تنها برای افزایش سرمایه کاربران طراحی شده‌‌‌‌‌‌‌‌ است.

بلکه به امنیت سایر بلاک چین ها در اکوسیستم Cosmos کمک می کند. قبل از نوآوری Superfluid Staking، اگر کاربری دارایی‌های خود را به Osmosis می‌آورد.

تا در یکی از استخرهای نقدینگی پاداش‌های بلوکی کسب کند، زنجیره بلوکی که آن دارایی‌ها را فراهم می‌کرد، نمی‌توانست از آن‌ها برای ایمن کردن زنجیره استفاده کند.

با سرمایه گذاری در این نوآوری، کاربران استخر نقدینگی را تامین می کنند در حالی که هنوز دارایی زیربنایی را در زنجیره بلوکی که از آن آمده‌‌‌‌‌‌‌‌ است.

قرار می دهند. برای این منظور، Osmosis و ویژگی استیکینگ رمزنگاری OSMO آن، علاوه بر ارائه یک DEX هسته ای برای اکوسیستم کازماس، امنیت تمام بلاک چین های Cosmos را تقویت می کند.

پروژه در صدد رسیدن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به چه چیزی است؟

صرافی غیرمتمرکز Osmosis یک پروتکل (AMM) است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد AMM های سفارشی با استخرهای نقدینگی مستقل ایجاد کنند.

Osmosis که با کازماس SDK ساخته‌‌‌‌‌‌‌‌ شده‌‌‌‌‌‌‌‌ است، از ارتباطات بین بلاک چین (IBC) برای تسهیل تراکنش های زنجیره ای استفاده می کند.

به عبارت دیگر، Osmosis یک صرافی غیرمتمرکز است که به ویژه برای کازماس طراحی شده‌‌‌‌‌‌‌‌ است و قصد دارد در آینده به سایر بلاک چین ها نیز گسترش یابد.

Osmosis یکی از اولین AMM DEX مبتنی بر کازماس است.

TVL این پلتفرم از ابتدای سال 2022، 100 درصد افزایش یافته‌‌‌‌‌‌‌‌ است (811.63 میلیون دلار – 1.79 میلیارد دلار)، علاوه بر این کازماس جزو فهرست 20 ارز برتر در بازار ارزهای دیجیتال است.

بنابراین پتانسیل رشد Osmosis در آینده امکان پذیر است.

صرافی Osmosis از Uniswap، Balancer و Curve Finance الهام گرفته‌‌‌‌‌‌‌ شده‌‌‌‌‌‌‌‌ است، بنابراین مزایای هر سه AMM ذکر شده‌‌‌‌‌‌‌‌ را دارد.

هدف Osmosis ارائه بهترین ابزارهای کلاسی است که استفاده از AMM را در اکوسیستم کازماس فراتر از موارد استفاده سنتی از نوع تعویض توکن گسترش می‌دهد.

نقطه فروش منحصر به فرد چیست؟

اکثر AMMهای اصلی تعداد متغیرهایی را که ممکن است در استخرهای نقدینگی تغییر کنند محدود می کنند.

به عنوان مثال، Uniswap تنها اجازه ایجاد یک استخر دو توکن با نسبت مساوی با کارمزد سوآپ 0.3٪، حداقل کارمزد سواپ متعادل کننده، 0.0001٪ و حداکثر کارمزد سواپ، 10٪ را می دهد.

سادگی پروتکل Uniswap اجازه می دهد تا کاربران عادی که قبلاً در بازارسازی، تخصص کمی داشتند یا اصلاً تخصص نداشتند، به راحتی وارد شوند.

با این حال، با گسترش بازار DeFi در مقیاس بزرگ و بلوغ فعالان بازار مانند آربیتراژرها و ارائه دهندگان نقدینگی، ضرورت وجود استخرهای نقدینگی برای پاسخگویی به شرایط بازار آشکار می شود.

بهترین هزینه مبادله برای یک معامله AMM ممکن است.

توسط تعدادی از عوامل، از جمله دوره های بلوک، اسلیپیج، کارمزد تراکنش، نوسانات بازار و موارد دیگر تعیین شود.

ابزارهایی که صرافی Osmosis ارائه می دهد به شرکت کنندگان در بازار اجازه می دهد.

تا فرصت ها را شناسایی کنند و به آنها اجازه می دهد تا با تنظیم پارامترهای مختلف واکنش نشان دهند.

گردآوری : وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا