آموزشمقالات اختصاصی

آشنایی با کاربردهای فناوری بلاکچین در آموزش و پرورش

آشنایی با کاربردهای فناوری بلاکچین در آموزش و پرورش

فناوری بلاکچین را می توان یکی از بهترین تکنولوژی های نوظهور دانست که نه تنها در حوزه ارزهای دیجیتال بلکه در امور مختلف نظیر: آموزش، سلامت و… کاربرد دارد.

فناوری بلاکچین (blockchain) چیست؟

فناوری بلاکچین، راهی برای ثبت و ذخیره اطلاعات به شکل گسترده و وسیع بوده که احتمالا نام آن را افرادی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعال هستند، شنیده اند. بلاکچین از دو کلمه ((بلاک)) و ((چین)) تشکیل شده که به معنای زنجیره بلاک یا زنجیره بلوک می باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که چرا به بلاک چین، زنجیره بلاک گفته می شود.

فناوری بلاکچین (blockchain) چیست؟
فناوری بلاکچین (blockchain) چیست؟

در فناوری بلاکچین، اطلاعات و داده ها داخل یک سری بلاک هایی که به صورت زنجیره وار به همدیگر متصل می باشند هستند. دلیل نامگذاری این تکنولوژی به همین دلیل می باشد. تکنولوژی بلاک چین، نقش مهم و بزرگی را در نگهداری و ذخیره انبوهی از اطلاعات به صورت روزانه ایفا می کند.

شاید اولین چیزی که از شنیدن فناوری بلاکچین به ذهنتان خطور کند، ارزهای رمزنگاری شده نظیر: بیت کوین و… می باشد. همانطور که گفتیم داده ها به صورت زنجیره وار در بلوک هایی با ترتیب زمانی خاص نگهداری و ذخیره می شوند. تمام این ویژگی ها علاوه بر ماهیت غیرمتمرکز بودن آن باعث شده که تکنولوژی بلاک چین در بخش های مختلف به خصوص در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.

در این رابطه بخوانید: هویت غیرمتمرکز در بلاکچین چیست؟ و به چه دلیلی اهمیت دارد؟

آشنایی با کاربردهای مختلف فناوری بلاکچین

فناوری بلاکچین شاید برای اکثر افرادی که در حوزه بازار ارزهای دیجیتال فعال نیستند، مبهم باشد. تکنولوژی بلاک چین آنقدر گسترده است که ارزهای دیجیتال اولین کاربرد آن می باشد. بلاکچین به دلیل برخورداری از دفاتر امن و غیرمتمرکز در اکثر حوزه ها نظیر: سلامت، بانکداری، آموزش و…. مورد استفاده قرار می گیرد. بلاک چین را می توان دفاتر نگهداری حساب به صورت توزیع شده دانست که امنیت فوق العاده ای را برای کاربران فعال در حوزه های مختلف ایجاد می کند.

آشنایی با کاربردهای مختلف فناوری بلاکچین
آشنایی با کاربردهای مختلف فناوری بلاکچین

آموزش و پرورش یکی از حوزه هایی است که فناوری بلاکچین در آن اخیرا مورد استقبال قرار گرفته است. البته باید گفت در حال حاضر، تعداد اندکی از موسسات آموزشی از این تکنولوژی نوظهور جهت انجام فعالیت های آموزشی خود استفاده می کنند. زیرا که هنوز تاثیر کامل استفاده از تکنولوژی بلاک چین در آموزش و پرورش در مراحل آزمایشی خود قرار دارد. با تکامل و توسعه تکنولوژی بلاک چین می توان چشم انداز خوبی را در صنعت آموزش و پرورش متصور شد.

در این رابطه بخوانید: مدی بلاک (medibloc) چیست و چه ارتباطی با صنعت بلاکچین دارد؟

فناوری بلاکچین در آموزش و پرورش چه کاربردهایی دارد؟

ثبت سوابق دانشجویی

یکی از مهمترین کاربردهای فناوری بلاکچین را می توان ثبت سوابق دانشجویان دانست. از آنجایی که حجم این سوابق بالا می باشد و تایید مدارک تحصیلی با اسناد کاغذی فرایند بسیار زمان بری دارد، تکنولوژی بلاک چین می تواند در حذف هزینه های مرتبط با سوابق دانشجویی، نقش مهمی را ایفا نماید. تنها با چند کلیک ساده می توان فرایند ثبت سوابق دانشجویان را در کمترین زمان ممکن انجام داد. بدین صورت دیگر نیازی به گرفتن وقت مدیران و مربیان جهت طی کردن فرایندهای دشوار پذیرش دانشجوهای انتقالی و ثبت سوابق آنها نیست. با دسترسی به رونوشت دیجیتالی دانشجو می توان اطلاعاتی نظیر: حضور و غیاب، دوره های گذرانده شده، مقالات و حتی نتایج امتحانات را بررسی نمود.

فناوری بلاکچین در آموزش و پرورش چه کاربردهایی دارد؟
فناوری بلاکچین در آموزش و پرورش چه کاربردهایی دارد؟

پیشگیری از تقلب

یکی دیگر از کاربردهای فناوری بلاکچین که می تواند برای اساتید بسیار جذاب باشد، جلوگیری از تقلب دانشجویان است. شاید برایتان جالب باشد که تکنولوژی بلاک چین چگونه می تواند عدالت و مساوات را در آزمون های سرنوشت ساز برای تمام دانشجویان رعایت کند. همانطور که گفتیم در بلاکچین، اطلاعات با ترتیب زمانی خاص به صورت متوالی نگهداری می شوند. هر داده جدیدی که به این زنجیره اضافه می شود، زمان دقیقی هم به آن اختصاص می یابد. در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات، تنها با افزودن یک بلوک جدید به زنجیره امکان اصلاح داده های قبلی فراهم می شود. آن چیزی که مهم بوده این است که اطلاعات به هیچ عنوان پاک یا تغییر نخواهند کرد. همین ویژگی تغییر ناپذیری بلاک چین باعث رعایت عدالت آموزشی در آزمون های جامع و سراسری در بین دانشجویان خواهد شد.

مدارک تحصیلی دیجیتال

مدرک تحصیلی برای دانشجو بالاترین سندی است که می تواند پس از گذراندن آزمون های سخت دوران دانشجویی اش کسب نماید. در واقع با کسب مدرک دانشگاهی می توان آینده روشنی برای دانشجوی در انتظار شغل متصور شد. دانشگاه مریویل جزو اولین موسسات آموزشی بود که در سال 2019 توانست مدارک و رونوشت های تحصیلی را در صنعت بلاکچین پیاده سازی کند. با استفاده از این فناوری، کارفرمایان می توانند مدارک قابل تایید دانشجویان را رصد کرده و بهترین آنها را برای شغل مورد نظر استخدام نمایند.

کاهش هزینه های اضافی موسسات آموزشی

فناوری بلاکچین، فرایند کاری موسسات آموزشی را در انجام اموری نظیر: صدور مدارک و… آسان تر می کند. این امر می تواند باعث صرفه جویی وقت و کاهش هزینه های اضافی موسسات آموزشی شود. اخیرا دانشگاه رم، مطالعاتی درباره هزینه های اضافی موسسات جهت تایید مدارک سالانه دانشجویان به صورت سنتی انجام داده است. بر طبق این گزارش، فرآیند تایید مدارک سالانه بیش از 20000 دلار برای دانشگاه هزینه در پی خواهد داشت. این فناوری می تواند هزینه های اضافی موسسات آموزشی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. دستکاری مدارک صادر شده با استفاده از این فناوری غیر ممکن خواهد شد. از طرف دیگر، فرایند تایید سوابق تحصیلی دانش آموز جهت پذیرش در دانشگاه ها تسهیل می شود.

در این رابطه بخوانید: بلاکچین انسانی (Humanode) چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

نتیجه گیری

کاربرد فناوری بلاکچین در آموزش و پرورش چیزی فراتر از ثبت سوابق می باشد. ما تنها به تعدادی از مهمترین مزایای استفاده از تکنولوژی بلاک چین در آموزش اشاره نمودیم. این فناوری می تواند انقلاب عظیمی را در تغییر مدیریت برنامه های درسی مدارس و دانشگاه ها ایجاد کند. در واقع، با استفاده از بلاکچین، کار تمام افرادی که به نحوی با آموزش و پرورش در ارتباط هستند آسان تر خواهد شد. به عنوان مثال، معلمان می توانند از طریق فناوری بلاکچین به برنامه ریزی دوره ها و درس ها، تنظیم وظایف دانشجویان، رتبه بندی و یک سری موارد مهم دیگر بپردازند.

در حوزه دانشگاهی استفاده از این فناوری به اساتید و دانشجویان کمک می کند تا بتوانند مقالات خود را بدون هیچ محدودیتی در بستر اینترنت منتشر نمایند. در این مطلب از سایت تترفا سعی نمودیم تا شما عزیزان را با مفهوم بلاکچین و کاربرد آن در آموزش و پرورش آشنا نماییم. امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار داده باشیم.

گرداوری: تیم تولید محتوای وبلاگ تترفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا