مقالات

چه کشور هایی از بلاک چین برای توزیع واکسن استفاده کرده اند؟

چه کشور هایی از بلاک چین برای توزیع واکسن استفاده کرده اند؟

در این مطلب از تترفا به معرفی کشور هایی که از بلاک چین برای توزیع واکسن استفاده کردند می پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بلاک چین در صنعت های بسیاری ایفای نقش دارد از جمله آنها می توان به کنترل کرونا اشاره کرد.

این مقاله به موضوع تاثیر بلاک چین بر کرونا اشاره دارد. بلاک چین این قدرت را دارد که کووید 19 یا همان کرونا را کنترل کند.

بلاک چین نقش موثری در مدیریت چالش های مرتبط با کرونا از جمله شرایط نگهداری واکسن، تاریخ انقضا و تقلب در واکسن را دارد.

رفع این چالش ها توسط بلاک چین، در چندین مرحله انجام می شود. این مراحل به ترتیب در ادامه مطلب توضیح داده‌‌‌‌ خواهد شد.

مراحل ایفای نقش بلاک چین در کنترل کرونا

اولین مرحله، تنظیم یک قرارداد هوشمند بین تولیدکننده و تامین کننده‌‌‌‌ واکسن می باشد.

اطلاعات ثبت شده‌‌‌‌ در قرارداد هوشمند امنیت بسیار بالایی دارند زیرا این اطلاعات از هش های غیرقابل تغییری تشکیل شده‌‌‌اند.

در مرحله دوم تامین کننده‌‌‌‌ باید مواد اولیه را که شامل کدهای قابل ردیابی شدن هستند، فراهم کند.

در مرحله سوم محموله مواد اولیه برای تولید واکسن، توسط تولید کننده به دست ارائه دهنده می رسد.

زمانی که واکسن تولید می شود، محموله بسته‌‌‌‌ بندی که دارای کد QR می باشد، توسط تولید کننده به سرویس تدارکات فرستاده‌‌‌‌ می شود.

نقش بلاک چین در کنترل کرونا
نقش بلاک چین در کنترل کرونا

مرحله بعدی، مرحله ی تحویل محموله واکسن از طریق اینترنت اشیا به توزیع کننده‌‌‌‌ می باشد که در نتیجه امنیت محموله حفظ می شود.

اینترنت اشیا علاوه بر حفظ امنیت محموله، شرایط نگهداری از واکسن را از مبدا تا مقصد رصد می کند.

در مرحله پنجم واکسن ها در مراکز درمان و سازمان های بهداشت توزیع می شوند.

تمامی این مراحل در بلاک چین به روز و رصد می شوند.

در مرحله آخر بعد از بررسی نهایی واکسن ها، واکسیناسیون صورت می گیرد.

به این ترتیب بلاک چین با ایجاد امنیت، کنترل کیفیت، بهبود کارایی، کاهش خطرات احتمالی، امکان ردیابی محموله، گسترش همکاری ها و کاهش میزان ضایعات به واکسیناسیون کمک می کند که همه ی این موارد از تاثیر بلاک چین بر کرونا محسوب می شوند.

کدام کشورها از بلاک چین برای توزیع واکسن استفاده کرده‌‌‌‌ اند؟

1- برزیل

کشور برزیل بنا به صلاح دید مقامات بهداشت و درمان از سیستم RNDS که مبتنی بر فناوری بلاک چین هایپر لجر فابریک می باشد برای واکسیناسیون گسترده‌‌‌‌ در درمان کرونا استفاده کرده‌‌‌‌ است.

2- هند

کشور هند به منظور جلوگیری از انقضای واکسن کرونا، جعل و کلاهبرداری و همچنین برای دسترسی راحت تر و افزایش کنترل کیفیت واکسن کرونا از یک دفتر کل توزیع شده‌‌‌‌ واکسن به نام VaccineLedger استفاده کرده است.

این دفتر توزیع شده‌‌‌‌ با همکاری شرکت بلاک چین StaTwig و شرکت Tech Mahindra ارائه شده‌‌‌‌ است.

3- کره جنوبی

کشور کره جنوبی به وسیله یک اپلیکیشن موبایلی اقدام به صدور پاسپورت واکسن کرونا مبتنی بر شبکه بلاک چین کرده‌‌‌ است.

4- مکزیک

سرعت بخشیدن‌‌‌‌ به انجام آزمایشات کرونا یکی دیگر از موارد تاثیر بلاک چین بر کرونا می باشد.

یک شرکت خدمات پزشکی در کشور مکزیک به نام MDS برای سرعت بخشیدن‌‌‌‌ به مراحل تایید آزمایشات مربوط به کرونا تصمیم گرفت از یک سیستم مدیریتی بر پایه بلاک چین استفاده‌‌‌‌ کند.

بر اساس این سیستم، افراد می توانند در کمترین زمان جواب آزمایش های به روزرسانی شده خود را مشاهده کنند.

همچنین این نتایج را هم به صورت فیزیکی و هم به صورت کد QR می توان بدون محدودیت زمانی و مکانی دریافت و مشاهده کرد.

به این ترتیب علاوه بر حفظ امنیت اطلاعات شخصی کاربران، دسترسی آنها را به نتایج تست ها آسان تر می کند.

این شرکت همچنین به کمک بلاک چین و امضای رمزنگاری، آزمایش های تشخیص SARS-CoV-2 را تایید می کند.

5- استرالیا

در استرالیا به دلیل گواهینامه های جعلی و تقلبی که در رابطه با واکسیناسیون کرونا صادر شده‌‌‌‌ بود، برای مقابله با این گواهینامه ها اقدام به صدور گواهی واکسن مبتنی بر بلاک چین کرده‌‌‌‌ است.

این کشورها از جمله کشورهایی هستند که به تاثیر بلاک چین بر کرونا پی برده‌‌‌‌ اند و سعی کردند نهایت استفاده از آن را ببرند.

احراز هویت در بلاک چین

از جمله سیستم هایی که در بستر بلاک چین قرار دارند، می توان به ابزار شرکت UBIRCH اشاره کرد که برای کنترل کرونا اقدام به احراز هویت افراد واکسینه شده می کند.

همچنین برای تاییدیه واکسن نیز می توان از این فناوری استفاده کرد.

این سیستم در نهایت تاثیر بلاک چین بر کرونا را پر رنگ تر کرده‌‌‌‌ است.

تاثیر بلاک چین بر صنعت هواپیمایی

در زمان شیوع کرونا سیستم رزرو Amadeus یک سیستم رزرو مورد استفاده در شرکت های هواپیمایی می باشد که از رویکرد استفاده گذرنامه سلامت دیجیتال IBM Digital Health Pass استقبال کرده‌‌‌‌ است.

این رویکرد علاوه بر حفظ حریم شخصی مسافران، اطلاعات پزشکی آنان را به راحتی و تنها با اسکن کد QR به منظور کاهش بار کاری زیاد مسئولین بازرسی در گیت های فرودگاه ها، در اختیار ماموران گیت می گذارند.

سیستم IBM Digital Health Pass برای ذخیره سازی اطلاعات افراد به طوری که حریم خصوصی آنها محفوظ باشد استفاده از بلاک چین را توصیه می کند.

 استقبال گسترده افراد از این سیستم به دلیل اهمیت حفظ حریم شخصی این احتمال را دارد که در آینده گذرنامه های کاغذی از سیستم حذف شوند.

این سیستم را در حال حاضر تنها 6 خط هوایی Air Europa، Air Corsica French Bee، Air Caraibes، Air Canada و Norwegian Air Shuttle به کار گرفته اند. این خطوط از تاثیر بلاک چین بر کرونا که یک تاثیر مثبت می باشد، نهایت استفاده را می برند.

کاربرد بلاک چین IBM در کنترل کرونا

بلاک چین IBM، یک بلاک چین مخصوص برای کسب و کارها به ویژه برای امور بانکداری، بخش خدمات درمانی، رسانه‌ها و مدیریت زنجیره‌‌‌‌ تامین می باشد. بلاک چین IBM از جمله کاربردی ترین و معتبرترین بلاک چین های در سطح دنیا محسوب می شود.

شرکت بیوتکنولوژی مدرنا (Moderna) که در کشور آمریکا قرار دارد، برای تایید معتبر بودن واکسن ها و همچنین تایید تست های کرونا از یک سیستم دیجیتالی مبتنی بر بلاک چین IBM که Digital Health Pass نام دارد، استفاده کرده است.

واکسن ساخته‌‌‌ شده‌‌‌ توسط این شرکت از تکنولوژی mRNA بهره برده و مورد تایید بسیاری از کشورهای جهان می باشد.

این واکسن معتبر با کمک فناوری های دفتر کل توزیع شده‌‌‌‌ و همچنین استفاده از فناوری هوش مصنوعی توزیع شده‌‌‌‌ است.

بنابراین فناوری بلاک چین این امکان را به شرکت مدرنا می دهد تا بتواند واکسن های توزیع شده‌‌‌‌ را ردیابی کنند و همچنین مراکز خدماتی و دولت ها بتوانند حرکت واکسن های توزیع شده را در بخش زنجیره حرکت، به صورت لحظه ای مورد بررسی قرار دهند.

در رابطه با تاثیر بلاک چین بر کرونا می توان به مورد زیر اشاره کرد:

بلاک چین به عنوان یک پایگاه داده توزیع شده‌‌‌‌، یک فناوری دارای اجماع و با شفافیت بالا و همچنین دارای قراردادهای هوشمند و دیفای در نهایت یک بستر ایمن و با کمترین میزان خطر، برای کنترل و همچنین تشخیص کووید ۱۹ می باشد.

یک برنامه غیرمتمرکز که با زبان برنامه نویسی solidity نوشته شده و مبتنی بر بلاک چین اتریوم می باشد.

برای تمامی مراحل خود که شامل ورود کاربران به سیستم، مرحله ذخیره سازی داده ها و اطلاعات، پرداخت و سیستم تشخیص است.

از تکنولوژی بلاک چین و قراردادهای هوشمند استفاده کرده است. این برنامه دارای دو فاز کلی در رابطه با کنترل بیماری کرونا دارد.

 تاثیر بلاک چین بر کرونا
تاثیر بلاک چین بر کرونا

فاز اول: کابران در این بخش می توانند برای تشخیص بیماری کرونا، علائم مشکوک به کرونا و شرحی از وضعیت جسمی خود را در سامانه زنجیره تشخیص وارد کنند. به این ترتیب ازدحام در مراکز خدمات پزشکی کمتر و ریسک ابتلا به کرونا کاهش می یابد.

در این سامانه زنجیره تشخیص، بیمارستان و پزشکان معالج نیز وجود دارند و پزشکان می توانند بیماران خود را در این سامانه در محیط ایمن و بهداشتی خانه، درمان کنند.

همچنین بیماران می توانند برای انجام عکس برداری و آزمایش های مربوط به درمان از کیت های خانگی و اپ های تلفن همراه استفاده کنند. نوبت دهی در این طرح نیز به صورت کاملا غیرحضوری و ایمن صورت می‌گیرد.

فاز دوم: در فاز دوم این طرح، با کمک اجماع موجود در فناوری بلاک چین، با رای پزشک در رابطه با تشخیص قطعی بیماری، تمامی مراحل مربوط به درمان انجام می شود.

تاثیر بلاک چین بر کرونا

شیوع کرونا و معایب سیستم های مالی سنتی سبب شد مردم و دولت ها به سمت ارزهای دیجیتال متمایل شوند زیرا این بحران جهانی درک مردم نسبت به پول را دچار تغییر کرد و اهمیت بیت کوین بیش از پیش بین مردم نمود پیدا کرد‌.

بیت کوین در وضعیت تورمی که از طریق تزریق پول توسط بانک های مرکزی ایجاد شده‌‌‌‌ بود به عنوان یک حافظ دارایی در برابر تورم ایفای نقش داشت.

نظرات متخصصان ارزهای دیجیتال درباره تاثیر کرونا بر بلاک چین

مدیر عامل شرکت ریپل نت

او معتقد است همه گیری کرونا میزان نقل و انتقالات پول را افزایش داده‌‌‌‌ است و همین امر موجب افزایش هزینه انتقالات پولی در سیستم های سنتی شده‌‌‌‌ است.

همچنین نابرابری های اقتصادی به دلیل ضعف های موجود در زیر ساخت سیستم های مالی سنتی بیشتر از قبل شده‌‌‌‌ است.

در حالی که ریپل می تواند هزینه های انتقال پول را کاهش و سرعت و امنیت آن را افزایش دهد و دلیل آن چیزی جز استفاده از ارزهای دیجیتال و بلاک چین نیست.

همچنین پذیرش و تایید ارزهای دیجیتال به دلیل توجهی که شرکت های اسکوایز و پی پال به ارزهای دیجیتال دارند، گسترش یافته‌‌‌‌ است.

بنیانگذار شرکت مالی Onchain

او معتقد است که کرونا تاثیر بسیار مثبتی بر بلاک چین داشته‌‌‌ است و تقاضا برای آن را افزایش داده‌‌‌ است زیرا کرونا بیش از هر چیزی ضعف های موجود در سیستم های مالی کنونی و نیاز به فناوری بلاک چین را نشان داده‌‌‌‌ است.

این فناوری با ایجاد یک زنجیره غیرمتمرکز علاوه بر حفظ حریم شخصی افراد، به ردیابی بیماران کرونایی کمک می کند.

کرونا همچنین نیاز به اقتصاد هوشمند و دیجیتالی و بلاک چین را برای شکوفایی و انعطاف بیشتر را اثبات کرد‌.

مدیر عامل شرکت BitGo

او معتقد است همه گیری کرونا نه تنها باعث علاقه مندی جوامع به ارزهای دیجیتال شده‌‌‌‌ است، بلکه باعث افزایش میزان پذیرش و اعتماد آنها نسبت به بلاک چین شده‌‌‌‌ است.

افراد در شرایط تورم برای حفظ ارزش دارایی های خود سراغ ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین رفته‌‌‌‌ اند و آنها را جزئی از سبد دارایی خود می دانند.

نتیجه گیری

بلاک چین علاوه بر کرونا در بسیاری بخش های مختلف زندگی تاثیر گذار بوده است.

از دیگر کاربردهای بلاک چین می توان به استفاده در مدیریت زنجیره تامین برای ردیابی و کنترل آسان تر، همچنین در زنجیره تامین مواد غذایی جهت کنترل کاربرد دارد.

به زودی بلاک چین بر جنبه های بیشتری از زندگی تاثیر خود را نشان می دهد.

گردآوری : وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا