مقالات

بررسی انواع فاد یا (Fear, Uncertainty and Doubt) در ارز های دیجیتال

بررسی انواع فاد یا (Fear, Uncertainty and Doubt) در ارز های دیجیتال

در این مطلب از تترفا به بررسی معنی و انواع فاد می پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.‌‌‌‌‌‌‌

ترس از معامله و شک و تردید دو مورد از تاثیرگذارترین عوامل جهت‌گیری بازار ارزهای دیجیتال هستند.

هر چند عوامل دیگر مثل قوانین جدید یا شرایط اقتصادی تاثیر مستقیمی روی بازارهای ارزهای دیجیتالی دارند اما نمی‌توان از تاثیر ترس یا شک و تردید بر این بازارها چشم‌ پوشی کرد.

فاد (FUD) یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال و به معنی نداشتن قطعیت و شک در معاملات است.

فاد چیست؟

برای درک معنی فاد در ارز دیجیتال باید اجزای این اصطلاح را شناخت.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت رمز ارزها مفهوم FUD است که مخفف عبارت Fear, Uncertainty and Doubt می‌شود.

این سه کلمه به معنی ترس، عدم اطمینان و ابهام هستند. فاد روی کل بازار کریپتوکارنسی تاثیر می‌گذارد و می‌تواند موجب ریزش قیمت تمامی رمز ارزها نیز بشود.

فاد می‌تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید، مثلا اخباری منفی که هنوز موثق بودن آن هم از سوی منابع معتبر تایید نمی‌شود بین معامله‌گرها پخش می‌شود و همین اخبار کافی است تا روی قیمت کلیه رمز ارزها تاثیر بگذارد و موجب ریزش آن‌ها شود.

انواع FUD در ارزهای دیجیتال
انواع FUD در ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال پر از نوسان است و با کوچکترین اخبار منفی می‌تواند کاهش قیمت زیادی را تجربه کند.

در اغلب موارد پشت پرده فاد را افرادی تشکیل می‌دهند که به اصطلاح نهنگ هستند.

این افراد با انتشار اخبار دروغین و ترس برانگیز معامله‌گرهای خرد را ترغیب می‌کنند که دارایی‌های خود را بفروشند و در نهایت موجب ریزش قیمت رمز ارزها شوند.

بیشتر بخوانید : بررسی انواع فاد یا (Fear, Uncertainty and Doubt) در ارز های دیجیتال

بیشتر تاثیر فاد روی شت کوین‌ها است. برخی از معامله‌گرها معتقد هستند که فاد را می‌توان از طریق تحلیل تکنیکال شناخت.

فاد در اغلب موارد کنار اصطلاحی به نام فومو ارز دیجیتال به کار می‌رود؛ فومو به ترس از دست دادن اشاره دارد.

انواع فاد کدامند؟

فاد انواع مختلفی دارد که ما در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

فاد متداول

فادهای متداول را می‌توان از جمله پایه‌ای‌ترین فادها دانست که در بیشتر مواقع هم صحت ندارند و فقط به منظور ناکارآمد بودن بیت کوین و بازار رمز ارزها منتشر می‌شوند.

در زیر به نمونه‌هایی از این نوع فاد اشاره می‌کنیم:

  • بیت کوین توسط مجرمان معامله می‌شود: این نوع فاد می‌گوید که از بیت کوین و رمز ارزها برای جرم‌های مختلف استفاده می‌شود.
  • در واقع از تمام پول‌های رایج در دنیا می‌توان برای جرم وجنایت استفاده کرد اما از آن‌جا که استفاده از بیت کوین در حملات باج‌افزاری ساده‌تر است، این نوع فاد یک فاد متداول به شمار می‌رود
  • نداشتن ارزش ذاتی: برخی از افراد بر این باور هستند که بیت کوین مثل طلا قابل لمس نیست و به همین دلیل ارزشی ندارد و بدون پشتوانه است. ولی کسانی که به این فاد دامن می‌زنند، ارزش بلاک چین آن را نادیده می‌گیرند.

فاد فناوری

معنی فاد در ارز دیجیتال همانطور که گفتیم به معنی عدم قطعیت است و برخی از افراد درباره فناوری بیت کوین به FUDهای مختلفی دامن می‌زنند که در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تخریب محیط زیست توسط بیت کوین: از آن‌جا که برای استخراج بیت کوین نیاز به مصرف برق زیادی است، پس عده‌ای این باور را دارند که برای محیط زیست زیان‌های زیادی در بر دارد.

با این حال تولیدکنندگان ماینرهای بیت کوین به تازگی آن‌ها را به گونه‌ای تولید می‌کنند که برای محیط زیست آسیب زیادی به بار نمی‌آورند.

سرعت کم بیت کوین: هر چند بیت کوین نسبت به دیگر ارزهای دیجیتالی از سرعت کمتری برخوردار است اما امنیت آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

فاد قانونی: یکی از بدترین فادها را می‌توان فادهای قانونی به شمار آورد.

در واقع رمز ارزها را قوانین هر کشور محدود می‌کنند و اکثر کشورها به این دلیل که ارزهای دیجیتال عاملی برای تهدید پول‌های فیات هستند، از تمام قدرت خود برای سرکوب کردن آن‌ها استفاده می‌کنند.

دولت کشورها معمولا با ممنوعیت‌های مختلف یا تغییراتی در قوانین مالیاتی سعی در سرکوب کردن رمز ارزها دارند.

فادهای متفرقه

انواع دیگری از فادها وجود دارند که به آن‌ها فادهای متفرقه می‌گویند. هر چند معنی فاد در ارز دیجیتال یکسان است اما دلایل به وجود آمدن آن متغیر خواهد بود. در زیر به برخی از دلایل دیگری که فاد به وجود می‌آید اشاره می‌کنیم:

  • تاثیر سلبریتی‌ها: سلبریتی‌ها می‌توانند از محبوبیت خود بین مردم استفاده کنند تا دامپ یا پامپ را در نمودار قیمتی یک ارز مشخص به وجود آورند.
  • یکی از معروف‌ترین سلبریتی‌هایی که تاثیرات زیادی روی بازار کریپتوکارنسی گذاشت، ایلان ماسک است.
  • محاسبات کوانتومی: نحوه رمزنگاری رمز ارزها استفاده از کلیدهای ریاضی پیچیده است اما برخی از کامپیوترها در حال تولید هستند که می‌توانند این کلیدها را رمزگشایی کنند.
  • طوفان خورشیدی: یکی از عجیب‌ترین فادها طوفان خورشیدی است که اغلب مردم از بروز آن ترس دارند.
  • در واقع برخی معتقد هستند که قرار است یک طوفان خورشیدی بزرگ امواج الکترومغناطیسی زیادی را به سمت زمین هدایت کند و باعث قطعی برق شود. بر اثر این اتفاق قطعا استخراج رمز ارزها هم متوقف می‌شود و بلاکچین‌ها نیز از کار می‌افتند.

آیا فاد همیشه خطرناک است؟

مفهوم فاد در بازار کریپتو به معنی ترس و عدم قطعیت است اما همیشه هم بد نیست.

در واقع هر چند فاد ممکن است باعث ریزش قیمت رمز ارزها شود اما از سویی دیگر با کنترل احساسات در سرمایه گذاری فرصتی را به وجود می‌آورد تا معامله‌گران بتوانند فرصت‌های مناسبی برای ورود و سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتالی خاص را پیدا کنند.

همچنین زمانی که فاد اتفاق می‌افتد، افراد می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های شورت سودهای زیادی به دست آورند.

فاد، ترس و عدم قطعیت یا فرصت رشد؟

فادها به دلایل مختلفی به وقوع می‌پیوندند و همواره مردم دلیلی برای ترس و عدم قطعیت در مورد بازار کریپتوکارنسی خواهند داشت.

هر چند برخی از این دلایل درست هستند اما با این حال یک معامله‌گر حرفه‌ای سعی می‌کند تا از فادها به نفع خود استفاده نماید.

اگر بازار رمز ارزها بر اثر فادها دچار ریزش شدند، حالا شما باید از این ریزش‌ها فرصت‌های مختلفی به دست آورید و وارد معاملات متعددی شوید تا سودهای زیادی به دست آورید.

به منظور استفاده درست از فاد باید دانش و علم تکنیکالی و فاندامنتالی خود را بالا ببرید تا اول درستی و صحت یک خبر را بسنجید و سپس در صورتی که تشخیص دادید فاد در راه است از آن برای فرصت کسب سود استفاده نمایید.

معنی فاد در ارز دیجیتال را حالا می‌دانید و در صورتی که در زمان درست از آن استفاده کنید، بدون شک موجب سود و موفقیت شما خواهد شد.

گردآوری : وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا