رمز ارزمقالات

بولران ارز دیجیتال چیست و در آن چه اتفاقی می افتد؟

بولران ارز دیجیتال چیست و در آن چه اتفاقی می افتد؟

پس از خواندن این مقاله، با مفهوم بولران ارز دیجیتال آشنا خواهید شد پس در ادامه‌‌ مطلب با ما (تترفا) همراه باشید.

اما پیش از آن لازم است بدانید بولران در ارز دیجیتال دقیقا همان چیزی است که تمام سرمایه‌ گذاران به اتفاق به دنبال آن هستند. همچنین در این مقاله به روش هایی برای تشخیص بولران نیز اشاره خواهیم کرد.

بولران ارز دیجیتال چیست؟

بولران یا Bull Run در لغت به معنی گاو بازی است. در بازارهای مالی، گاونر یا Bull نماد رشد، صعود و رونق اقتصادی است.

از این جهت به بازار هایی که شدیداً صعودی هستند، بازار گاوی می گویند. اما بولران مفهوم شدیدتری دارد. برخی از روند ها، اصطلاحا به صورت عمودی صعودی هستند.

به این معنی که بازار تقریباً هر روز سقف تاریخی جدیدی به ثبت می رساند و اصلاحات کمی در بازار صورت می‌ گیرد.

در اینجا می گوییم که بازار درون یک بولران قرار دارد. مفهوم بولران در تمامی بازارهای دنیا از جمله سهام نیز قابل استفاده است.

در بولران ارز دیجیتال، تمامی خریداران تقریباً هر روز سود های چشمگیری را تجربه می کنند و تنها کاری که آنها باید انجام دهند فشردن دکمه خرید است و احتمالاً طی چند ساعت معامله وارد سود می شود.

بولران ارز دیجیتال چیست؟
بولران ارز دیجیتال چیست؟

معمولاً بولران ها تنها ۳۰ درصد از کل حرکات بازار را تشکیل می دهند و در ۷۰ درصد مواقع، بازار در رنج یا اصلاح به سر می برد.

معمولاً ۹۰ درصد بولران ها در ارز دیجیتال، پس از یک رنج طولانی به وجود می‌ آیند که علت آن، انباشت معاملات خرید توسط خریداران شرکتی یا موسسه ای (که به آنها نهنگ نیز گفته می‌ شود) است.

بولران را مثل یک فنری تصور کنید که پس از جمع شدن، به ناگهان تمامی انرژی اش تخلیه شود.

البته عکس این موضوع نیز در بازار صدق می‌ کند. یعنی در مواقعی نیز شاهد ریزش عمودی بازار هستیم. برای مثال در سال ۲۰۱۷ بیت کوین از ۱۹ هزار دلار طی چندین ماه به ۳ هزار دلار رسید.

در عکس زیر شاهد یک بولران در ارز دیجیتال شیبا اینو هستیم و همانطور که گفته شد، این بولران پس از یک رنج طولانی مدت به وجود آمد‌.

بولران در شیبا اینو

محدوده سبز رنگ، بولران چند هفته ای در ارز دیجیتال شیبا اینو است که طی این بولران، قیمت رشد ۱۰۰۰ درصدی را تجربه کرد.

محدوده قرمز رنگ نیز رنجی است که نهنگ ها در آن معاملات خرید خود را انباشت کرده اند و این معاملات خرید منجر به یک بولران ۱۰۰۰ درصدی در این ارز دیجیتال شد.

دقت کنید که هر رنجی لزوماً به سمت بالا نمی شکند و باید با تمرین و مطالعه زیاد رنج را تحلیل کنید و در نهایت به این نتیجه برسید که آیا این یک رنج صعودی است یا نزولی. چرا که رنج می تواند منجر به یک نزول عمودی شود.

در بولران چه اتفاقی می افتد؟

در یک بولران، اکثر سرمایه گذاران خریدار اند، تقاضا بر عرضه غلبه می کند، اعتماد به نفس تریدر ها در بازار بالا است و قیمت ها همواره رو به رشد هستند.

طی یک بولران ارز دیجیتال، بزرگترین حماقت انجام معاملات شورت (کسب سود از نزول بجای صعود) است.

همچنین به یاد داشته باشید که هر بولران نیز ممکن است در هر لحظه پایان یابد.

بولران ارز دیجیتال
بولران ارز دیجیتال

یعنی بازار از خریداران اشباع شده‌‌‌‌‌ و در نهایت خرس ها و فروشندگان طی چند روز کنترل بازار را به دست بگیرند.

برای همین توصیه ای که می‌ توان کرد این است به هیچ وجه در یک بولران ریسک غیر ضروری نکنید.

از نشانه های پایان یک بولران می توان به محدوده اشباع خرید در اندیکاتور RSI اشاره کرد.

هرگاه شاخص RSI از عدد ۷۰ عبور کند، سه حالت امکان پذیر است: اولا اشباع شدن بازار از خریداران، دوما امکان اصلاح بازار در کوتاه مدت و سوما شروع یک بازار خرسی و یا نزولی!

تحلیل بولران بیت کوین

 بولران بیت کوین همزمان پس از قرار گرفتن شاخص RSI روی ۷۰، تمام شد و قیمت طی چند ماه از ۱۹ هزار دلار به ۳ هزار دلار رسید.

دقت داشته باشید که هنگام بررسی اتمام هر بلورانی تمامی عوامل درون زنجیره ای، تکنیکال و فاندامنتالی را در کنار هم قرار دهید و به یک نتیجه گیری محکم برسید. همچنین برای افزایش دقت تحلیل های خود همیشه به دنبال تایید نهایی باشید.

مثلا یکی از بهترین روش ها برای تایید اتمام بولران، شکستن سطوح حمایتی اخیر است.

برای مثال در بولران سال ۲۰۱۷ بیت کوین، تا زمانی که قیمت به ۱۶ هزار دلار نرسید نمی توانستیم با قاطعیت اتمام بولران را تایید کنیم.

نکته دیگری که باید در هنگام بولران ها به آن توجه کنید، اخبار مثبت است. اخبار مثبت در اکثر مواقع نشان دهنده اتمام یک روند صعودی هستند.

چرا که اکثر اخبار مثبتی که از خبرگزاری های دنیا منتشر می شود، زیر نظر نهنگ ها و موسسات معاملاتی بوده و قصدشان از این کار دستکاری بازار است.

هیچ وقت گول اخبار مثبت را نخورید چرا که هیچ وقت معامله گران بزرگ دنیا استراتژی ها و معاملات خودشان را برای عموم مردم فاش نمی کنند.

به عبارت دیگر، انسجام در خبرهای مثبت پیرامون بازار از چراغ قرمز های هر بولرانی است!

همه چی درباره بولران های بیت کوین

تاکنون بیت کوین در سال های ۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ سه بولران تاریخی بزرگ را به ثبت رسانده است. در سال ۲۰۱۱ بیت کوین به قیمت ۳۱ دلار رسید و تنها طی ۲ سال در سال ۲۰۱۳، ۳۷ برابر شد و به قیمت 1153 دلار رسید!

پس از آن بیت کوین در سال ۲۰۱۷، ۱۷ برابر شد و سقف جدید 20076 دلار را ثبت کرد.

نکته ای که وجود دارد این است که ارز دیجیتال بیت کوین از سال تاسیس (یعنی ۲۰۰۹) تاکنون (یعنی ۲۰۲۲) تنها سه بولران قدرتمند داشته است که نشان دهنده ی نادر بودن بولران های بیت کوین می باشد.

اما با این وجود تمامی بولران ها مشخصات واحدی دارند. برای مثال رشد قیمتی به سرعت زیادی صورت می‌ گیرد و بازار از خریداران اشباع نیست.

از دیگر مشخصات شروع یک بولران بیت کوین هاوینگ می باشد. طبق نمودار زیر، متخصصان معتقدند که پس از هر هاوینگ بیت کوین، قیمت وارد یک فاز صعودی می شود (هاوینگ عبارت است از نصف شدن پاداش ماینر ها برای استخراج).

ارتباط هاوینگ و بولران

مناطق آبی رنگ چارت نشان دهنده هاوینگ بیت کوین هستند که پس از آن به بازار وارد یک بولران می‌ شود.

هاوینگ بیت کوین نیز تقریبا هر چهار سال اتفاق می افتد.

بولران های احتمالی بیت کوین

بسیاری معتقدند که با وجود دو اصلاح نزولی عمیق در سال ۲۰۲۱، بیت کوین همچنان صعودی خواهد ماند چرا که در قیمت شاهد سقف تاریخی جدیدی هستیم در حالی که بازار نتوانسته کف جدیدی در زیر قیمت ۲۹ هزار دلار به ثبت برساند که این به تنهایی نشان دهنده قدرت خریداران در سراسر سال ۲۰۲۱ می باشد.

در عین حال نمی‌ توان زمان دقیقی برای بولران های احتمالی بیت کوین در آینده تعیین کرد.

اما در زیر به ۳ علت ادامه داشتن بولران فعلی بیت کوین در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲ خواهیم پرداخت.

درآمد ثانویه مناسب برای مردم جهان:

با اپیدمی کرونا در جهان بسیاری از شغل ها از بین رفته‌‌‌‌‌ است. از این رو مردم جهان با استقبال روز افزون به سراغ بیت کوین رفتند.

استقبال کنونی مردم به این زودی ها از بین نخواهد رفت. حتی بسیاری از سرمایه داران که دارای شغل و سرمایه هستند نیز به بیت کوین و ارزهای دیجیتال اشتیاق نشان داده اند.

پذیرش گسترده بیت کوین به عنوان دارایی با ارزش واقعی:

بسیاری از کمپانی های میلیارد دلاری دنیا و کشورهای مختلف در حال حاضر بیت کوین را به عنوان یک دارای قابل معامله قانونی و رسمی شناخته اند.

این موضوع به تنهایی می‌ تواند آینده بیت کوین را تا حد زیادی بیان کند.

برای مثال کشور روسیه و هند بیت کوین را قانونی دانسته اند و کشور السالوادور نیز رسماً بیت کوین را به عنوان ارز ملی معرفی کرد. همچنین کمپانی های والمارت، اسکوئر و… نیز بیت کوین را به عنوان یک درگاه پرداخت قبول کردند.

هاوینگ و کمیابی:

تعداد بیت کوین های موجود در کل دنیا تنها ۲۱ میلیون واحد است که تاکنون تقریبا ۱۸ میلیون واحد استخراج شده است.

بسیاری بیت کوین را طلای دیجیتال می نامند چرا که موجودی آن در دنیا محدود است و هر چه تقاضا بیشتر و موجودی محدود باشد، ارزش دارایی بالاتر خواهد رفت.

از این رو می‌ توان به این نتیجه رسید که طی سال‌ های آتی، بیت کوین نه تنها بولران های مختلف را تجربه خواهد کرد بلکه دیگر سطوح فعلی قیمتی را نیز نخواهد دید.

سخن پایانی

بولران به معنی صعود عمودی قیمت می باشد که تعداد خریداران و معاملات خرید بسیار بالاتر از معاملات فروش و فروشندگان است.

در این مقاله به نشانه هایی از بولران ها و تشکیل آن اشاره کردیم. اما در نظر داشته باشید که تمامی مطالب گفته‌‌‌‌‌ شده‌‌‌‌‌ در نهایت احتمالات است و هیچ چیز قطعی در این بازار وجود ندارد.

همچنین به خاطر داشته باشید ریسک کردن در بولران ها کار منطقی نیست چرا که هر بولران ممکن است به سرعت از خریداران اشباع شود .

همچنین با همان سرعت که قیمت رشد کرد، در نهایت نزول کند.

می توانید مثال های فراوانی در نمودار قیمت تمامی ارزهای دیجیتال از بولران هایی که با سرعت تبدیل به روند نزولی شدند، پیدا کنید.

گردآوری : وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا