آموزشمقالات اختصاصی

فرآیند تجزیه و تحلیل تکنیکال رمزنگاری در بازار ارز دیجیتال به چه نحوی است؟

فرآیند تجزیه و تحلیل تکنیکال رمزنگاری در بازار ارز دیجیتال به چه نحوی است؟

تجزیه و تحلیل تکنیکال رمزنگاری یکی از مهمترین مفاهیمی بوده که در بازار ارزهای دیجیتال مطرح شده است.

مقدمه

تجزیه و تحلیل تکنیکال رمز ارز با استفاده از شاخص های ریاضی انجام می شود. با در نظر گرفتن داده های قبلی و کمک گرفتن از شاخص های ریاضی می توان روند های آینده را پیش بینی نمود. باور اصلی معامله گران بر این است که بازار ارزهای دیجیتال از یک الگوی خاص رفتاری پیروی می کنند. اصول اولیه در بازار ارزهای دیجیتال این است که فرد باید خرید خود را تا زمانی که قیمت ها پایین است انجام داده تا در آینده بتواند ارز خریداری شده خود را با قیمت بالاتری به فروش برساند. بدین صورت می توان به سود قابل توجهی دست یافت.

تجزیه و تحلیل تکنیکال رمز ارز
تجزیه و تحلیل تکنیکال رمز ارز

یکی از روش های شناسایی سطوح قیمتی قبل از ورود به بازار، انجام تحلیل تکنیکال بوده که از اهمیت زیادی برای سرمایه گذاران برخوردار است. آن چیزی که باید بدانید این است که هیچ روش واحدی را نمی توان برای بررسی تکنیکال کریپتو متصور شد. زیرا ترجیح معامله گران این است که از اندیکاتورهای متفاوتی جهت تفسیر آینده قیمتی ارزهای دیجیتال استفاده کنند. از آنجا که بازار رمز ارز هر روز نوسانات شدید قیمتی را تجربه می کند، هیچ تحلیل تکنیکی نمی تواند آینده قیمتی ارزهای دیجیتال را به طور کامل پیش بینی نماید.

آشنایی با اصول اولیه تجزیه و تحلیل تکنیکال رمز ارز

در بحث ترید، تعداد زیادی از شاخص های فنی و الگوهای نموداری وجود داشته که امکان انجام تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال را برای معامله گران آسان تر می کنند. کتاب های زیادی در این زمینه نوشته شده و کنفرانس های متعددی در سراسر دنیا برگزار شده است. اما تنها چند شاخص فنی رایج وجود داشته که کاربر با استفاده از آنها می تواند به یادگیری اصول اولیه تجزیه و تحلیل تکنیکال رمز ارزها بپردازد.

نمودار کندل استیک های شمعدانی
نمودار کندل استیک های شمعدانی

نمودار کندل استیک های شمعدانی

این نمودار، جزئیات دقیق و کاملی از داده ها را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. نمودارهای کندل استیک، سطوح مختلف قیمتی را برای هر بازه در 4 سطح مشخص خواهند کرد. در واقع، فرایند تحلیل آن با دیگر نمودارها که داده ها را در هر بازه بر روی یک نقطه متراکم می کنند، متفاوت خواهد بود. این چهار سطح قیمتی برای هر بازه شامل قیمت بالا، قیمت اولیه، قیمت بسته شدن و قیمت پایین خواهد بود. اطلاعات نمودار کندل استیک به صورت یک میله و دو حد آستانه نشان داده می شود. قسمت اوج نمودار، قیمت بالا و قسمت تحتانی آن، قیمت پایین را بیان می کند. رنگ قرمز در نمودار نشان دهنده قیمت ها در کمترین حد خود در آن روز و رنگ سبز، قیمت های ارز روز را با بالاترین قیمت نشان می دهد.

حد بالا در نمودار سبز، نشان دهنده قیمت بسته شدن و حد پایین نشان دهنده قیمت باز شدن می باشد. همچنین حد بالا در نمودار قرمز، نشان دهنده قیمت افتتاحیه و حد پایین نشان دهنده قیمت بسته شدن می باشد. با استفاده از نمودار کندل استیک، معامله گران می توانند اطلاعات جامعی را در خصوص نقاط خرید و نحوه خرید و فروش تتر ارز دیجیتال در یک دوره زمانی خاص کسب نمایند.

الگوی فنجان یا کاپ
الگوی فنجان یا کاپ
الگوی فنجان یا کاپ

یکی دیگر از روش های کاربردی در تحلیل تکنیکال رمز ارزها، استفاده از الگوی فنجان یا کاپ می باشد. در واقع این الگو، یک مجموعه معروف صعودی در تحلیل و تجزیه تکنیکال بوده که از یک نمودار قیمت تشکیل شده است. بر روی این نمودار می توان شکل یک فنجان و یک دسته را مشاهده نمود. جهت تشکیل این الگو (فنجان و دسته) در بازار ارزهای دیجیتال، قیمت ها باید کاهش یابند. به عبارتی، معاملات در بازار ارزهای دیجیتال باید به گونه ای باشد که در ابتدا روند کاهش قیمت و سپس افزایش قیمت را بر روی نمودار مشاهده نمود. البته در بعضی مواقع، این الگو برعکس اتفاق خواهد افتاد. امکان دارد تریدرها فکر کنند که روند قیمت به صورت نزولی می باشد. اینجا زمانی است که سرمایه گذاران باید هوشیار باشند. زیرا با وارونه شدن فنجان و دسته، امکان کاهش قیمت به صورت نزولی به طور حتم اتفاق خواهد افتاد.

آشنایی با سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

سطوح حمایت و مقاومت از جمله مفاهیم مطرح شده در تحلیل تکنیکال به شمار می رود. در واقع این اصطلاحات به سطوحی اشاره می کنند که قیمت ها به پایین ترین یا به بالاترین حد برسند. سرمایه گذاران با شناسایی این سطوح می توانند در معاملات خود، تصمیمات آگاهانه تری را اتخاذ نمایند. راه های زیادی جهت تعیین سطوح حمایت و مقاومت وجود دارد. با استفاده از این روش های کاربردی می توان سطوح مقاومتی و حمایتی قیمت ها را با مشاهده نمودار به راحتی متوجه شد. سطح حمایت، سطحی بوده که تقاضا باعث جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش ارز خواهد شد. سطح مقاومت، سطحی بوده که عرضه باعث جلوگیری از افزایش بیشتر ارزش ارز خواهد شد.

سرمایه گذار می تواند با توجه به این سطوح قیمت، راهی را جهت انتخاب استراتژی معاملاتی خود پیدا کند. به عنوان مثال، ادامه پیدا کردن قیمت ها به بالاتر از حد مقاومت، نشان دهنده حرکت صعودی پایدار و ادامه پیدا کردن قیمت ها به پایین تر از حد حمایت نشان دهنده کاهش قیمت بیشتر می باشد.

کلام آخر

تحلیل تکنیکال رمزنگاری، یکی از مهمترین مواردی بوده که سرمایه گذاران و کاربران قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال باید اطلاعات جامعی در مورد آنها کسب نمایند. اگر تمام شاخص های مطرح شده در این تحلیل بر پایه ریاضیات هم باشد، بخش مهمی از درک ارز دیجیتال به صورت ذهنی خواهد بود. از آنجا که در بازار ارزهای دیجیتال با نوسانات شدید قیمتی مواجه هستیم، پس نمی توان آینده قیمتی ارزهای دیجیتال را به طور 100 درصد، پیش بینی نمود. حتی امکان دارد در صورت همگرا شدن چندین شاخص در یک نتیجه گیری، قیمت ها از آنچه که در تصور ما بوده متفاوت تر باشند. تنها چیزی که یک معامله گر می تواند بر پایه آن بهتر تصمیم گیری نماید، شانس است. اما اشتباه تصور نکنید. منظور ما از شانس در این عبارت، شانس تصمیم گیری بر پایه اطلاعات موجود می باشد. شاخص های زیادی جهت تجزیه و تحلیل تکنیکال رمزنگاری وجود داشته که در این مقاله سعی نمودیم به رایج ترین آنها در بازار ارزهای دیجیتال اشاره نماییم. تنها با پیروی از یک استراتژی دقیق معاملاتی می توان آینده قیمتی رمز ارزها را بر اساس داده های موجود پیش بینی نمود.

گردآوری: تیم تولید محتوای وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا