آموزشرمز ارز

چند ترفند برای اینکه بتوانید بازی های کلاهبرداری رمز ارزی را شناسایی کنید!

چند ترفند برای اینکه بتوانید بازی های کلاهبرداری رمز ارزی را شناسایی کنید!

در این مطلب از تترفا به بررسی این ترفند ها می پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

در چند سال گذشته، بازی‌هایی که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند، به طور فعال در حال توسعه و جذب گیمرهای جدید بوده‌ اند و بازار بازی‌های غیرمتمرکز (گیم فای- GameFi) محبوبیت زیادی را به دست آورده است.

در حالی که توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) می‌توانند اقتصاد صنعت بازی را متحول کنند، در این میان، برخی از پروژه‌های بازی مبتنی بر بلاکچین ممکن است کلاهبرداری باشند.

به گزارش سایت کوین تلگراف، یکی از بزرگترین رسوایی‌ها و کلاهبرداری‌های بخش گیم فای، در پاییز سال ۲۰۲۱ بود که قیمت ارز دیجیتال بازی مرکب که با الهام از سریال محبوب کره‌ای بازی مرکب (Squid Game) ساخته و طراحی شده بود.

بازی های کلاهبرداری رمز ارزی
بازی های کلاهبرداری رمز ارزی

پس از رشد شگفت‌انگیز آن به ۲،۸۰۰ دلار، تقریباً به صفر رسید.

بنابراین، ضروری است که هنگام انتخاب یک پروژه گیم فای، در مورد آن تحقیقات لازم را انجام داد.

اما چگونه می‌توان یک بازی رمزارزی کلاهبرداری را تشخیص داد؟ در پاسخ باید بگوییم، بازی‌های کلاهبرداری اغلب در مقیاس بزرگ و از پیش طراحی‌شده هستند.

در چنین پروژه‌هایی، کلاهبرداران با کمک تبلیغات و سایت‌های زیبا از ناآگاهی کاربران مبتدی سوءاستفاده کرده و آنها را فریب می‌دهند.

بنابراین، کاربران باید به جزئیات زیادی توجه کنند.

۱. تیم توسعه‌ دهنده پروژه

توسعه‌دهندگان پروژه‌های حرفه‌ای، همیشه افراد باتجربه‌ای هستند و بیوگرافی این افراد و همچنین، سابقه موفقیت ایده‌های قبلی آنها را می‌توان به راحتی در اینترنت یافت.

با این حال، بسیاری از پروژه‌های جدیدی که در بخش گیم فای معرفی می‌شوند، اغلب توسط تیم‌های ناشناس راه‌ اندازی شده‌اند که اطلاعات کمی در مورد آنها وجود دارد و در پشت نام‌های مستعار پنهان هستند.

۲. بررسی در پلتفرم‌های حرفه‌ ای و شبکه‌های اجتماعی

هنگام بررسی یک پروژه، هرگز نباید به شعارهای تبلیغاتی اعتماد کرد. بهتر است در پلتفرم‌های حرفه‌ای مستقل، بررسی‌های مربوط به آن‌ها را بخوانید.

جامعه بلاکچین به سرعت به ظهور پروژه‌های جدید پاسخ می‌دهد و ظرف چند ساعت، هر ایده‌ای به طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

اما در این میان، کلاهبرداران هم متوجه شده‌اند که چگونه باید کاربران را فریب دهند.

برای مثال، برخی از تیم‌ها چند صد اکانت جعلی را در تالارهای گفتگوی بزرگ ثبت کرده و در پوشش کاربران واقعی، نظرات مثبتی را در مورد پروژه‌های خود می‌نویسند.

بنابراین، باید به دقت این نظرات را بررسی کرده و به هر نظر مثبتی اعتماد نکنید.

همچنین، حتماً به حساب پروژه انتخابی خود در شبکه‌های اجتماعی هم نگاهی بیندازید و به تعداد فالورهای آن، نظرات، ماهیت پیام‌ها و غیره، توجه کنید.

۳. بررسی قرار داد هوشمند

ساده‌ترین راه برای بررسی قراردادهای هوشمند یک پروژه، استفاده از منابعی مانند Etherscan یا BscScan است. این مرورگرهای بلاکچین، اطلاعات مفیدی را در مورد زمان ایجاد پروژه، زمان ارائه به بازار، تعداد کاربران، تعداد توکن‌های صادرشده و غیره، در اختیار شما قرار می‌دهند.
۴. درآمد آتی پروژه

هر پروژه‌ای برای کسب درآمد ایجاد می‌شود و مهم است که بدانید ارزش افزوده آن از کجا می‌آید. بنابراین، تا زمانی که منبع سود یک پروژه را درک نکرده‌اید، نباید در آن سرمایه‌گذاری کنید.
۵. بازاریابی شبکه‌ای

پروژه‌های گیم فای زیادی وجود دارند که بر اساس یک سیستم بازاریابی چندسطحی (MLM) ساخته شده‌اند.

این سیستم، شبیه به یک بازاریابی شبکه‌ای کلاسیک است که به خودی خود یک کلاهبرداری نیست.

در واقع، تعداد زیادی از پروژه‌های خوب و معتبر هم از MLM برای جذب کاربران جدید استفاده می‌کنند، اما اگر یک پروژه منبع درآمدی جز بازاریابی شبکه‌ای نداشته باشد، احتمالا کلاهبرداری است.

علاوه بر این، در نظر داشته باشید که پروژه‌های واقعی نمی‌توانند به کاربران، وعده سود خیلی زیاد و غیرمنطقی بدهند.

گردآوری : وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا