مقالات

توکن‌ های NFT در فیلم‌ سازی چه نقش هایی دارند؟

توکن‌ های NFT در فیلم‌ سازی چه نقش هایی دارند؟

در این مطلب از تترفا به بررسی نقش توکن های NFT در فیلم سازی می پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.‌‌‌‌‌‌‌

NFT مخفف توکن غیر قابل تعویض و یک دارایی دیجیتال است که نشان دهنده مالکیت دارایی های مجازی یا فیزیکی مانند هنر، موسیقی، کلکسیون، املاک و حتی فیلم است.

بله درست است، حتی فیلم. NFTها به صنعت سینما نیز ورود پیدا کرده اند. این مطلب را که درخصوص نقش توکن‌ های NFT در فیلم‌ سازی است تا انتها دنبال کنید.

مقدمه ای بر توکن های غیر قابل تعویض

یک تصور غلط رایج این است که NFT ها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند، هم NFTها و هم ارزهای دیجیتال دارای رکورد دیجیتال ذخیره شده‌‌‌‌‌ در یک بلاک چین هستند اما تفاوت NFTها این است که منحصر به فرد هستند.

اگر یک بیت کوین را با بیت کوین دیگری عوض کنید، همان چیزی را خواهید داشت که با آن شروع کرده بودید، مانند ارز فیات معمولی اما NFT ها منحصر به فرد هستند.

جعل آنها بسیار سخت است و بنابراین برای کمک به اثبات صحت محتوای دیجیتال، تأیید و ردیابی مالکیت یک دارایی دیجیتال مفید هستند.

در ادامه به نقش توکن‌ های NFT در فیلم‌ سازی می پردازیم.

نقش توکن‌ های NFT در فیلم‌ سازی

صنعت سینما قادر است چیزی فراتر از تولید بلاک باستر بعدی داشته باشد. آن‌ها اکنون مجموعه‌های جالب NFT را برای سینماگران مشتاق منتشر می‌کنند!

پس از ورود به هنر دیجیتال، بازی‌ها و صنایع موسیقی، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) اخیراً راه خود را به فضای فیلم و تلویزیون باز کرده‌اند.

علاوه بر جلوگیری از دزدی و سایر مسائل مربوط به مالکیت معنوی، NFT ها رشد صنعت سرگرمی را تغییر داده‌‌‌‌‌ و سرعت می بخشند.

کاربرد NFT در فیلم سازی
کاربرد NFT در فیلم سازی

آن‌ها همچنین به مراکز تولید فیلم منبع درآمد بیشتری ارائه می‌کنند و به فیلمسازان رویکرد جدیدی برای به اشتراک گذاشتن‌‌‌‌‌‌‌‌ تولیدات خود با مخاطبانشان ارائه می‌کنند.

(با ارائه قطعاتی از فیلم که ممکن است از یک بلیت سینما گران‌تر باشند.)

نقش توکن‌ های NFT در فیلم‌ سازی در موارد زیر خلاصه می شود:

توزیع / بهره برداری

از VHS گرفته‌‌‌‌‌ تا DVD و اکنون پلتفرم‌های SVOD، NFTها راه جدیدی را برای تولیدکنندگان محتوا فراهم می‌کنند تا کار خود را به بینندگان توزیع کنند و این یکی از نقش های توکن‌ های NFT در فیلم‌ سازی است.

اوایل سال جاری، یک مستند نامزد اسکار 2016 با نام « Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah» برای اولین بار به عنوان NFT منتشر شد.

این سند در HBO پخش شد اما هرگز به صورت فیزیکی یا دیجیتالی برای خرید عمومی در دسترس قرار نگرفت، هر یک از 10 نسخه اول موجود در دسترس، به قیمت یک نوع ارز دیجیتال معادل 375000 دلار آمریکا فروخته شد.

به همین ترتیب، سازندگان سریال‌های انیمیشنی به نام گربه‌های استونر (با بازی میلا کونیس، جین فوندا و کریس راک) ۸.۴ میلیون دلار از طریق فروش NFT به دست آوردند.

که به صاحب NFTs حق تماشای قسمت‌ها را می‌داد. NFT گربه های استونر در 35 دقیقه فروخته شد.

دارایی، تامین مالی، سرمایه گذاری

یکی دیگر از مواردی که می توان به عنوان نقش توکن‌ های NFT در فیلم‌ سازی نام برد بحث دارایی تامین مالی و سرمایه گذاری است.

برخی از بزرگ‌ترین نام‌های صنعت از NFTها پول نقد می‌کنند: CNN اخیراً از راه‌اندازی Vault، (یک فناوری بلاک چین NFT که برای کاربران CNN ارائه می‌کند)، مجموعه‌ای دیجیتالی را از آرشیو تلویزیون خود ارائه می‌کند.

فاکس از راه اندازی یک شرکت تابعه اختصاصی NFT و بلاک چین (Blockchain Creative Labs) به همراه «اولین مجموعه انیمیشنی که کاملاً بر روی بلاک چین تهیه شده است» و توسط خالق ریک و مورتی، «Krapopolis» ارائه شده‌‌‌‌‌، خبر داده است.

شرکت تولید Enderby Entertainment اخیراً با پیشگام فناوری مالی بلاک چین، CurrencyWorks, Inc شریک شدند تا VUELE، اولین پلتفرم تماشا و توزیع فیلم های سینمایی NFT را تشکیل دهند.

کاربران VUELE می‌توانند فیلم‌های نسخه محدود را از طریق این پلتفرم خریده، تماشا کرده، جمع‌آوری و به فروش برسانند.

یکی دیگر از نقش های توکن‌ های NFT در فیلم‌ سازی این است که فضای NFT همچنین راه‌های جدیدی را برای تهیه‌کنندگان به منظور تامین مالی پروژه‌های خود به ارمغان می‌آورد.

ادامه مطلب:

سرمایه‌گذار فیلم آمریکایی “Forest Road Company” اخیراً یک صندوق 20 میلیون دلاری را با هدف کمک به تولیدکنندگان مستقل در کسب درآمد از محتوا، تبدیل مالکیت معنوی جدید و موجود به NFT و اجازه دادن به آن بسته است.

آنها از طریق یک جریان درآمد جدید، سرمایه معنی داری را تامین می کنند.

صندوق 20 میلیون دلاری در ازای حق فروش کلکسیون‌های مرتبط با استفاده از NFT، سرمایه‌گذاری‌های پیش‌تولید فیلم انجام می‌دهد.

زمانی که Forest Road سرمایه‌گذاری پیش‌تولید خود را جبران کرد، تولیدکنندگان می‌توانند در جریان حق امتیاز NFT شرکت کنند.

در کنار جذب سرمایه‌گذارانی که مایل به تامین مالی پیش‌تولید فیلم ها هستند.

فروش مجموعه‌های دیجیتال (اثر هنری، کلیپ‌های موسیقی فیلم) می‌تواند به خود تهیه‌کنندگان اجازه دهد تا برای تولیدات جدید از طرفداران پول جمع‌آوری کنند، به روشی مشابه سرمایه‌گذاری جمعی.

تروور هاوکینز در حال فروش NFT برای تامین مالی آخرین فیلمش است، 1000 توکن فروخته شده هر کدام به قیمت 1000 دلار آمریکا را می توان برای نشان دادن سهام مالکیت در فیلم خریداری کرد که به گیرنده سود می دهد.

و توکن های 100 دلاری فروخته می شود و به گیرنده امکان دسترسی به اولین نمایش آنلاین فیلم را می دهد.

کالاهای تجاری

NFT ها همچنین فرصت های تجاری را به ارمغان می آورند، استریمینگ و کاهش شدید فروش دی وی دی ها پایان DVDهای «نسخه ویژه» را پیش بینی می کند که در آن می توان پول بیشتری را برای دی وی دی ها دریافت کرد.

زیرا شامل ویژگی ها، پوسترهای کلکسیونی، آثار هنری روی جلد و کالا بود. با NFTها، فرصتی برای معرفی مجدد موارد اضافی کلکسیونی وجود دارد، شرکت OpenSea منتخبی از پوسترهای فیلم دیجیتالی NFT را ارائه می دهد.

و 10 نسخه اول مستند Claude Lanzmann در کنار کپی هایی از برش کارگردان منتشر نشده و همچنین پوسترهای فیلم دیجیتال امضا شده، فروخته شد.

ملاحظات حقوقی

وقتی یک NFT مرتبط فروخته می‌شود، مالکیت حق نسخه‌برداری در اثر اصلی بدون تغییر باقی می‌ماند زیرا آنچه خریداری می‌شود، خود اثر دیجیتالی نیست، بلکه فراداده‌ای حاوی اطلاعات درباره مالک نسخه خاصی از اثر است.

مردم این حق را می خرند که بگویند صاحب یک نسخه خاص از یک اثر هستند، مانند نسخه اول یک فیلم.

این بدان معناست که تنها حقوقی که خریدار دارد مالکیت، فروش، قرض دادن‌‌‌‌‌‌‌‌ یا انتقال خود NFT است .

و بنابراین ملاحظات قانونی نیز باید در نقش توکن‌ های NFT در فیلم‌ سازی مورد توجه قرار گیرد.

ممکن است شخصی یک NFT از یک اثر موجود ایجاد کند که در آن هیچ حق مالکیتی ندارد. بنابراین باید به خریداران NFT توصیه شود که بررسی های لازم را انجام دهند و به دنبال بررسی این موضوع باشند که آیا شخصی که NFT را می فروشد واقعا خالق اثر است.

(یا مجوزهای مربوطه را برای فروش آن دریافت کرده است.) به طور مشابه، «ضرب کردن» یک NFT در یک اثر موجود نیز سؤالاتی را از نظر حقوق اخلاقی پدیدآورنده ایجاد می‌کند، به‌ویژه حق داشتن اثر منتسب به نویسنده.

در حالی که ممکن است برخی از فیلم های ذکر شده‌‌‌‌‌ در زیر را تماشا کرده باشید اما ممکن است متوجه نشده باشید که همه آنها NFT های خاص خود را دارند.

تماس صفر (Zero Contact)

Zero Contact که در سپتامبر 2021 اکران شد، اولین فیلم بلند هالیوودی بود که به عنوان NFT در Vuele تولید و منتشر شد، اولین پلتفرم پخش مستقیم و تماشای فیلم کامل مستقیم به مشتری و پلتفرم NFT داده‌‌‌‌‌ شد.

Vuele دو انتخاب مختلف از بسته‌های NFT را برای جمع‌آوری در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

یعنی «نسخه انحصاری» (شامل فیلم بلند، پشت صحنه فیلم، پوستر دیجیتال با امضا با قیمت ۵۹ دلار آمریکا) و «نسخه کلکسیونی» ” (فقط شامل فیلم بلند و یک پوستر دیجیتال بدون امضا به قیمت 25 دلار آمریکا است).

این شرکت با اکران و فروش فیلم به عنوان NFT نزدیک به 100,000 دلار درآمد کسب کرد.

در حال و هوای عشق (In The Mood For Love)

مشابه تماس صفر، In The Mood For Love نیز ادغام موفق NFT ها در صنعت فیلم را نشان می دهد. این فیلم زمانی که در سال 2000 اکران شد به موفقیت بزرگی دست یافت.

کارگردان فیلم، وونگ کار وای، تصمیم گرفت بخشی از فیلم مورد تمجید خود را به NFT تبدیل کند.

او فیلم منتشرنشده یک و نیم دقیقه ای (به نام «در حال و هوای عشق، روز اول») را که از اولین روز تولید فیلم در سال 1999 استخراج شده‌‌‌‌‌ بود، به حراج گذاشت.

این فیلم همراه با دو فایل متنی که حاوی قوانین کپی رایت و زیرنویس‌ها هستند، به قیمت 4.284 میلیون دلار هنگ کنگ (545،756.75 دلار آمریکا) در ساتبیز فروخته‌‌‌‌‌ شد.

تپه (Dune)

تپه، (برنده شش جایزه اسکار)، بدون شک یکی از تحسین شده‌‌‌‌‌ ترین فیلم های سال 2021 است.

به عنوان بخشی از کمپین تبلیغاتی این فیلم، شرکت تولید فیلم، برادران وارنر و شرکت رسانه های گروهی Legendary Pictures با گالری آی وی، Lineage همکاری کردند.

استودیوها و MakersPlace دو مجموعه از مجموعه های دیجیتالی را برای Dune به نام “Dune: Future Artifacts” منتشر می کنند.

مجموعه اول شامل مجسمه های دیجیتالی بود که شبیه به بازیگران ساخته‌‌‌‌‌ شده‌‌‌‌‌ بودند و در 22 سپتامبر 2021 منتشر شد.

در همین حال، مجموعه دوم مجسمه های دیجیتال و سلاح های داخلی بیشتری را ارائه می کرد.

و در 22 اکتبر 2021 در کنار اولین نمایش فیلم در سال 2021 در دسترس قرار گرفت.

 

جالب اینجاست که چیزی که بیشتر جلب توجه می کند، خود کلکسیون های فیلم نیست.

بلکه پیشنهاد Jodorowsky’s Dune است، کتابی هنری که توسط کارگردان آلخاندرو جودوروفسکی در زمانی که نیم قرن پیش برای اقتباسی از Dune آماده‌‌‌‌‌ می شد، ساخته‌‌‌‌‌ شده‌‌‌‌‌ بود.

در دسامبر 1974، جودوروفسکی برای کارگردانی نسخه سینمایی فیلم علمی تخیلی حماسی فرانک هربرت دعوت شد که به دلیل کمبود بودجه، تلاشی ناموفق بود.

ادامه مطلب:

برخی از کپی‌های Jodorowsky’s Dune باقی مانده‌‌‌‌ و در سرتاسر جهان پراکنده‌‌‌‌‌ شد، یکی از آنها در حراج کریستیز و به قیمت نزدیک به 3 میلیون دلار آمریکا به گروه ناشناس NFT Spice DAO فروخته‌‌‌ شد.

این گروه ناشناس قصد دارد با تبدیل کتاب به NFT و بازتولید نسخه انیمیشنی کتاب، آن را عمومی کند.

با این حال، 3 میلیون دلار آمریکا پرداخت شده‌‌‌‌‌ فقط شامل کتاب می شود و نه حق چاپ.

Spice DAO از آن زمان مشخص کرده است که قصد اقتباس از Jodorowsky’s Dune را ندارند، بلکه قصد دارند چیزی کاملاً جدید بر اساس داستان اصلی بسازند.

روند جهانی NFT نیز وارد بالیوود شد.

کبیر خان، کارگردان فیلم ورزشی درام ۸۳، از همکاری این فیلم با آزمایشگاه‌های NFT و پلتفرم مبتنی بر اینفلوئنسر Social Swag برای راه‌اندازی کلکسیون‌های دیجیتال انحصاری در بلاک چین Polygon در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱ خبر داد.

یادگاری، آواتارهای دیجیتال متحرک، صحنه های ویدئویی و پوسترها و تصاویر دیده‌‌‌‌‌ نشده‌‌‌‌‌ در آن ارائه می شود.

Atharva Sabnis، مدیر عامل آزمایشگاه NFT توضیح می دهد:

«1983 به عنوان لحظه ای که کریکت هند را برای همیشه تغییر داد، خود را در تاریخ ثبت کرد.

داستان آن پیروزی در جام جهانی در طول نسل‌ها روایت و بازگو شده‌‌‌‌‌ است و این لحظه را ماندگار کرده است.

با NFT ها، برای اولین بار، مردم می توانند بخشی از آن لحظه را و بخشی از تاریخ را داشته باشند!»

سخن پایانی

با برخی از نقش های توکن‌ های NFT در فیلم‌ سازی آشنا شدیم.

اما جدا از اینکه NFT یک جریان درآمد جدید بالقوه است، با اجازه دادن‌‌‌‌‌‌‌‌ به آنها برای تولید فیلم مستقل، صنعت سرگرمی را برای سازندگان بازتر و در دسترس تر می کند.

در حالی که فیلمسازان از آزادی بیشتری در تولید و توزیع برخوردارند، می‌توانند امکانات بیشتری را کشف کنند.

و انواع مختلفی را به صنعت سرگرمی جهانی اضافه کنند که ممکن است نقطه عطف بعدی باشد که ارزش پیش‌بینی دارد.

گردآوری : وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا