آموزشرمز ارز

شاخص فلیپنینگ چیست؟ برای بیت کوین چه معنایی دارد؟

شاخص فلیپنینگ چیست؟ برای بیت کوین چه معنایی دارد؟

در این مطلب از تترفا به بررسی شاخص فلیپنینگ و کاربردش می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

شاخص فلیپنینگ چیست؟

اصطلاح فلیپنینگ “Flippening” به لحظه فرضی در آینده و پیشی گرفتن‌‌‌‌ اتریوم (ETH) از بیت کوین (BTC) به عنوان بزرگترین ارز دیجیتال اشاره دارد.

اما اینکه شاخص فلیپنینگ چیست؟

یا اگر زمانی بیت کوین دیگر بزرگترین ارز دیجیتال نباشد چه اتفاقی برای بیت کوین می افتد؟ موضوعاتی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم.

درباره شاخص فلیپنینگ

بیت کوین و اتریوم دو مورد از رایج ترین ارزهای دیجیتال هستند. به طور معمول، بیت کوین در مقایسه با اتریوم با نرخ بالاتری در بازار قیمت دارد.

با این حال، وضعیت فرضی که در آن کل ارزش بازار اتریوم از کل ارزش بازار بیت‌کوین بالاتر باشد، «Flippening» نامیده‌‌‌‌ می‌شود.

در واقع شاخص فلیپنینگ که از سال 2017 در بین علاقه مندان‌‌‌‌ به کریپتوکارنسی رواج پیدا کرد به معنای سبقت گرفتن‌‌‌‌ ارزش بازار اتریوم (ETH) از ارزش بازار بیت کوین (BTC) است.

به طور معمول این اصطلاح بیانگر این ایده است که در آینده اتریوم به با ارزش‌ترین دارایی دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی تبدیل می‌شود.

یکی از اصلی‌ ترین دلایلی که خیلی‌ها انتظار فلیپنینگ را دارند این است که اتریوم انعطاف‌ پذیرتر است و چندین مزیت دیگر از جمله امکان نوشتن قرار داد های هوشمند دارد.

اما بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال ممکن است روزی این تاج را از دست بدهد و آن را به اتریوم واگذار کند.

شاخص فلیپنینگ چیست؟
شاخص فلیپنینگ چیست؟

محبوبیت بیت کوین و دامیننس آن، که از زمان انتشار وایت پیپر آن در سال 2008 آغاز شد، در سال های اخیر به طور پیوسته کاهش یافته است.

برخی از تحلیلگران حتی فکر می کنند که بیت کوین ممکن است در نهایت راه نت اسکیپ و مای اسپیس را طی کند.

ادامه مطلب :

این موضوع به این دلیل است که «آلت کوین‌ های» جدید مانند اتر دارای مزایای طراحی هستند که می‌تواند منجر به برتری یکی از آنها از نظر ارزش بازار بیت‌کوین شود، رویدادی که در این محافل به عنوان « فلیپنینگ» شناخته می‌شود.

در سال 2017، بیت کوین 85 درصد از ارزش کل ارزهای دیجیتال را تشکیل می داد. «نسبت تسلط» بیت کوین از آن زمان کاهش یافته‌‌‌‌ است.

امروز، با وجود ارزش بازاری نزدیک به 1.1 تریلیون دلار، اکنون حدود 44 درصد از ارزش کل ارزهای دیجیتال ارزش دارد.

استراتژیست ها می گویند نگرانی ها در مورد مصرف انرژی بیت کوین و سرعت تراکنش نسبتاً آهسته آن، می تواند حرکت رو به جلوی رقبایی مانند اتر و کاردانو را تسریع کند.

اگر روند فعلی ادامه داشته باشد، این تغییر می تواند در پنج تا 10 سال آینده رخ دهد.

اشکالات بیت کوین و ارزهای دیجیتال

حتی قهرمانان رمزارز، مانند ایلان ماسک، به نقص‌های ارز دیجیتال اصلی (BTC) اشاره کرده‌اند.

این نقص ها شامل وابستگی آن به استخراج کنندگان، ناکارآمدی در مصرف انرژی و مشکلات متناوب با سرعت و هزینه تراکنش ها می شود.

بلاک چین بیت‌کوین، (دفتر کل غیرمتمرکز در حال گسترش که زیربنای بیت‌کوین است)، تراکنش‌ها را با همان اندازه‌های بلوکی انجام می‌ دهد که از روزهای اولیه خود داشته است و این موضوع باعث می‌ شود استانداردهای پرداخت الکترونیکی آن کند شود.

به طور متوسط حدود هفت تراکنش بیت کوین در ثانیه پردازش می شود، در مقایسه با 24000 تراکنش در ثانیه در شبکه دیجیتال ویزا.

بسته به ترافیک شبکه و اندازه تراکنش، دریافت تایید تراکنش بیت کوین از چند دقیقه تا چند روز طول می کشد.

فلیپنینگ چیست؟
فلیپنینگ چیست؟

طبق وب سایت Bitinfo.com، میانگین هزینه تراکنش در حال حاضر حدود 4 دلار است اما این نرخ ثابت نبوده و تغییر می کند.

آلت‌کوین‌هایی مانند ریپل، یا XRP، کاردانو و استلار، بلاک‌چین‌های خود را برای تراکنش‌های بسیار ارزان‌ تر و سریع‌تر ساده‌سازی کرده‌اند.

حتی دوج کوین، ارز «میم» که به عنوان یک شوخی شروع شد، به عنوان یک فناوری پرداخت، از بیت کوین کارآمدتر است.

ادامه مطلب :

با این حال، این ناکارآمدی های انرژی قابل توجه است که می تواند بیت کوین را در عصر کنونی که همگان نسبت به تغییرات آب و هوایی و زیست محیطی آگاه هستند، منسوخ کند.

بیت کوین با استفاده از سیستم «اثبات کار» تولید می‌شود، جایی که رایانه‌های پرقدرت برای حل مسائل پیچیده ریاضی برای تأیید هر تراکنش رقابت می‌کنند.

این فرآیند که به استخراج بیت کوین معروف است، در حال حاضر 91 تراوات ساعت برق در سال مصرف می کند.

برونو بیایس، استاد امور مالی در HEC در پاریس می گوید:

«مصرف برق بیت کوین تقریباً با مصرف برق هلند برابر است. “این دیوانه کننده است … این موضوع نمی تواند ادامه یابد.”

Biais می‌گوید: «جایگزینی برای استخراج ارز دیجیتال وجود دارد که به عنوان «اثبات سهام» شناخته می‌شود.

این رویکرد به اعضای شبکه های کامپیوتری غیرمتمرکز که میزبان ارزها هستند، اجازه می دهد تا دارایی های خود را برای اهداف راستی آزمایی متعهد کنند.»

آقای بیایس گفت: «به نظر نمی رسد بیت کوین اصلاً در این مسیر حرکت کند.»

شاخص فلیپنینگ برای بیت کوین چه معنایی دارد؟

البته پیش‌بینی نابودی دارایی‌ای که به میزان بیش از 1.1 تریلیون دلار ارزش دارد و ارزش آن تاکنون دو برابر شده است، آسان نیست.

یکی از ویژگی‌های کلیدی بیت‌ کوین (محدودیت سخت در تعداد بیت‌کوین‌هایی که می‌توان استخراج کرد) می‌تواند به بیت‌کوین‌ها کمک کند.

حتی اگر بازار توسط رقبا پیشی گرفته و جنجال‌ های سوداگرانه در حال حاضر پیرامون ارز دیجیتال اصلی فروکش کند، ارزش خود را حفظ می کنند.

شاید خوش‌بینانه‌ترین سناریو این باشد که عرضه محدود بیت‌ کوین (تعداد 21 میلیون بیت کوین) به آن کمک می‌کند که حتی پس از ورشکستگی همچنان به عنوان «طلای دیجیتال» نگاه شود.

ندینگا، که به تخمین ارزش بازار طلای فیزیکی جهان بیش از 10 تریلیون دلار اشاره می‌کند، می‌گوید که این باز هم فضای زیادی برای افزایش قیمت آن باقی می‌گذارد.

احتمال دیگر این است که ارزهای دیجیتال جدید با طراحی بهتر، مزایای قانع‌کننده‌ای را به سرمایه‌گذاران ارائه دهند که بیت کوین در نهایت منسوخ شود.

این موضوع می تواند به نقش ماندگار اما کمرنگ بیت کوین منجر شود، شاید مانند نقشی که رادیو از زمان ورود تلویزیون از آن برخوردار بوده است.

یا می‌تواند به این معنا باشد که بیت‌کوین راه برخی دیگر از نوآوری‌های فناوری در حال تغییر جهان را می‌رود که کاملاً به آن نرسیدند.

مواردی مانند Netscape، Napster یا Friendster را در نظر بگیرید.

به گفته‌‌‌‌ Biais:

«ارزش بیت‌کوین تا حدی بیشتر از ارزهای معمولی، یک موضوع درکی و احساسی است.

تا زمانی که بسیاری از مردم فکر می کنند موفق است”یا فکر می کنند که مردم فکر می کنند موفق است” موفق خواهد بود و حفظ این “حالت” ممکن است پس از پیشی گرفتن از رقیب دشوار باشد.»

کاربرد شاخص فلیپنینگ

از شاخص فلیپنینگ به منظور پیش بینی از دست دادن دامیننس بیت کوین و خارج شدن سلطه بازار ارزهای دیجیتال از دست بیت کوین استفاده می شود.

این شاخص که به صورت درصد بیان می شود، نشان می دهد که هرچه اندیکاتور به درصد 100 نزدیک باشد، احتمال جایگزینی اتریوم به جای بیت کوین و از دست رفتن تسلط بیت کوین بر بازار بیش تر می شود.

اگر این اتفاق بیفتد سرمایه گذاران به بیت کوین به عنوان یک سرمایه گذاری با ریسک کمتر نگاه نمی کنند و از این رو مسیر منطقی تری برای بازار کریپتو متصور است.

چرا که اکنون و در حال حاضر با تسلط بیت کوین بر بازار شاهد هستیم که هر ریزش بیت کوین باعث ریزش بیشتر آلت کوین ها می شود.

اکنون و در زمان نگارش این مقاله شاخص فلیپنینگ در قسمت ارزش بازار یا مارکت کپ (بنابر گزارش وب سایت blockchaincenter.net)، 36.1 درصد است که یعنی ارزش بازار شبکه اتریوم 36.1 درصد ارزش بازار بیت کوین است.

چه چیزهایی در شاخص فلیپنینگ در نظر گرفته‌‌‌‌ می شود؟

حجم معاملات از نظر ارزش: حجم معاملات اتریوم به بیت کویت

تعداد تراکنش ها: تعداد تراکنش‌های اتریوم نسبت به بیت کوین

میزان جستجو در گوگل: نسبت سرچ اتریوم نسبت به بیت کوین

ارزش بازار
آدرس‌های فعال
تعداد معاملات
مجموع کارمزد تراکنش‌ها
تعداد نودهای شبکه

این شاخص هر روز برمبنای معیارهای بالا اعداد به روزرسانی شده‌‌‌‌ را نشان می دهد.

گردآوری : وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا