آموزشرمز ارز

مهم ترین عواملی که بر قیمت زمین های متاورس تاثیر می گذارد

مهم ترین عواملی که بر قیمت زمین های متاورس تاثیر می گذارد

در این مطلب توضیحات مفیدی درباره خرید املاک در متاورس برای شما منتشر شده است.

در ادامه مطلب با ما (تترفا) همراه باشید.

مارک زاکربرگ نام کمپانی فیسبوک را به «متا» تغییر داد تا بهتر بتواند رویای متاورس را دنبال کرد

عبارت متاورس، جدید نیست اما اکنون اهالی سیلیکون ولی با جدیت بیشتری به سراغ آن رفته‌اند و تلاش دارند آن را با اینترنت فعلی که کمی هم حوصله سربر شده، جایگزین کنند.

چاشنی آن هم می‌شود واقعیت افزوده، مجازی و گسترده.

قیمت زمین در دنیای متاورس
قیمت زمین در دنیای متاورس

در این مطلب به توصیف Metaverse می‌پردازیم و هر آن چه که لازم است بدانید را به زبان ساده بیان کردیم.

با شهر کریپتو همراه باشید.توضیح مفهوم Metaverse دشوار است؛ زیرا این فناوری فیزیکی و ملموس نیست و وجود خارجی ندارد.

درست مانند این است که بخواهید اینترنت را برای شخصی که در دهه ۵۰ میلادی زندگی می‌کند توصیف کنید.

با این حال ما اکنون ابزار متاورس را به صورت گسترده داریم و می‌توانیم به کمک آن‌ها متاورس را توصیف کنیم.

متاورس چیست؟

بهتر است برای تعریف متاورس از نقل قول آقای «متیو بال» (Matthew Ball) استفاده کنیم.

شخصی که اشراف کاملی بر این فضا داشته و از مدیران سایت «متاورس پرایمر» (Metaverse Primer) به شمار می‌رود.

او متاورس را این چنین تعریف می‌کند:«متاورس شبکه‌ای گسترده از جهان‌ها و شبیه سازی‌های سه بعدی پایدار است که به صورت آنی و لحظه به لحظه پردازش می‌شوند که در آن هویت اشخاص، اشیای فیزیکی، تاریخ بشر و حتی سیستم‌های پرداختی پیوستگی خودشان را حفظ می‌کند.

این مجموعه می‌تواتند همزمان تعداد زیادی از افراد را به صورت مجازی در خود جای دهد بدون آن که لازم باشد این افراد در یک مکان فیزیکی حضور داشته باشند.»

مارک زاکربرگ که با تغییر نام فیسبوک به متا تلاش کرده رنگ و بویی جدی‌تر به این دنیا بدهد، تعبیری ساده‌تر از متاورس را ارائه می‌کند:«متاورس مجموعه‌ای از فضاهای مجازی محسوب می‌شود که می‌توان در آن‌ها افرادی را که در یک فضای فیزیکی در کنار یکدیگر نیستند، گرد هم جمع و بین آنها رابطه برقرار کرد.»

البته دسته بندی‌های دیگری هم در رابطه با متاورس وجود دارد که «راف کاستر» (Raph Koster)، آنها را ارائه می‌کند و در آن دنیاهای آنلاین، فرضیه چندجهانی و متاورس‌ها را از یکدیگر متمایز کرده است.

از دیدگاه کاستر دنیاهای آنلاین فضاهای دیجیتالی هستند (از فضاهای سرگرم کننده سه‌بعدی بسیار جذاب گرفته تا فضاهایی که بر پایه متن ایجاد شده‌اند).

فرضیه چندجهانی در حقیقت به چند دنیای متفاوت از یکدیگر اشاره می‌کنند که با یک شبکه به یکدیگر متصل شدند و ساختار و قوانین آنها یکسان نیست.

در نهایت از نظر کاستر Metaverse در حقیقت چند جهان ترکیب شده با یکدیگر است که بیشتر با دنیای واقعی تعامل دارند و در آن‌ها عناصر مجازی و حقیقی مثل واقعیت مجازی، اتاق‌های پرو مجازی برای مغازه‌های واقعی و حتی اپلیکیشن‌هایی مانند گوگل مپس با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

هرکسی می‌تواند در متاورس باشد؟

خوشبختانه محدودیتی برای حضور افراد مختلف در متاورس نیست و هر کس می‌تواند آزادانه و در هر زمانی و از هر مکانی که می‌خواهد، در آن حضور پیدا کند.

در حقیقت کاربران متاورس با محتوا و تجربه‌ای که ارائه می‌دهند، این دنیای مجازی را می‌سازند و در واقع Metaverse بین آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. ورود به این دنیای مجازی حتی با گوشی هم امکان‌پذیر است.

شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن موبایل Sensorium Galaxy از برخی قابلیت‌های حضور در متاورس با استفاده از گوشی بهره‌مند شوید.

توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن آواتارهایی با استایل و شخصیت‌های متفاوت ایجاد کرده‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی کنترل می‌شوند. کاربران می‌توانند از طریق ویدیوهای تعاملی یا چت کردن با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

این آواتارها با برخورداری از قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته حتی می‌توانند در مورد موضوعات پیچیده بحث کنند و با انسان وارد مباحثه‌ای طولانی و بدون محدودیت شوند.

ادامه مطلب :

آواتارهای ایجاد شده در این اپلیکیشن قابلیت انجام برخی از حرکات نیز را دارند و شما می‌توانید با بهره‌مندی از فناوری واقعیت افزوده، آن‌ها به دنیای واقعی نیز بیاورید و با آن‌ها محتواهای جالبی بسازید البته لازم به ذکر است برای کسب تجربه واقعی فراگیر متاورس و غرق شدن در آن، ابزاری مثل هدست واقعیت مجازی و عینک هوشمند واقعیت افزوده نیز داشته باشید.

با استفاده از هدست‌های واقعیت افزوده می‌توانید بدون هیچ گونه محدودیتی با آواتارها ارتباط برقرار کنید.

به لطف استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده نیز می‌توانید آواتارها را در دنیای واقعی در کنار خود داشته باشید تا بتوانید واقعیت ترکیبی را تجربه کنید. همان‌طور که می‌دانید پاندمی ویروس کرونا در سراسر جهان حضور فیزیکی افراد در کنار یکدیگر را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است.

متاورس می‌تواند ابزار بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط مجازی بدون محدودیت و مشکل افراد با یکدیگر باشد. شما می‌توانید به لطف آواتارها از بودن در کنار وجود مجازی شخص موردنظر خود بدون نگرانی در مورد از احتمال ابتلا به کرونا، لذت ببرید.

در این گزارش به بررسی نظرات جوئل جان (Joel John) سرمایه‌گذار صندوق خطرپذیر لجرپرایم (LedgerPrime) درباره عوامل تأثیرگذار بر قیمت‌گذاری زمین‌ها در متاورس می‌پردازیم.

جان به ۵ عامل مهم در تعیین قیمت زمین‌های متاورسی اشاره می‌کند.

چگونگی تعیین قیمت املاک در متاورس:

قیمت املاک و مستغلات در متاورس در غالب موارد بر اساس تعداد تقاضا برای آن تعیین می‌شود.

در ادامه این گزارش یک مدیر صندوق سرمایه‌گذاری توضیح می‌دهد که چگونه زمین‌های متاورسی را می‌توان به یک ماشین درآمدزایی برای مالکانش تبدیل کرد.

به عقیده جان مسئله این است:« همسایه بودن در متاورس به چه معناست؟ اصلاً چرا مهم است؟

اگر اسنوپ داگ چندین زمین در متاورس داشته باشد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا قیمت همسایه‌های همه آن زمین‌ها بالا می‌رود؟

اگر بخواهم صادقانه بگویم، هیچ کس پاسخ این پرسش‌ها را نمی‌داند.»

جان در ادامه توضیح می‌دهد که برخلاف توکن‌ها، زمین‌های متاورسی را معمولاً نمی‌توان بنا به سرمایه مشتری به قطعات کوچکتر تبدیل کرد و برای خرید این زمین‌ها نیز غالباً به سرمایه قابل‌توجهی نیاز است.

به‌عنوان مثال میانگین قیمت یک قطعه زمین در سندباکس (Sandbox) حدود ۱۰,۳۹۹ دلار و در دیسنترالند (Decentraland) تقریبا ۱۱,۹۵۴ دلار است.

برای درک مفهوم این قیمت‌ها ابتدا باید بفهمیم معنی زمین در متاورس چیست؟

به‌گفته جان مفهوم زمین چیزی نیست جز فضایی که در آن می‌توانید هر چیزی را که مایل هستید به‌صورت دیجیتال بیان کنید.

از نظر جان، ۵ عامل اصلی که می‌توانند بر ارزش یک قطعه زمین متاورسی تأثیر بگذارند عبارت‌اند از:

  • تعداد افراد ورودی (Overall Footfall)
  • مجاورت ممتیک (Memetic proximity)
  • زمینه جغرافیایی (Geospatial context)
  • مالی‌سازی (Financialization)
  • هنر (Art)

تعداد افراد ورودی اولین عامل است که به تعداد افرادی که با آن قطعه زمین دیجیتالی مواجه می‌شوند، اشاره دارد.

همین مفهوم در جهان فیزیکی هم وجود دارد. مثلاً املاک تجاری غیردیجیتالی در مناطقی که رفت‌وآمد مردم بیشتر است، گران‌تر خواهد بود.

دومین عامل تأثیرگذار بر قیمت زمین‌های متاورسی را نزدیکی ممتیک نامیده‌ایم.

این مفهوم را می‌توان معادل با توانایی نزدیکی به شخص یا چیزی در متاورس دانست که آن شخص یا چیز توجه زیادی را به خود جلب می‌کند.

زمینه جغرافیایی به این نکته اشاره دارد که افراد می‌توانند با توجه به مشابهت دارایی خود با دارایی یک فرد شناخته‌شده شود.

یا با مالکیت یک قطعه زمین دیجیتال در کنار زمین دیجیتال شخص یا شرکتی معروف، کسب شهرت کرده و زمینشان ارزش بیشتری پیدا کند.

با توجه به ارتباط متقابل و فزاینده امور مالی و متاورس، مالی‌سازی نیز سومین عامل تأثیر گذار بر قیمت زمین‌ها در متاورس خواهد بود.

خیلی از پروژه‌های مربوط به دنیای مالی، از زمین‌های دیجیتالی متاورس در استراتژی‌‌های سرمایه‌گذاری خود بهره می‌برند.

نتیجه گیری :

در نتیجه زمین‌هایی که در استراتژی این شرکت‌ها بگنجند، برای مثال قابلیت تقسیم‌شدن داشته باشند یا اجاره‌دادن آن‌ها میسر باشد، ارزش بیشتری خواهند داشت.

در نهایت، ارزش زمین در متاورس همیشه تحت تأثیر طراحی بازی است که زمین‌ها در آن وجود دارند.

اگر گرافیک و هنر داخلی یک بازی خیره‌کننده باشد، به احتمال زیاد توسعه‌دهندگان بازی، زمین‌ها را به حراج گذاشته و پس از آن صاحبان زمین‌ها می‌توانند از سایر کاربران برای استفاده یا عبور از زمین خود اجاره دریافت کنند.

برخی از مخالفان ارزش‌مند بودن زمین‌ها در متاورس معتقدند با توجه به این که می‌توان زمین‌ها را در متاورس به‌طور نامحدود ایجاد کرد، ارزش آنها خیلی زیاد نخواهد شد.

جان استدلال این افراد را غیرمنطقی می‌داند. این منطق مثل آن است که بگوییم وب‌سایت‌ها نمی‌توانند خیلی ارزش‌مند شوند؛ زیرا محدودیتی برای ایجاد بی‌شمار وب‌سایت وجود ندارد.

جان دراین‌باره می‌نویسد:

«زمین‌های متاورسی موانع ورود زیادی دارند و حتی زمانی که گروهی از افراد مالکیت آن‌ها را عهده‌دار باشند، ترجیح می‌دهند آنها را توسعه دهند تا اینکه به فروش فوری آن‌ها و معاوضه با پول نقد فکر کنند.

به‌عقیده جان، در حال حاضر زمین‌های متاورسی که با مدل سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAOs) اداره می‌شوند، نماد اینترنت غیرمتمرکز، با مالکیت حقیقی کاربر و همراه با چاشنی از دیوانگی هستند.»

جان دراین‌باره می‌گوید:

«به‌عقیده من آینده پیش‌روی ما، نوعی بازطراحی از گذشته است.»

گردآوری : وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا