آموزشمقالات اختصاصی

مد دیجیتال چیست و چه ارتباطی با متاورس دارد؟

مد دیجیتال چیست و چه ارتباطی با متاورس دارد؟

مد دیجیتال یکی از جذاب ترین موضوعات دنیای فناوری به شمار می رود. در ادامه مقاله ما را همراهی کنید تا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

مقدمه

مد دیجیتال یکی از موضوعات جذاب خبرگزاری های کریپتو و فناوری به شمار می رود. امروزه صنعت مد و فشن دیجیتال توانسته مصرف کنندگان، خرده فروشان و همچنین برندهای لوکس جهانی را با خود همراه سازد. صنعت مد و فشن دیجیتال یک امپراطوری جهانی بوده که برای اولین بار در سال 2017 پا به متاورس گذاشت. در واقع مد دیجیتال یک لباس سه بعدی مجازی بوده که هم برای آواتارهای متاورس و هم برای انسان ها طراحی می شود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با اصطلاح مد و فشن دیجیتال و ارتباط آن با متاورس بیشتر آشنا نماییم.

مد دیجیتال چیست؟
مد دیجیتال چیست؟

مد دیجیتال چیست؟

مد دیجیتال را می توان یک نوع لباس مجازی دانست که از برنامه های رایانه ای نظیر: Blender و CLO3D در ساخت آن استفاده می شود. قبل از همه گیری کرونا نیازی به استفاده از لباس دیجیتالی نبود. دیجیتالی شدن مد در این چند سال اخیر توانست انقلاب عظیمی را در دنیای فناوری ایجاد نماید. اکثر کاربران تجربه استفاده از لباس های دیجیتالی را در بازی های رایانه ای قبل از Cattytay داشتند. تصور این موضوع برای کاربران بسیار دشوار بود که در آینده ای نه چندان دور بتوانند کفش های کتانی مارک را که در یک برنامه خاص ایجاد شده اند را امتحان کنند. یا حتی این کار را بخواهند برای کسب درآمد انجام دهند. این اتفاق برای اولین بار در سال 2021 با همکاری گوچی و شرکت بلاروسی Wanna به حقیقت پیوست. به عبارتی کاربران می توانستند در اپلیکیشن گوچی، کفش های کتانی مجازی را خریداری نموده یا آنها را در ازای هزینه کم امتحان کنند.

امکان دارد این سوال برای کاربران پیش آید که مد دیجیتال چه منفعتی برای آنها دارد. نظریات در اینباره بسیار متفاوت است. برخی طرفداران این صنعت بر این باورند که استفاده از این روش می تواند به محیط زیست کمک کند. برخی دیگر عقیده دارند که جهت خرید پوشاک نیازی به خرید آن از طریق مشاهده یک عکس در فضای مجازی چون اینستاگرام نیست. کاربران با استفاده از صنعت مد و فشن دیجیتال می توانند جهت خرید لباس مورد نظر خود تصمیم گیری نمایند. اما چطور؟ برخی فروشگاه ها با استفاده از این قابلیت می توانند مشتریان بالقوه خود را به مشتریان بالفعل تبدیل نمایند. مد دیجیتال می تواند یکی از بهترین روش ها جهت جذب مشتریان به این برنامه های بالقوه باشد.

چرا در متاورس به مد دیجیتال نیاز داریم؟
چرا در متاورس به مد دیجیتال نیاز داریم؟

چرا در متاورس به مد دیجیتال نیاز داریم؟

لباس و نحوه پوشش هر فرد بخشی از هویت و فرهنگ او را مشخص می کند. پس نباید تنها از جنبه پوشاک به این مقوله نگاه کرد. به عنوان مثال، شما به هنگام بازی های رایانه ای همواره درصدد انتخاب بهترین نوع پوشش برای آواتار و شخصیت مورد نظر خود در بازی هستید. مد و فشن در دنیای متاورس هم همینطور بوده اما با این تفاوت که ما با دنیای گسترده تری مواجه هستیم.

با همه گیری کرونا شاهد خرید و فروش گسترده لباس به صورت اینترنتی و آنلاین بوده ایم. در طول این مدت، صنعت مد و فشن از لحاظ تکنولوژی، تغییرات زیادی کرده است. خرید و فروش آنلاین لباس و اضافه شدن قطعات الکترونیک و دیجیتال به لباس نمونه هایی از این موارد هستند. در متاورس هم تغییرات زیادی رخ داده که از جمله آنها می توان به اتاق پرو مجازی و کاملا آنلاین اشاره نمود. بدین صورت کاربران می توانند آواتارهای مجازی خود را در لباس مورد نظر مشاهده نموده و نظرات خود را در مورد محصول بدهند.

یکی از مهمترین ویژگی های مد دیجیتال در دنیای متاورس این است که دیگر کاربران با مشکل سایز و اندازه لباس مواجه نخواهند بود. تنها کافیست کاربر با وارد کردن مشخصات (وزن و قد)، لباس مورد نظر خود را با توجه به ویژگی های فیزیک بدنی خود انتخاب نماید. گوچی و والنتینو از جمله برندهایی بوده که با ایجاد بوتیک های مجازی در متاورس، امکان مشاهده و پرو محصولات را برای آواتار کاربران میسر کرده اند.

کاربرد NFT در صنعت مد دیجیتال

NFT در صنعت مد دیجیتال چه کاربردی دارد؟ این سوال یکی از مهمترین شبهه های کاربران بوده که قصد داریم در ادامه به آن بپردازیم. NFT نوعی توکن است که قابل تکثیر نبوده و از طریق فناوری بلاک چین می تواند دارایی دیجیتال ایجاد کند. NFT ها، دارایی های دیجیتالی بوده که در کیف پول های مجازی نگهداری می شوند. در صنعت مد و فشن دیجیتال، NFT ها شامل اکسسوری، کفش، لباس، جواهرات و… بوده که در متاورس توسط شخصیت های مجاری (آواتار) پوشیده می شوند. از این پوشیدنی های دیجیتال می توان جهت پوشاندن شخصیت های مجازی، سرمایه گذاری و همچنین قرار گرفتن بر روی عکس ها و ویدیوها استفاده نمود.

برندهای معروف، طراحان و فروشگاه ها می توانند با ایجاد پوشاک جهت گنجاندن در کمدهای دیجیتال (کیف پول های دیجیتالی) ارتباط بلند مدت خود را با مصرف کنندگان حفظ کنند. در حال حاضر، خانه های مد دیجیتال به منظور عادی سازی لباس های مجازی به وجود آمده اند. برندها می توانند فعالیت خود را تا متاورس گسترش دهند. با گسترده تر شدن صنعت مد و فشن دیجیتال، کیف پول های دیجیتال جای خود را به کمدهای مجازی خواهند داد. در واقع این ایده، هنوز در متاورس اجرایی نشده است. اما در شبکه پالیگان که یک بستر مناسب جهت راه اندازی بلاکچین های سازگار با اتریوم بوده می توان این ایده را اجرایی نمود.

کاربرد NFT در صنعت مد دیجیتال
کاربرد NFT در صنعت مد دیجیتال
نتیجه گیری

از آنجا که دنیا به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود، مد دیجیتال طی ده سال آینده به نوعی سرمایه گذاری تبدیل خواهد شد. صنعت مد و فشن دیجیتال می تواند یکی از ابزارهای تبلیغ برندها و هموارسازی مسیر برای استارت آپ ها و طراحان دیجیتال به شمار رود. در حال حاضر هر کاربری می تواند برند تجاری خود را در متاورس تبلیغ نماید. برندهای معروفی چون گوچی از این قابلیت جهت تبلیغ محصولات و جذب مشتری در سراسر دنیا استفاده می کنند. علاوه بر تمام موارد ذکر شده، صنعت مد و فشن ارز دیجیتال را می توان نوعی سرگرمی برای افراد دانست که با پرداخت هزینه کم می توانند خود را در قالب آواتار در یک لباس خاص مشاهده نمایند. در این مقاله قصد بر آن بوده اطلاعات جالب و مفیدی در مورد صنعت مد و فشن دیجیتال و ارتباط آن با متاورس را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار دهیم. امیدواریم که از مطالعه محتوای این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

گردآوری: تیم تولید محتوای وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا