مقالات

شبکه Pocket چگونه کار می کند؟ و چه مشکلاتی را حل می کند؟

شبکه Pocket چگونه کار می کند؟ و چه مشکلاتی را حل می کند؟

در این مطلب از تترفا به بررسی شبکه Pocket می پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شبکه Pocket یک استارت آپ نرم افزاری است که یک پروتکل API جهانی و غیرمتمرکز برای بلاک چین ها ایجاد می کند.

این شبکه به عنوان یک شبکه رله یا تقویت کننده فراگیر برای درخواست های API به بلاک چین های اصلی عمل می کند.

با یک مدل رمزنگاری، اقتصادی که هزینه ها را برای توسعه دهندگان به حداقل می رساند .

و در عین حال ارزش را مستقیماً به اپراتورهای گره کامل منتقل می کند.

Pocket از یک ارز رمزنگاری شده‌‌‌‌ بومی (POKT) برای ایجاد یک بازار بدون مجوز و دو طرفه بین ارائه‌دهندگان گره‌هایی که گره‌های کامل را اجرا می‌کنند.

و توسعه‌ دهندگانی که می‌خواهند داده‌ های یک بلاک چین را برای یک برنامه یا سرویس جستجو کنند، استفاده می‌کند.

درباره شبکه Pocket

همچنان که رشد برنامه های غیرمتمرکز (DApps) همچنان در بین علاقه مندان به ارزهای دیجیتال و کاربران عادی شتاب می گیرد، چندین نقطه دردناک برای توسعه دهندگان این پلتفرم ها ظهور کرده اند.

برای توسعه دهندگان غیرمعمول نیست که در نهایت بین کارایی هزینه، تمرکززدایی، حریم خصوصی و تجربه کاربر تمایز ایجاد کنند.

بسیاری از این سازش‌ها نتیجه چالش‌های لایه میان‌افزار هستند، زیرا DAppها انتخاب‌های محدودی دارند.

شبکه Pocket چیست؟
شبکه Pocket چیست؟

Pocket Network، ارائه‌دهنده زیرساخت Web3 مبتنی بر بلاک چین، به دنبال حل این محدودیت با ارائه یک پروتکل API بدون مصالحه برای DApps است.

درواقع Pocket Network یک API غیرمتمرکز است که برای کمک به برنامه های Web3 به منظور برقراری ارتباط با شبکه های بلاک چین از طریق یک شبکه جامع از گره ها (نودها) طراحی شده‌‌‌‌ است.

این پلتفرم برای به حداکثر رساندن‌‌‌‌ کارایی برنامه‌های کاربردی Web3 با مقابله با برخی از مسائل اصلی مرتبط با اتصال به زیرساخت‌های غیرمتمرکز طراحی شده‌‌‌‌ است، یعنی تمرکززدایی، قابلیت اطمینان و کارایی هزینه.

Pocket Network

به عنوان پلتفرمی که دسترسی RPC (فراخوانی از راه دور) را به انواع شبکه‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند، می‌تواند درخواست‌ها را به بسیاری از بلاک‌چین‌های مختلف ارسال کند.

رویکرد این پلتفرم در کمک به حداقل رساندن هزینه‌ها برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن بوده و در عین حال اقتصاد رمزنگاری کلی را از طریق یک مدل منحصربه‌فرد انگیزه بخشیدن به گره تقویت می‌کند.

اکوسیستم شبکه Pocket شامل دو بازیگر اصلی است: برنامه‌ها و گره‌های رله یا تقویت کننده.

این دو بازیکن در یک بازار دوطرفه با انگیزه قرار دارند، جایی که گره‌ها برای سرویس‌دهی درخواست‌های API می توانند POKT دریافت ‌کنند و برنامه‌ها برای پرداخت هزینه سرویس، POKT را به اشتراک می‌گذارند.

Pocket Network با اجازه دادن به برنامه‌ها برای دسترسی به یک شبکه غیرمتمرکز گسترده از گره‌ها، به کاهش زمان خرابی و به حداکثر رساندن حریم خصوصی کمک می‌کند.

این مزیت به صورت همزمان امکان تقویت مقاومت در برابر سانسور را دارد و به برنامه‌ها کمک می‌کند تا بدون توجه به بار یا چالش‌های دیگر، زمان خود را حفظ کنند.

از زمان راه اندازی در سال 2020، این پلتفرم توانسته تعداد زیادی از برنامه های کاربردی برجسته را جذب کند.

بیش از 5000 گره فعال دارد و از ده ها مورد از محبوب ترین شبکه های بلاک چین پشتیبانی می کند.

تیم و ذینفعان کلیدی

این تیم پشتیبان Pocket Network از طیفی از زمینه های فنی و غیر فنی تشکیل شده است.

تیم 19 نفره شبکه Pocket تا حد زیادی در نقش های توسعه، مهندسی، بازاریابی و منابع انسانی پراکنده شده است.

مایکل اورورک (Michael O’Rourke) مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت شبکه Pocket است.

O’Rourke یک توسعه‌دهنده ماهر با سابقه طولانی کار با شرکت‌های فناوری پیشرفته، به عنوان یک مبتکر اولیه در فضای بلاک چین در نظر گرفته می‌شود.

لوئیس دلئون (Luis de Leon) مدیر ارشد فناوری شبکه Pocket و دومین بنیانگذار آن است. دلئون به عنوان یک توسعه دهنده حرفه ای با سابقه‌ی یک دهه در نقش های توسعه، دانش زیادی را به ارمغان می آورد.

سایر افراد برجسته عبارتند از مهندس باتجربه بلاک چین و رهبر پروتکل هسته Pocket، اندرو نگوین (Andrew Nguyen,)، سازنده و خالق بسیار با تجربه ای است.

آدام لیپوسکی (Adam Liposky):

رهبر عملیات اکوسیستم، اپراتور متخصص رمزنگاری.

پاتریک مگوایر (Patrick Maguire):

رهبر عملیات و الکس فیرمانی (Alex Firmani) که مدیر مهندسی شبکه است، یک جادوگر فنی با تجربه فراوان در استارت‌آپ‌های با فناوری پیشرفته، از جمله آمازون.

بسیاری از اعضای تیم اصلی شبکه Pocket نیز در نقش نود رانر (node runners) هستند.

اگرچه پایه و اساس شالوده شبکه Pocket توسط تیم ساخته شده است، جامعه برای مشارکت در توسعه و حکومت انگیزه دارد.

شبکه Pocket طیفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نود رانر و شرکت‌های بلاک چین را در میان کاربران استراتژیک خود می‌آورد، از جمله Blockchain.com، Eden Block، Zee Prime Capital، و Monday Capital.

علاوه بر این، پلتفرم در حال حاضر دارای شبکه گسترده ای از اپراتورهای گره، از جمله نام های معتبر مانند Skillz، Rivet، Chainstack و بیش از 5000 گره در هیئت مدیره است.

این اپراتورهای گره، با همکاری شرکای برنامه و اعضای منتخب جامعه، مسئول کمک به شکل‌دهی پلتفرم از طریق سازمان غیرمتمرکز مستقل شبکه Pocket (DAO) هستند.

شبکه Pocket چگونه کار می کند؟

از طریق API یکپارچه در شبکه Pocket، توسعه دهندگان می توانند به راحتی با هر بلاک چین پشتیبانی شد ه‌‌‌‌ارتباط برقرار کنند.

آنها دیگر نیازی به ادغام دستی هر یک به صورت جداگانه ندارند.

در ظاهر، Pocket Network به عنوان یک رله (تقویت کننده) ساده بین برنامه‌ها و لایه‌های شبکه که با آن‌ها تعامل دارند، کار می‌کند.

ارتباطات بین این دو توسط گره‌ها انجام می‌شود که درخواست‌های API را بین برنامه‌ها و پایگاه‌های داده عمومی پردازش می‌کنند و به طور ایمن هر پاسخی را به برنامه برمی‌گردانند.

ارتباط بین برنامه ها و گره ها از طریق یک الگوریتم تولید جلسه تنظیم می شود که به طور شبه تصادفی گروهی از 5 گره را به یک برنامه اختصاص می دهد.

این گره ها مسئول رسیدگی به درخواست های API هستند تا زمانی که بعداً ترکیب شوند. گره ها با توکن های POKT به نسبت تعداد درخواست هایی که در طول تعامل با یک برنامه ارائه می کنند، پاداش می گیرند.

فراوانی و تمرکززدایی با جایگزینی دوره‌ای گره‌ها و ارائه پشتیبان‌گیری در صورتی که یک گره از کار بیفتد یا نتواند نتیجه‌ ای را برگرداند تضمین می‌شود. این کار همچنین به هر گره شانس مساوی برای شرکت در جلسه بعدی را می دهد.

ادامه مطلب:

به منظور بهره‌مندی از فراوانی عظیم استخر گره در شبکه Pocket، برنامه‌ها باید توکن‌های POKT را به اشتراک بگذارند یا از سرویسی استفاده کنند.

که از طرف آنها سهام دارد، مانند Pocket Portal. توان عملیاتی که هر برنامه می تواند استفاده کند با توجه به اندازه سهام آنها تعیین می شود.

به همین ترتیب، اعتباردهندگانی که مایل به ارائه خدمات زیرساختی هستند نیز باید POKT را به اشتراک بگذارند.

تعداد تقویت کننده های مجاز در هر POKT در طول زمان متفاوت است (مثلاً 5.26 رله در هر POKT در هر جلسه) و همچنین پاداش به ازای هر رله معتبر (مثلاً 0.01 POKT در هر رله معتبر).

سهامی که توسط گره‌‌‌‌ ها کنار گذاشته‌‌‌‌ می شود، برای اطمینان از اینکه آنها در انجام وظایف خود صادق باقی می مانند، استفاده می شود.

اعتبارسنج هایی که به طور مداوم از کار افتاده یا اغلب داده های نامعتبر را برمی گردانند، سهام آنها جریمه می شود.

این کار به طور مستقیم توسط پروتکل اجرا می شود.

این پلتفرم توسط Pocket DAO، (یک سازمان مستقل غیرمتمرکز) و توسط کاربران Pocket یعنی توسعه‌ دهندگان برنامه‌ها و اپراتورهای گره اداره می شود که وظیفه آن تصمیم‌گیری درباره بهبود پروتکل، سیاست‌های اقتصادی و توسعه اکوسیستم شبکه Pocket از طریق سیگنال‌دهی پیشنهادی و مکانیسم‌های رای‌گیری است.

شبکه Pocket چه مشکلاتی را حل می کند؟

شبکه Pocket تعداد زیادی از مشکلات مرتبط با حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین را به طور همزمان حل می کند.

به عنوان مثال، نیاز به پرداخت اضافی برای دسترسی به داده های بلاک چین از طریق پلتفرم هایی مانند Infura و AWS را با ارائه یک شبکه گره های تقویت کننده‌‌‌‌، از بین می برد.

برخلاف سایر ارائه‌دهندگان API، شبکه Pocket به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا هزینه‌های پهنای باند خود را با یک بار قرار دادن‌‌‌ توکن‌های POKT برای تخصیص پهنای باند روزانه تضمین شده به صفر، کاهش دهند.

همچنین به رفع خرابی و تأخیر ناشی از استفاده از ارائه دهندگان گره متمرکز کمک می کند، زیرا گره ها برای ارائه خدمات خوب و پر کردن صحیح و به موقع درخواست ها تشویق می.

شوند یا برعکس خطر جریمه شدن را دارند. از آنجایی که Pocket Network با تعویض خودکار گره‌ها برای هر جلسه و گنجاندن چندین گره در هر جلسه، فراوانی عظیمی را ارائه می‌کند.

برنامه‌ها می‌توانند از اختلالات احتمالی سرویس که ممکن است بر پذیرش سرویس توسط کاربر تأثیر بگذارد و به اعتماد او به پروژه آسیب برساند، جلوگیری کنند.

ادامه مطلب:

علاوه بر این شبکه Pocket با استفاده از مجموعه‌ای از گره‌های توزیع‌شده جغرافیایی، در به حداقل رساندن تأخیر برنامه‌ها کمک می‌کند و با ارائه خدمات با کیفیت بهتر، تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد.

این کار همچنین می تواند برنامه های یکپارچه شبکه Pocket را با مزیت رقابتی نسبت به سایر بازیکنان در فضای کریپتو ارائه دهد.

شبکه Pocket از طریق مکانیسم پاداش منحصر به فرد خود به حل مشکل انگیزه گره کمک می کند.

که به نوبه خود به ساخت شبکه های بلاک چین قوی تر و ایمن تر کمک می کند.

Pocket Network با پاداش دادن‌‌‌‌ به گره‌ها برای پردازش رله‌ ها و برگرداندن‌‌‌ داده‌‌ های دقیق، تضمین می‌کند که برنامه‌ها همیشه از شبکه‌ای قوی از گره‌ ها برخوردارند.

فراتر از این، Pocket Network نیاز به ادغام و نگهداری زیرساخت های دستی برای پشتیبانی از شبکه های بلاک چین مختلف مانند اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، آوالانچ (AVAX) و غیره را از بین می برد.

شبکه Pocket با کاهش هزینه‌های عمده و در عین حال راهی برای اتصال برنامه‌ها به بیش از دوجین بلاک چین مجزا با نیازهای یکپارچه‌سازی تقریباً صفر، به‌طور چشمگیری کارایی سرمایه پروژه‌ها را بهبود می‌بخشد.

توکن های شبکه Pocket

Pocket Network از توکن ابزار POKT برای تامین انرژی سرویس خود و یک رپد توکنPOKT (wPOKT) برای ادغام سرویس اصلی با اکوسیستم گسترده‌تر اتریوم استفاده می‌کند.

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، هر دو طرف اکوسیستم شبکه Pocket باید توکن‌های POKT را به اشتراک بگذارند تا در لایه سرویس دهی آن شرکت کنند.

برنامه‌ها برای شروع ارسال درخواست‌ها، POKT را به اشتراک می‌گذارند، در حالی که گره‌ها POKT را برای شروع سرویس‌دهی درخواست‌ها و کسب پاداش (به شکل POKT) به اشتراک می‌گذارند.

POKT در بین ارزهای دیجیتال غیرعادی است، زیرا در واقع برای خرج کردن در خارج از اکوسیستم شبکه Pocket طراحی نشده است.

درعوض، از آن به عنوان پیش پرداخت برای خروجی تضمین شده‌‌‌‌ روزانه درخواست های API (در طول عمر سهام) و همچنین به عنوان انگیزه ای برای اپراتورهای گره استفاده می شود.

تحت سیاست پولی فعلی، توکن POKT، یک توکن تورمی است.

ویژگی های منحصر به فرد شبکه
ویژگی های منحصر به فرد شبکه

Wrapped POKT (wPOKT) یک نسخه استاندارد ERC-20 از POKT است که می‌تواند در سراسر اکوسیستم گسترده‌تر اتریوم، مانند صرافی غیرمتمرکز (DEX) و سایر برنامه‌های DeFi استفاده شود.

توکن wPOKT دارای پشتیبانی 1:1 با POKT بومی خواهد بود. این توکن به بازیکنان جامعه اجازه می‌دهد تا wPOKT خود را از طرف برنامه‌ای و از طریق ییلدفارمینگ به اشتراک بگذارند.

ویژگی های منحصر به فرد شبکه

اگرچه Pocket Network تنها ارائه‌دهنده API بلاک چین نیست که امروزه کار می‌کند اما تنها پروتکل API بلاک چین است.

بنابراین بیش از چند ویژگی متمایز ارائه می‌دهد که به جدا کردن آن از رقبا کمک می‌کند. برخی از برجسته ترین آنها عبارتند از:
دموکراتیک است

شبکه Pocket حول مفهوم حاکمیت اجتماعی ساخته‌‌‌‌ شده‌‌‌‌ است که در این مورد از طریق یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) مدیریت می شود.

ذینفعان مختلف در اکوسیستم شبکه Pocket می‌توانند پیشنهادهایی را به DAO ارسال کنند.

و در مورد پیشنهادهایی که قبلاً ارائه شده‌‌‌‌ رای دهند که می‌تواند به توسعه و عملکرد پروتکل کمک کند.

علاوه بر این، افراد می توانند وضعیت ذینفع خود را ثابت کنند و از طریق طیف وسیعی از مسیرهای بازی سازی شده‌‌‌‌ به نام Pocket Arcade، حق رای در DAO را کسب کنند.

از حریم خصوصی محافظت می کند

برخلاف بسیاری از ارائه‌دهندگان زیرساخت، شبکه Pocket برنامه‌ها را مجبور نمی‌کند هنگام تلاش برای برقراری ارتباط با بلاک چین، از یک واسطه متمرکز عبور کنند.

همچنین از Session Tumbling برای انتخاب خودکار مجموعه ای از 5 گره دیگر برای سرویس دهی به برنامه بعد از هر ساعت استفاده می کند.

این کار تضمین می‌کند که برنامه‌ها بهتر می‌توانند از یکپارچگی داده‌های خود و کاربرانشان محافظت کنند .

همچنین اطمینان حاصل شود که هیچ نهاد متمرکزی نمی‌تواند آن را ذخیره کرده، بفروشد یا سوءاستفاده کند.

بدون هزینه ماهانه

شبکه Pocket به طور کامل مدل نرم افزار (SaaS) را که بسیاری از رقبای خود استفاده می کنند، حذف می کند.

درعوض، برنامه‌ها هر روز تعداد ثابتی از درخواست‌های API را بر اساس تعداد POKT استیک شده‌‌‌‌ تضمین می‌کنند.

شبکه به طور خودکار هزینه رله ها را بر اساس میزان مصرف فعلی شبکه تنظیم می کند.

هرچه بیشتر از این سرویس استفاده کنند، این برنامه ها ارزش بیشتری می توانند استخراج کنند و هزینه های آنها به صفر نزدیک می شود.

شبکه Pocket از این ویژگی به عنوان هزینه های حاشیه ای نزدیک به صفر یاد می کند.

اگر برنامه‌ها تصمیم به توقف استفاده از این سرویس بگیرند، می‌توانند POKT خود را در بازار ثانویه بفروشند تا هزینه‌های اولیه خود را جبران کنند.

در برابر سانسور مقاومت می کند

تداوم مطلق برنامه های غیرمتمرکز یکی از مزایای کلیدی آنها نسبت به برنامه های معمولی است.

با این حال، این موضوع به تدریج با افزایش فراگیر ارائه دهندگان زیرساخت متمرکز تضعیف می شود.

Pocket Network یک بار برای همیشه از طریق شبکه گره های بسیار بر این چالش غلبه می کند، که تضمین می کند برنامه ها تا حد امکان نزدیک به 100٪ آپتایمی را حفظ می کنند.

برنامه‌ها می‌توانند مستقیماً از طریق PocketJS به شبکه گره Pocket متصل شوند تا تمرکززدایی را به حداکثر برسانند یا از سرویسی استفاده کنند.

که از طرف آنها سهام دارد، مانند پورتال Pocket.

از ده ها بلاک چین پشتیبانی می کند

به جای نیاز به ساخت دستی برای پشتیبانی از انواع بلاک چین، توسعه‌دهندگان می‌توانند از API یک مرحله‌ای برای دسترسی به بیش از ده‌ها بلاک چین مجزا استفاده کنند و این لیست همیشه در حال افزایش است.
برابری طلب است

پلتفرم Pocket در عملکرد خود برابری طلب است.

همه برنامه‌ها دارای اولویت یکسانی در شبکه هستند، تنها تفاوت آن‌ها در تعداد درخواست‌های API است که می‌توانند بر اساس کل POKT سهام خود ارسال کنند.

به همین ترتیب، به همه گره‌ها بدون توجه به اندازه سهامشان، فرصتی برابر برای انتخاب شد ن‌‌‌‌برای یک جلسه داده‌‌‌‌ می‌شود و اطمینان حاصل می‌شود که پاداش‌ها به طور مساوی در سراسر شبکه توزیع می‌شوند.

این کار یک زمین بازی منصفانه را ایجاد می کند که در آن گره ها می توانند از منبع درآمد قابل اعتماد مطمئن باشند، مشروط بر اینکه طبق قوانین بازی کنند و خدمات با کیفیت بالا ارائه دهند.

گردآوری : وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا