مقالات

پلتفرم Swarm چیست؟ و این پلتفرم چه کاربردی دارد؟

پلتفرم Swarm چیست؟ و این پلتفرم چه کاربردی دارد؟

در این مطلب از تترفا به بررسی پلتفرم Swarm  می پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پلتفرم Swarm یک سیستم ذخیره سازی و ارتباط غیرمتمرکز برای یک جامعه دیجیتال مستقل است.

درواقع Swarm سیستمی از گره های شبکه همتا به همتا است که یک سرویس ذخیره سازی و ارتباط غیرمتمرکز ایجاد می کند.

این سیستم به موجب یک سیستم مشوق داخلی که از طریق قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم اعمال می شود، از نظر اقتصادی خودپایدار است.

Swarm قصد دارد خدمات لایه ای مختلفی را برای وب 3 ارائه کند.

از جمله پیام‌ رسانی گره به گره (node-to-node)، جریان رسانه، خدمات پایگاه داد ه‌‌‌‌غیرمتمرکز (decentralized database) و زیرساخت کانال مقیاس‌پذیر برای اقتصادهای خدمات غیرمتمرکز.

در این مطلب ضمن پرداختن‌‌‌‌ به پلتفرم Swarm در مورد اجزای این سیستم ذخیره سازی، چشم انداز و کاربرد آن نیز صحبت خواهیم کرد.

پلتفرم Swarm چیست؟

پلتفرم Swarm یک بستر ذخیره سازی، خدمات و ارتباطات غیرمتمرکز است.

که برای ارائه زیرساخت بدون مجوز و مقاوم در برابر سانسور و به منظور استقرار کد dApp طراحی شده‌‌‌‌ است.

Swarm که بر بستر وب 3 اتریوم ساخته‌‌‌‌ شده‌‌‌‌ است.

قصد دارد طیف وسیعی از خدمات وب 3 از جمله پیام رسانی، پخش موسیقی، ویدیو و میزبانی پایگاه داده‌‌‌‌ را ارائه‌‌‌‌ دهد.

چشم انداز بلندمدت Swarm تبدیل شدن به “سیستم عامل اینترنت غیرمتمرکز مجدد” با بازگرداندن کنترل داده‌‌‌‌ ها به کاربران خود است.

ماموریت Swarm شکل دادن‌‌‌‌ آینده به سمت یک جامعه جهانی خودمختار و بازارهای باز بدون مجوز با ارائه زیرساخت لایه ای مقیاس پذیر برای اینترنت غیرمتمرکز است.

پلتفرم Swarm چیست؟
پلتفرم Swarm چیست؟

چشم انداز Swarm این است که بلاک چین را با ذخیره سازی و ارتباطات همتا به همتا (P2P) گسترش دهد تا سیستم رایانه جهانی را که می تواند به عنوان یک سیستم عامل و محیط استقرار برای برنامه های غیرمتمرکز عمل کند، محقق نماید.

پلتفرم Swarm تداوم خدمات و انعطاف پذیری در برابر قطع شبکه یا حملات هدفمند سرویس را فراهم می کند.

Swarm به عنوان بستری برای انتشار بدون مجوز، آزادی اطلاعات را تقویت می کند.

ادامه مطلب :

پلتفرم Swarm با ویژگی‌های استثنایی حریم خصوصی خود مانند مرور ناشناس، ذخیره‌سازی غیرقابل ردیابی، پیام‌های غیرقابل ردیابی و فرمت‌های نمایش فایل که در هیچ ابرداده‌ای درز نمی‌کند.

به تقاضای فزاینده برای امنیت در وب پاسخ می‌دهد.

Swarm توسط گاوین وود یکی از بنیانگذاران اتریوم ایجاد شد که کار بر روی معماری این نرم افزار پلتفرم را در سال 2015 آغاز کرد.

وود با پشتیبانی بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین، به دنبال ساخت یک راه حل ذخیره سازی و خدمات Web3 بود که مقاوم در برابر سانسور و همچنین مقاوم در برابر DDOS باشد و زمان توقف صفر را ارائه دهد.

Swarm که بر پایه اتریوم ساخته‌‌‌‌ شده‌‌‌‌ است از امنیت بلاک چین و قابلیت های قرارداد هوشمند و اکوسیستم توسعه دهندگان موجود آن استفاده می کند.

مفاهیم و جزئیات Swarm توسط Viktor Trón در به اصطلاح Book of Swarm مستند شده‌‌‌‌ است.

شبکه ارتباطی و ذخیره ‌سازی که Swarm نمایندگی می‌کند، در نهایت قصد دارد زیرساخت لایه بیس را برای یک اینترنت کاملاً غیرمتمرکز فراهم کند.

(با خدمات دیجیتالی که در یک شبکه جهانی گسترده از گره‌ها توزیع شده‌‌‌‌ است.)

در حالی که استفاده از Swarm شبیه تجربیات کاربر در شبکه جهانی وب است، شبکه با اینترنت معمولی در بک ‌اند (back-end)، با داده‌‌‌‌ هایی که به جای سرورهای متمرکز بر روی زیرساخت‌های همتا به همتا میزبانی می‌شوند، متفاوت است.

این زیرساخت غیرمتمرکز به لطف سیستم تشویقی خود به گونه ای طراحی شده‌‌‌‌ است که خود پایدار باشد:

به این معنا که کاربران می توانند منابع را برای خدمات شبکه مانند ذخیره سازی و توزیع داد ه‌‌‌‌با پرداخت های مدیریت شده‌‌‌‌ توسط قراردادهای هوشمند اتریوم و با توکن بومی BZZ مبادله کنند.

سیستم ذخیره سازی غیرمتمرکز Swarm بر روی اجزای زیر ساخته‌‌‌‌ شده‌‌‌‌ است:

Chunks:

داده‌‌‌‌ های ذخیره‌‌‌ شده‌‌‌ در Swarm به بلوک های کوچکتر به نام Chunks که بزرگتر از 4 کیلوبایت نیستند تقسیم می شوند.

Chunkها از طریق هش 32 بایتی از محتوای موجود قابل شناسایی هستند.

Reference:

(مرجع) یک شناسه فایل منحصر به فرد که بازیابی داده‌‌‌‌ های ذخیره شده‌‌‌‌ در Chunks را برای مشتریان تسهیل می کند.

Manifest: (بیانیه) ساختار داده‌‌‌‌ ای که امکان بازیابی محتوای مبتنی بر URL را فراهم می کند.

هنگامی که یک کلاینت، محتوا را در Swarm درخواست می کند، Manifest از مرجع منحصر به فرد برای شناسایی قطعه های داده‌‌‌‌ مربوطه استفاده می کند تا بتوان آن قطعه ها را از گره هایی که آنها را میزبانی می کنند بازیابی کرد.

به طور مشابه، زمانی که داده‌ها در Swarm آپلود می‌شوند، به قطعاتی تقسیم می‌شوند که در سراسر گره‌ها توزیع می‌شوند و به آن یک برچسب زمانی اختصاص می‌دهند.

مشوق‌های داخلی BZZ توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شوند و به گره‌هایی پرداخت می‌شوند که منابع خود را برای ذخیره‌سازی فایل در دسترس قرار می‌دهند.

Swarm دارای ساختاری برای اطمینان از در دسترس بودن‌‌‌‌ دائمی داده‌‌‌‌ ها و محافظت در برابر گره های خروج از شبکه و حملات DDOS است.

توکن BZZ:

این توکن، توکن بومیSwarm است. این توکن تراکنش‌ ها را در شبکه تقویت می‌کند و به عنوان پاداشی برای گره‌هایی عمل می‌کند که به منابع کمک می‌کنند.

مانند سایر سیستم‌های حاکمیت بلاک چین مبتنی بر سهام، مقادیر بیشتری از BZZ تأثیر بیشتری در آرای حاکمیت Swarm ایجاد می‌کند.

در ژوئن 2021، Swarm یک میلیون BZZ را به شرکت کنندگان اولیه شبکه آزمایشی به نام «The Rise of the Bee» پخش کرد.

کاربرد پلتفرم Swarm

Swarm به توسعه دهندگان dApp اجازه می دهد تا داده ها و محتوا را به طور ایمن و کارآمد بین کاربران بلاک چین ذخیره و توزیع کنند.

معماری لایه بیس Swarm برای ارائه خدمات پخش رسانه، خدمات پایگاه داده، عملکرد پیام رسانی گره به گره و زیرساخت کانال حالت مقیاس پذیر طراحی شده است.

کاربرد پلتفرم Swarm
کاربرد پلتفرم Swarm

به منظور تشویق برای جذب شبکه و گسترش اکوسیستم آن، Swarm شروع به ارائه Swarm Grant Waves در سال 2020 کرد.

Grant Waves هم پشتیبانی مالی برای پروژه های Swarm و هم راهنمایی برای توسعه دهندگان ارائه می دهد.

Swarm با پشتیبانی از توزیع کمک های مالی در تعدادی از dApp ها ادغام شده‌‌‌‌ است، از جمله:

Etherna:

یک پلتفرم ویدیوی غیرمتمرکز منبع باز که بر ماندگاری محتوا، پاداش های سازنده و مقاومت در برابر سانسور تمرکز دارد.

Zetaseek:

یک موتور جستجوی مبتنی بر بلاک چین برای تک تک کاربران، طراحی شده برای سازماندهی “فایل ها، پیوندها و مراجع” در محتوایی که در شبکه Swarm آپلود شده است.

Scaleout:

یک پلتفرم ذخیره سازی داده که به حفظ حریم خصوصی سرتاسری و استفاده از فناوری DevOps و یادگیری ماشینی پیشرفته اختصاص دارد.

Boma:

یک ابزار ارتباطی و تعامل متمرکز بر حریم خصوصی که برای ارائه طیف وسیعی از خدمات از جمله آمار تعامل، عملکرد CMS، گالری‌ها و پخش صوتی و تصویری به سازمان‌دهندگان رویداد طراحی شده است.

Giveth:

یک پلتفرم غیرمتمرکز جمع آوری کمک های مالی برای سازمان های غیر انتفاعی که به منظور تسهیل جوامع اهداکنندگان و خیریه ها و در عین حال پاسخگویی و شفافیت کامل طراحی شده است.

از دیدگاه کاربر نهایی، Swarm تفاوت چندانی با وب جهانی ندارد. در پس‌زمینه، تفاوت این است که محتوا به جای سرورهای فردی، روی یک شبکه ذخیره‌سازی همتا به همتا میزبانی می‌شود.

همانطور که گفته شد این شبکه همتا به همتا به دلیل یک سیستم تشویقی داخلی که از حسابداری همتا به همتا استفاده می کند و به منابع تجاری برای پرداخت امکان می دهد، خودپایدار است.

Swarm برای ادغام عمیق با لایه شبکه چند پروتکلی devp2p اتریوم و همچنین با بلاک چین اتریوم برای حل نام دامنه، پرداخت خدمات و بیمه در دسترس بودن محتوا طراحی شده‌‌‌‌ است.

چشم انداز

Swarm در حال تحقیق در مورد پتانسیل ذخیره سازی و برنامه های ارتباطی بلاک چین برای هدف قرار دادن‌‌‌‌ زیرساخت لایه بیس اینترنت غیرمتمرکز خود است که به آن “کامپیوتر جهانی” نیز گفته‌‌‌‌ می شود.

برای رسیدن‌‌‌‌ به این هدف، نقشه راه Swarm تعدادی از اهداف کوتاه مدت، از جمله ویژگی ها و عملکردهایی مانند تقسیم گره، پشتیبانی مرورگر، شبیه سازی شبکه در مقیاس بزرگ و پشتیبانی لایت نود را تعیین می کند.

گردآوری : وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا